Mielipiteet
18.8.2021 06:14 ・ Päivitetty: 18.8.2021 06:14
Nakkilan Eläkkeensaajat resiinaretkellä kiskoilla Pomarkussa
Nakkilan Eläkkeensaajilla ajatus resiinaretkestä poltteli pinnan alla jo tovin aikaa. Sen toteuttamista suunniteltiin ja ideaa kehiteltiin. Virustilanne Satakunnassa teki hyvistä aikeista päreitä. Nyt elokuun 16. päivä retki viimein toteutui.
Resiinaretki päätettiin polkaista jalkeille 2021 ja nimenomaisesti osana Eläkkeensaajien Keskusliiton Eläköön elämä jäsenhankintakampanjaa. Satakunnan Elämysrautatiet olivat minulle tuttu organisaatio entuudestaan, tunnen sieltä ihmisiä ja heidän tapansa toimia ja laittaa rautarattaat pyörimään. Viruskesästä huolimatta Satakunnan Elämysrautateillä on ollut yksi vilkkaimmista ajokausista. Organisaatoissa oltiin tyytyväisiä eläkkeensaajien löytäessä saasteettoman ja ekologisesti puhtaan kiskomatkailun omakseen.
Resiinaretki rataosuudella Pomarkun asema–Keskisjoki ja takaisin
Pomarkun rautatieaseman Asema Hiostelin tiloissa juotiin lähtökahvit ja vielä palatessakin istahdettiin kahvikupposen ääressä, tehden retken yhteenvetoa.
Päätettiin ajaa resiinaretki rataosuudella Pomarkun asema–Keskisjoki ja takaisin. Ajoneuvoina sooloresiinat, primitiivisiltä näyttävät, mutta kepeät kiskoajokit. Ratapihalla eläkkeensaajia odottivat yhdeksän resiinaa. Kysymysten tulva oli iso ja epäilyksen määrää valtaisa itse kiskoja ja resiinavanhuksia kohtaan. Retrotekniikka koki vielä selvää aliarvostusta ennen matkan alkua. Jokaiselle retkeläiselle annettiin tehtävä, resiinan pieni tavarateline sai täytensä eväistä ja muista tarpeellisista yhteisistä tarvikkeista.
Kiskomatka taukopaikalle Keskisjoelle sujui hyvin. Puhetta siellä riitti, vaikka muille jakaa. Resiinat ovat yksilöllisiä ja niiden ominaisuuksia vertailtiin vilkkaasti. Useampaan kertaan käytiin ratapenkalla toteamassa jokin teknillinen yksityiskohta. Keskusteluissa laitettiin yleisesti merkille ajoneuvon rakenteen yksinkertaisuus ja sen kestävä sekä eteenpäin vievä muotoilu.
Resiinat kulkivat hyvää vauhtia. Kuva Jukka Kim
Tauolla tietoa Neuvostoliiton, Suomen ja Venäjän rautateistä
Tauko-ohjelmana yhdistys oli järjestänyt osallistujille retkiruokailun. Sen lisäksi kerroin Neuvostoliiton, Suomen ja Venäjän rautateistä, niiden rakentamisesta ja kuinka ne ovat vaikuttaneet suomalaiseen elämänmenoon monessa muussakin asiassa. Erikoisuutena Suomen rautateissä on 5’ raideleveys, joka on ollut täysin muuttumaton Suomen suuriruhtinas Nikolai I määräyksestä lähtien.
Ihmetystä esityksessäni herättivät Suomessa rautateillä käytetyt aikavyöhykkeet ja se, kuinka esim. Pietari-Helsinki juna pysähtyi Kaipiaisen (entisen Anjalankosken alueella) asemalla 20 min. ajaksi kellonsiirtoa varten. Suomen senaatin esityksestä 1888 Venäjän keisari Aleksanteri III määräsi Suomen rautateillä noudatettavan Helsingin aikaa. Tämä päätös pysyi voimassa yli Suomen itsenäistymisen kunnes 1.5.1921 Suomessa otettiin käyttöön Itä-Euroopan aika.
Retki toi uusia jäseniä
Jäsenhankinta-asiat sujuivat mallikkaasti. Mikä sen mieluisampaa jäsenhankinakampanjan puitteissa, kuin kuitata kaksi uutta jäsentä. Voi sitä lystiä, kun kahvipöydässä huomattiin, kuinka kukaan ei ole aikaisemmin yhdistykseen liittynyt kiskoilla. Kerta se on ensimmäinenkin ja nyt se totta. Resiinaletkan keskinopeudeksi mitattiin paluumatkalla 8,5 km/t.
Saavuttaessa Pomarkun ratapihalle ja paluukahveja juodessa oltiin yksimielisiä, kuinka Suomen suuriruhtinas oli aikoinaan kaukonäköinen. Nakkilan Eläkkeensaajien lentävällä ajatuksella asiaa vietiin eteenpäin vauhdilla. Pöydän ääressä oltiin varmoja, kuinka hänen asetuksellaan Nakkilan Eläkkeensaajille määrättiin sopivan mittainen, 5’ levyinen, hieno ja onnistunut resiinaretki ilman aikaeroa.
Kiitän yhdistyksen jäseniä ja sen toimihenkilöitä resiinaretken lopullisessa tinkimättömässä toteutuksessa.
Jukka Kim puheenjohtaja Nakkilan Eläkkeensaajat ry.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.