Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle – Näin reagoivat liittojohtajat: “Monissa maissa on maksettu kalliita oppirahoja”

Liikenne- ja viestintäministeriö LVM sekä VR-Yhtymä ovat päässeet yhteisymmärrykseen siitä, miten rautateiden henkilöliikennettä aletaan avata kilpailulle. Rautatiealan liittojohtajat muistuttavat, että kilpailu muuttaa alaa suuresti ja tulevista työehdoista pitää sopia yhdessä henkilöstön kanssa.

VR:n yksinoikeus Suomen rataverkolla liikennöintiin päättyy ensi vuosikymmenellä, kun rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle. Liikenne- ja viestintäministeriö LVM sekä VR-Yhtymä ovat päässeet yhteisymmärrykseen siitä, miten kilpailun avaamisessa edetään.

– Hyvä, että tämä pitkä prosessi on saanut päätöksen ja vellova epätietoisuus henkilöstön ympäriltä poistuu. Ilmassa kun on tuntunut olevan monia vaihtoehtoja, Raideammattilaiset JHL ry:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt sanoo.

– On kuitenkin hyvä, että asiaan on perehdytty kunnolla ja lähdetty kehittämään rautatieliikenteen kilpailua maltilla ja vaiheittain eikä tehty rakenteellisia muutoksia enemmän kuin on tarpeen, Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo.

Puheenjohtajien mukaan rautateillä on edessä suuri murros, joka pitää valmistella huolellisesti.

– On tärkeää että henkilöstö otetaan mukaan jatkovalmisteluun ja sovitaan pelisäännöt, joilla turvataan työntekijöiden asema sekä työehdot muutostilanteessa.

VR luopuu tulevaisuudessa Helsingin asema-alueesta.

Tavoitteena on, että kilpailutettu liikenne alkaa kesäkuussa 2022. Sitä ennen VR sekä Liikenne- ja viestintäministeriö tekevät yhteistyötä, jotta kilpailutuksen vaatimat yhtiöjärjestelyt saadaan valmiiksi. VR:n toiminta muuttuu, kun nykyisiä toimintoja jaetaan useaan yhtiöön.

VR ja LVM perustavat kalustoyhtiön sekä kiinteistöyhtiön, jotka tulevat LVM:n omistajaohjaukseen. Yhtiöt ovat niin kutsuttuja erikoistehtäväyhtiöitä ja niiden on tarkoitus olla toiminnassa viimeistään tämän vuoden lopussa.

Kalustoyhtiöön siirretään kaikki Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettävät Sm2- ja Sm4-junat sekä kaluston varaosat ja erikseen määritellyt erityistyökalut. Kalustoyhtiö alkaa myös valmistella uuden taajamaliikennekaluston hankintaa.

Kiinteistöyhtiöön siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteen liikennöinnin kannalta välttämättömät kiinteistöt. Yhtiöön siirretään VR:n omistamat Helsingin varikon rakennukset ja niihin sisältyvät kiinteät laitteet sekä Etelä-Suomen taajamaliikenteen liikennealueella sijaitsevat VR-Yhtymän omistamat asemarakennukset. Lisäksi VR luopuu tulevaisuudessa Helsingin asema-alueesta.

Myös kaluston kunnossapito yhtiöitetään. VR-konserniin muodostetaan erillinen kunnossapitoyhtiö, johon siirretään tarvittava kunnossapitohenkilöstö sekä kaluston kunnossapitoon tarvittavat varaosat, koneet ja laitteet. VR kehittää kunnossapitoyhtiötä itsenäiseksi yhtiöksi ja luopuu yhtiön omistuksesta ennen kuin kilpailutettu liikenne aloitetaan Suomessa.

Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti tänään suunnitelman rautatiekilpailun avaamisesta. Suunnitelman mukaan kilpailutettu liikennöinti alkaa kesäkuussa 2022.

Tavaraliikenteessä rautatietoimijoiden pitää jatkossakin investoida itse omaan kalustoonsa.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen toteaa, että liikenneministeri Anne Berner osoitti hyvää harkintaa avatessaan junaliikennettä kilpailulle maltillisella mallilla.

Hievasen mukaan Suomen rautatiejärjestelmällä on edessään suuri muutos 2020-luvun alkupuolella.

– Monissa maissa on maksettu kalliita oppirahoja, kun vapaaseen kilpailuun on siirrytty liian pitkin kertaloikin. Onneksi meillä maltettiin jatkaa käytännöllistä, harkittuihin valintoihin perustuvaa valmistelua, joka on ollut leimallista Suomen 150-vuotisen rautatiehistorian aikana.

Ministeri Anne Bernerin taajamajunille ehdottama kalustoyhtiömalli on Hievasen mukaan perusteltu liikenteessä, joka perustuu julkiseen hankintaan.

– Tavaraliikenteessä rautatietoimijoiden pitää nyt ja jatkossakin investoida itse omaan kalustoonsa. Sama koskee myös kaukoliikennettä, jos se joskus avataan useille operaattoreille. Investoinnit ovat osa kilpailua, jotka synnyttävät vaihtoehtoja kalustoratkaisuille ja parantavat matkustajien palvelutasoa, Hievanen sanoo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE