Kultur

Recension: Riko Eklundh imponerar som Dracula

Foto: Pette Rissanen/ÅST
Riko Eklundh som Dracula.

Åbo Svenska Teater bjuder på en spektakulär show med strålande Riko Eklundh som Dracula. Samtidigt som hans scenkarisma bär, förtjänar hela föreställningens ensemble beröm för professionalism och förmåga att göra den stora scenen rättvisa med en underhållande teaterkväll.

Topi Lappalainen

Arbetarbladet

 

 

Dracula i ÅST:s tappning är garanterat underhållande musikteater. Den klassiska vampyrberättelsen av Bram Stoker har blivit en så stor klassiker delvis tack vare att den har filmatiserats och satts upp på scen otaliga gånger. Varje ny framgångsrik uppsättning befästar berättelsens kult- och klassikerstatus.

Susanna Airaksinen svarar för manus och regi i ÅST:s version av Dracula. Dels förhåller hon sig till vampyrmyten med vördnad, dels är uppsättningen en fars. Det behöver inte vara motsägelsefullt, eftersom storyn bjuder på farsartade drag per automatik.

Scenografin av Anders Karls förtätar stämningen och Tuomas Lampinen har utan vidare lyckats som kostymdesigner. Visst ser en hel del av kostymerna ut som maskeradkläder men när pjäsen heter Dracula är det så som det ska vara. Det farsartade understryks helt enkelt av de roliga kostymerna.

Den som förväntar sig en överdos av skräck blir besviken. Eklundhs vampyrgestalt är själfull, karismatisk och rätt så mänsklig men inte särskilt skrämmande. Stämningen blir framför allt gemytlig och det känns helt rätt.

Att få en musikteaterpjäs av den här omfattningen att fungera så friktionsfritt som fallet är med ÅST:s Dracula kräver en stor insats av väldigt många människor. Kari Mäkiranta som kompositör, kapellmästare och ljuddesigner förtjänar en särskild eloge för det.

Speltiden på 2 timmar och 45 minuter är såpass lång att det är klart att intensiteten får inte vara på topp hela tiden. Vissa stunder tänker man att det skulle ha gått att förkorta pjäsen något, men pjäsen bjuder på så många fina spektakulära scener att de relativt händelselösa stunderna behövs för att publiken hinner återhämta sig alltid emellanåt. Det finns många välregisserade scener med angenäm musik och imponerande koreografi att ta till sig. Ren skräck finns det inte så mycket av, men Dracula är som roligast med en stor dos parodi. Eklundhs självironiska sätt att gestalta rollen fungerar utmärkt.

 

 

Recension: Dracula (Åbo Svenska Teater)

 

MANUS OCH REGI: Susanna Airaksinen
ÖVERSÄTTNING: Jan Nåls
SCENOGRAFI: Anders Karls
KOSTYMDESIGN: Tuomas Lampinen
MASK: Sabina Segerström, Sarianna Sormunen
LJUSDESIGN: Antti Niitemaa
KOMPOSITÖR, KAPELLMÄSTARE, LJUDDESIGNER: Kari Mäkiranta
STUNT-, KAMP- OCH DANSKOREOGRAF: Iiro Heikkilä

I ROLLERNA: Riko Eklundh, Anna Victoria Eriksson, Aaro Wichmann, Tuuli Heinonen, Ingemar Raukola, Samuel Karlsson, Julia Korander m fl

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE