Työmarkkinat
19.3.2024 08:08 ・ Päivitetty: 19.3.2024 08:08
OAJ:n kysely: Opettajista valtaosa korjaisi perusopetusta rajaamalla ryhmäkokoja ripeästi
Peruskoulun opettajat pitävät opetusryhmien koon rajaamista kipeimmin kaivattuna korjauksena perusopetukseen. Asia selviää Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n jäsenkyselystä.
Kyselyyn vastanneista 79 prosenttia oli valinnut opetusryhmien koon rajaamisen pikimmiten korjattavien asioiden joukkoon. Kyselyyn vastanneilla luokanopettajilla suurimman opettamansa ryhmän oppilasmäärä oli keskimäärin 25. Noin joka seitsemännellä luokanopettajalla on 30:n tai useamman oppilaan opetusryhmiä.
Opettajat kokivat myös, että opetusta ja oppimista häiritseviä asioita on kouluissa liikaa eikä niiden poistamiseksi ole tarpeeksi tehokkaita keinoja. Noin puolet opettajista oli valinnut opetusta häiritsevien tuotteiden kuten kännyköiden ja energiajuomien poistamisen mahdollisuuden pikimmiten korjattaviin asioihin.
Kyselystä ilmeni myös, että oppimisen tuen tarve on yhä kasvussa eivätkä oppilaat saa tarvitsemaansa tukea riittävästi.
Valmistava opetus koetaan myös liian lyhyeksi tarvittavien perustaitojen saavuttamiseksi. Yli 90 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että noin vuoden mittainen aika valmistavassa opetuksessa ei ole riittävä aika oppia koulun käytänteitä, kulttuuria ja opetuskieltä. Yli puolet vastaajista kertoi, että harvalla oppilaalla oli valmistavan opetuksen jälkeen riittävät perustaidot.
OAJ linjaa yhteenvetona kyselystä, että suomalaisen koulutuksen resursointi on palautettava entiselle korkealle tasolleen eikä perusopetuksen ole varaa antaa romahtaa.
LUKION jäsenkyselystä puolestaan selvisi, että valtaosa lukio-opettajista kokee työkuormituksen kasvaneen selvästi.
Peräti 84 prosenttia kyselyyn vastanneista ilmoitti kuormittavuuden kasvaneen viime vuosina, jos koronapandemiaa ei huomioida. 42 prosenttia koki, että työ on nyt paljon kuormittavampaa kuin ennen.
Merkittävimmäksi kuormitusta lisääväksi tekijäksi nostettiin opiskelijoiden heikommat valmiudet lukio-opiskeluun. Sen valitsi kuormitusta lisääväksi syyksi neljä viidestä vastaajasta.
Myös muun muassa oppituntien ulkopuolisen työn lisääntymisen ja opiskelijoiden ohjaustarpeen lisääntymisen koettiin lisänneen kuormitusta.
Peräti 90 prosenttia vastaajista kertoi, että opiskelijoiden opiskelutaidot ovat kehittyneet negatiiviseen suuntaan viimeisten kahden vuoden aikana. Selvä enemmistö lukio-opettajista kertoi myös opiskelijoiden elämänhallintataitojen, motivaation ja käyttäytymisen heikentyneen.
Perusopetuksen kyselyyn vastasi 1 459 OAJ:n ja ruotsinkielisen FSL:n jäsentä. Lukiokyselyyn vastasi 766 opettajaa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.