Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Ulkomaat

23.2.2024 08:56 ・ Päivitetty: 23.2.2024 08:56

Punaisenmeren merirosvot iskevät globaaleihin tavaravirtoihin – sotavakuutusmaksu noussut jopa kymmenkertaiseksi

AFP / LEHTIKUVA / KARIM SAHIB

Jemenin huthikapinallisten tekemät iskut kauppalaivoja vastaan Punaisellamerellä ovat nostaneet merenkulun vakuutusmaksuja.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Uutistoimisto AFP:lle puhunut merenkulkuvakuutusten asiantuntija sanoo, että niin laivojen kuin niiden lastienkin vakuutusmaksut ovat nousseet merkittävästi huthien hyökkäysten jälkeen.

Lisäksi Punaisellamerellä kulkevilta laivoilta joissain tapauksissa edellytettävä erillinen sotavakuutusmaksu on kasvanut arviolta viisin- tai jopa kymmenkertaiseksi.

USEAT alaa tuntevat lähteet kertovat AFP:lle, että sotariskiin liittyvän vakuutusmaksun taso liikkuu tällä haavaa 0,6-1 prosentissa aluksen arvosta.

Punaisenmeren kautta kulkemisesta rapsahtava lisälasku voi näin ollen nousta miljoonaluokkaan, sillä suurimmat rahtilaivat ovat yli sadan miljoonan euron arvoisia.

Punaisenmeren kautta kulkemisesta rapsahtava lisälasku voi näin ollen nousta miljoonaluokkaan,

IRANIN tukemat huthit ovat tehneet iskuja Punaisellamerellä kulkeviin rahtialuksiin marraskuusta lähtien. Kapinalliset sanovat tukevansa hyökkäyksillään Gazan palestiinalaisia.

Iskut ovat saaneet jotkin varustamot välttämään Punaisenmeren reittiä kokonaan. Vaihtoehtoinen reitti Välimereltä Intian valtamerelle kulkee Etelä-Afrikan ympäri.

Kiertotien kautta kulkeminen kestää 10-15 päivää kauemmin kuin Punaisenmeren reitti. Hitailta laivoilta matkaan voi kulua jopa 20 ylimääräistä päivää. Vaikka vakuutusmaksuissa säästetään, varustamoiden muut menot, kuten polttoaine- ja työvoimakustannukset, kasvavat.

Etelä-Afrikan reitti ei ole sekään täysin riskitön. On arvioitu, että liikenteen lisääntyminen Hyväntoivonniemen ympäri voi johtaa merirosvouksen elpymiseen Intian valtamerellä, kuten Somalian rannikolla.

PUNAISENMEREN merireitin kautta kulkee normaalioloissa noin 12 prosenttia maailman rahtiliikenteestä.
Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n mukaan merikonttikuljetusten määrä Punaisellamerellä on laskenut tänä vuonna noin kolmanneksella vuodentakaisesta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU