Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

“Moni on miettinyt, miten voisi olla avuksi” – vertaistukea ja kuuntelua tarjoava työluuri etsii vapaaehtoisia

Toukokuussa aukeava työluuri perustetaan palvelemaan lomautettuja, työttömyysuhan alaisia työntekijöitä sekä työttömiä. Se etsii nyt vapaaehtoisia.

Demokraatti

Demokraatti

– Työttömyys on kriisitilanne, jossa on tärkeää saada puhua työstä ja työttömyydestä. Kotona, työpaikalla tai ystäväporukassa ei tähän välttämättä ole mahdollisuutta. Siksi asian käsitteleminen toisten, mahdollisesti samassa tilanteessa olleiden henkilöiden kanssa, voi olla hyvinkin merkityksellistä monille, vertaispuhelinta koordinoiva Miikka Vuorinen kertoo tiedotteessa.

Työluuri perustetaan Sospedin Feeniks-hankkeen alle. Yhteistyökumppaneina Työluurin perustamisessa ovat palkansaajakeskusjärjestö SAK, Työttömien keskusjärjestö sekä työttömyyden vähentämistä ja työttömien hyvinvointia edistävä yhdistys ViisNollaTuki ry.

Puhelinpalvelu toimii rohkaisijana ja keskustelumahdollisuutena siinä, että yhden työn loppuminen ei ole kaiken loppu. Se ei anna asiantuntijaneuvoja, vaan toimii vertaistukena.

Vapaaehtoiset saavat tehtävään etäkoulutuksen sekä tukimateriaalia ja työnohjauksellista tukea. Puhelinpäivystys tehdään omassa kodissa. Työn tai työttömyyden asiantuntija ei tarvitse olla, vaan vapaaehtoisilta toivotaan elämänkokemusta ja kykyä samastua työhön liittyvien kriisien kanssa painiviin ihmisiin.

– Moni on jo miettinyt, miten voisi auttaa ja olla avuksi, jos kotoa ei saa poistua nyt poikkeustilan vuoksi. Tässä on yksi mahdollisuus, ViisNollaTuki ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Mehtonen vinkkaa.

Vapaaehtoisia rekrytoidaan huhtikuun ensimmäiset viikot ja sen jälkeen annetaan perehdytys puhelinpäivystäjänä toimimiseen.

– Ay-liikkeessä alkoi heti koronaviruksen puhjettua mietintä, miten asiantuntija-avun ja työttömyyskassan palveluiden lisäksi voisimme antaa tukea ihmisille vaikeassa tilanteessa. Puhelinpalvelu on yksi vastaus tähän, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo.

“Ihmisillä on tarve puhua työstä ja työttömyydestään.”

Vertaispuhelin tulee toimimaan kansallisesti ja sen aukioloaikoihin tulee vaikuttamaan oleellisesti vapaaehtoisten lukumäärä. Aukioloajajoista tiedotetaan tarkemmin lähempänä vappua. Palvelu on tarkoitus pitää auki toukokuun alusta syyskuun loppuun asti ja miksei pitempäänkin, jos vain vapaaehtoisia ja tarvetta riittää.

Erilaisilla kriisipuhelimilla on Suomessa pitkät perinteet ja niiden toimivuus perustuu juuri siihen, että ne vastaavat tietyn kohderyhmän tai yhteiskunnallisen tilanteen synnyttämiin tarpeisiin. Työttömien keskusjärjestöön on jo pitkään tullut työhön liittyviä yhteydenottoja, ja koronakriisi on lisännyt puheluiden määrä.

– Ihmisillä on tarve puhua työstä ja työttömyydestään. Siksi heille on tärkeää tarjota mahdollisimman helposti käyttöön otettavaa palvelua sitä varten, Työttömien keskusjärjestön toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski toteaa.

Lisätietoa ja ilmoittautumisen vapaaehtoiseksi osoitteessa: feenikshanke.fi/tyoluuri

Palvelua koordinoivan Feeniks-hankkeen tehtävänä on tukea 40–55-vuotiaita miehiä, joiden työhön digitalisaatio ja konkurssit vaikuttavat. Se on osa Sosiaalipedagogiikan säätiötä ja sitä rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE