Talous
16.4.2025 14:42 ・ Päivitetty: 16.4.2025 14:43
Neloselle siirtynyt Nenäpäivä epäonnistui – koko järjestäjäsäätiö lopettaa toimintansa
Nenäpäivä-hyväntekeväisyyskeräystä järjestänyt Nenäpäiväsäätiö kertoo lopettavansa toimintansa ja sulkevansa lahjoituskanavansa.
Nenäpäivän televisioshown järjestelyvastuu siirtyi viime vuonna Yleisradiolta Neloselle, ja nyt vuoden 2025 maaliskuussa nähty Nelosen ensimmäinen ja viimeinen keräysshow jäi kauaksi tuottotavoitteistaan. Viime vuonna televisiolähetystä ei oltu tehty lainkaan.
– Valitettavasti uudistettu kampanja ei tavoittanut ja aktivoinut yleisöä riittävästi, ja kävi ilmeiseksi, ettei Nenäpäivä-konseptilla ollut enää jatkamisen edellytyksiä, säätiö kertoo tiedotteessaan.
Tämän vuoden tuotot jäivät säätiön mukaan noin 250 000 euroon. Viimeisenä Yleisradion vuonna 2023 keräyslähetys ohjelmineen toi 1,8 miljoonaa euroa.
SÄÄTIÖ KERTOO jakavansa vielä tulouttamattomat keräystuotot kampanjassa mukana olleille järjestöille, sen jälkeen toiminta on ohi.
Nenäpäivää tehtiin Suomessa englantilaisen Comic Relief -hyväntekeväisyysyhteisön lisenssillä. Kampanjat ovat säätiön mukaan keränneet Suomessa vuodesta 2007 alkaen noin 42 miljoonaa euroa kehitysmaiden lasten auttamiseen.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.