Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Ruotsin Tesla-riita: Musk kieltää solmimasta työehtosopimusta

AFP / LEHTIKUVA / JESSICA GOW

Työmarkkinariita sähköautovalmistaja Teslan ja ruotsalaisen ay-liikkeen välillä näyttää ajautuneen umpikujaan. Sovittelija Kurt Eriksson sanoi Dagens Industri -lehdelle, että ruotsalaisella tytäryhtiöllä ei ole valtuuksia solmia työehtosopimusta.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

-  Heillä ei ole lupaa solmia sopimusta. Se on Elon Muskin käsky. Ruotsalaisella yhtiöllä ei ole minkäänlaista liikkumatilaa, Eriksson kertoi lehdelle.

Dagens Arbete -lehdelle Eriksson totesi myöhemmin, että toimitusjohtaja Musk ei ole henkilökohtaisesti puuttunut Ruotsin työriitaan. Taustalla on alusta alkaen ollut Teslan periaatelinjaus olla solmimatta työehtosopimuksia missään päin maailmaa.

IF Metall -liiton lakko alkoi Teslan korjaamoilla 27. lokakuuta, ja useat muut liitot ovat lähteneet mukaan vaatimaan työehtosopimusta Teslan korjaamoiden työntekijöille. Työtaistelu on laajentunut muun muassa satamiin, joissa ahtaajat kieltäytyvät käsittelemästä Tesloja.

Osapuolet tapasivat 6. marraskuuta, mutta neuvotteluissa ei syntynyt mitään liikettä. Eriksson kertoo olleensa tämän viikon tiistaina yhteydessä Teslan edustajiin, mutta yhteydenpito ei tuottanut mitään tuloksia.

-  Ei ollut oikein mitään, mistä keskustella, koska Teslan viesti on, että he eivät saa allekirjoittaa työehtosopimusta ja IF Metall sanoo, että heidän on saatava työehtosopimus, Eriksson sanoo Dagens Industri -lehdelle.

Tukilakot jatkavat samalla laajentumistaan. Sähköalan liitto Elektrikerna ilmoitti tiistaina, että heidän tukitoimensa laajenevat koskemaan myös sähkön jakelua ja tuotantoa Teslan latausasemille. Tukitoimiin ovat ryhtyneet myös kiinteistöalan, postinkantajien, maalareiden, rakennusalan ja muusikoiden liitot. Kaikki tukilakot koskevat pelkästään Teslaa ja yhtiön valmistamia autoja.

PERJANTAINA mukaan on lähdössä osa työntekijöistä Vetlandassa toimivassa Hydro Extrusions -yhtiössä, joka valmistaa Tesloissa käytettyjä alumiiniosia. IF Metallin mukaan kyseisiä osia käytetään ainakin Teslan Berliinin-tehtaalla. Kyseessä on ensimmäinen Teslan valmistuksen alihankkija, joka lähtee mukaan ruotsalaiseen lakkoon, ja IF Metallin mukaan ainoa näitä osia valmistava yhtiö Euroopassa.

Eriksson on toiminut sovittelijana työriidoissa vuodesta 2015 ja sanoo, ettei ole koskaan kokenut yhtä vaikeaa kiistaa.

-  Tämä on hyvin erikoista, koska kyseessä on kansainvälinen yhtiö, jossa johto toimii toisessa maassa, Eriksson sanoo.

Teslat ovat lakosta huolimatta edelleen tehneet kauppansa Ruotsissa. Lakon alettua Ruotsissa on rekisteröity liki tuhat uutta Teslaa. Vuoden alusta uusrekisteröintejä on kertynyt noin 17 000. Autokauppiaita edustavan Mobility Swedenin toimitusjohtaja Mattias Bergman sanoo, että Teslan rekisteröintimäärät ovat perinteisesti vaihdelleet paljon kuukaudesta toiseen, joten lakon vaikutuksia on tässä vaiheessa vielä hankala arvioida.

STT:n on korjattu 23.1.. klo 12.31. Sovittelija oli sanonut Dagens Arbete -lehdelle, ettei Elon Musk ole henkilökohtaisesti puuttunut Ruotsin työriidan sovitteluun. Aiemmasta versiosta sai käsityksen, että Musk on kieltänyt ruotsalaista tytäryhtiötä solmimasta työehtosopimusta. Juttu keskiviikolta 22.11. korjattu. Sovittelija sanoo, ettei Musk ole henkilökohtaisesti puuttunut Ruotsin työriidan sovitteluun.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE