Kotimaa
22.7.2025 11:34 ・ Päivitetty: 22.7.2025 11:34
OP: Huijauspuheluita soitetaan nyt runsaasti – Myös yritystilit vaarassa
Osuuspankkien finanssiryhmän mukaan huijarit pyrkivät nyt hankkimaan suomalaisten pankkitunnuksia soitoilla, joissa varoitetaan asiakkaan varojen siirrosta. Jos asiakkaalla on käyttöoikeudet yrityksen tiliin, myös yrityksen varat ovat vaarassa.
OP-ryhmän mukaan tiedotteen mukaan huijauspuhelut ovat yleistyneet kesällä. Puheluissa huijarit esiintyvät pankin edustajana ja pyrkivät saamaan asiakkaan luovuttamaan pankkitunnukset tai tekemään siirtoja huijareille.
– Tällä hetkellä on käynnissä useita petoskampanjoita, joissa uhrin varat pyritään siirtämään väitetylle ’turvatilille’. Tässä huijaustyypissä rikollinen pyrkii vaikuttamaan uhriin hyödyntämällä kiireen ja hädän tunteita. Huijauksia on monenlaisia, mutta juuri nyt niitä tehdään erityisesti puhelimitse, sanoo sanoo OP-ryhmän väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirén tiedotteessa.
Sirénin mukaan asiakkaalle soitetaan pankin nimissä ja varoitetaan tililtä lähtevästä suuresta maksusta. Tämän jälkeen asiakas manipuloidaan luovuttamaan pankkitunnukset ja huijataan hyväksymään huijareiden tekemät siirrot.
TOISESSA tyypillisessä huijauksessa asiakas saa tekstiviestin viranomaiselta, kuten poliisilta tai Traficomilta. Huijarien lähettämä viesti ohjaa asiakkaan kirjautumaan pankkitunnuksilla väärennetylle sivustolle, jolloin rikolliset saavat pankkitunnukset.
Tämän jälkeen asiakkaalle soitetaan ja kerrotaan, että asiakas on joutunut huijauksen kohteeksi ja hänet manipuloidaan hyväksymään tilisiirrot.
– Huijarit puhuvat puheluissa hyvää suomea, mikä lisää huijauksen uskottavuutta. Huijari voi olla oikea henkilö tai ääni voi tulla alkuun nauhoitteelta, Sirén kertoo.
Lisää aiheesta
MYÖS yritysten varat voivat tiedotteen mukaan olla vaarassa, kun huijarit pyrkivät pääsemään käsiksi kaikkiin asiakkaan käytössä oleviin tileihin.
Tällöin myös yrityksen varat voivat olla vaarassa, jos asiakkaalla on käyttöoikeus tileihin.
– Huijauspuheluiden määrä on korkea, mutta on myös mahdollista, että puheluita pyritään kohdistamaan henkilöille, joilla tiedetään olevan varallisuutta. Tällöin yrittäjät voivat joutua kohteeksi.
Sirén muistuttaa, että mahdolliseen huijauspuheluun kannattaa suhtautua rauhallisesti ja pitää mielessä perusasiat.
– Pankki ei koskaan pyydä verkkopankkitunnuksia tai salasanaa puhelimessa tai viestillä. Pankilla ei ole turvatiliä, jolle asiakas voisi siirtää varat turvaan. Tällaisessa tilanteessa rahat päätyvät aina huijarin tilille. Katkaise puhelu, jos epäilet vähänkään kyseessä olevan huijaus.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Kotimaa
21.2.2023 10:46
Kysely: 91 prosenttia joutunut huijausyrityksen kohteeksi – ”Voi tulla huoli, ovatko rahat turvassa”