Politiikka

”Sähköauto on kuin seksi” – SDP:n Harakka kehottaa Suomea satsaamaan maailman johtavaan teknologiaan

Jukka-Pekka Flander
Jukka-Pekka Flander
Jukka-Pekka Flander

Kansanedustaja Timo Harakka (sd.) kehottaa Suomea panostamaan sähköautoihin ja niihin tarvittavan teknologian kehittämiseen. Hän pui aihetta blogikirjoituksessaan.

– Maailmassa, joka on kieltämässä polttomoottoriautot kokonaan, Suomi panostaisi kaiken kaasuautoihin ja -teknologiaan. Me sentään valmistamme Uudessakaupungissa sähköautoja jo merkittävässä mitassa, hän kirjoittaa.

– Eikö meidän kannata jatkaa sijoituksia maailman johtavaan teknologiaan? Ottaa osaamisella osansa huikeasti kasvavista markkinoista?

Sähköautojen latauspisteitä valtateiden huoltoasemille.

Keskustelu sähköautoista nousi esille jälleen viime viikolla, kun ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa aikovansa esittää syksyn budjettiriihen yhteydessä pakollisia sähköautojen latauspisteitä valtateiden huoltoasemille.

Aiheeseen on sittemmin tarttunut muun muassa Osmo Soininvaara (vihr.) sekä kansanedustaja Juha Kuisma (kesk.).

Soininvaara kirjoitti blogissaan vastustavansa Mykkäsen ehdotusta, sillä hänen mukaansa ei ole järkevää rakentaa latauspisteitä valtion pienelläkään tuella paikkoihin, joissa ei voi käyttää aikaa muuhun kuin ”ohi ajavan liikenteen katseluun”. Hän esittikin, että latauspisteitä kannattaisi rakentaa sinne, minne ne markkinaehtoisesti syntyisivät, eli kauppakeskuksiin.

Harakka huomauttaa, että isot huoltoasemat ovat kauppakeskuksia.

– Ero muihin kauppakeskuksiin on vain siinä, että ne sijaitsevat – tadaa! – ihmisten matkareiteillä.

– Juuri siellä, missä asiakkaita ei tahdo riittää kauppakeskuksiin, on jumalattomat välimatkat, joiden ylittäminen karvalakkisähköautoilla on ylivoimaista. Kun ongelma on se, että sähköautolla ei pääse Lappiin, niin ratkaisu ei ole sijoittaa latausasemia Vantaan Jumboon, Harakka painottaa.

Aijai. Pulassa oltaisiin.

Kuisma puolestaan liputtaa Helsingin Sanomissa julkaistussa kolumnissaan sähköautojen sijaan biokaasulla toimivien autojen puolesta. Kuisma on kirjoituksessa huolissaan liiallisesta sähköriippuvuudesta.

Kuisma kysyy tekstissään muun muassa miten tuotettaisiin tarvittava sähkö, jos yhtäkkiä Suomen yli miljoona henkilöautoa olisivat sähköautoja.

Harakan mukaan yhtä hyvä kysymys on, mistä riittäisi maitoa, jos Suomen yli miljoona henkilöautoa vaihtaisivat kertaheitolla lehmäperäiseen polttoaineeseen.

–  Aijai. Pulassa oltaisiin.

– Liikenteen sähköistäminen kestää vuosikaudet. Samat vuosikaudet ovat niitä, joiden aikana uusiutuva ja tehostuva energiantuotanto, tekniset ratkaisut ja varastointi edistyvät jättiläismäisesti.

Twitterissä Harakka vertaakin sähköautoa seksiin.

– (Sähköautot) Saa fiksutki ihmiset hourailemaan kummasti, hän Twiittasi jakaessaan blogikirjoituksensa.

Harakan mukaan Suomen kannattaisikin satsata juuri sähköautoteknologiaan. Tämä palvelisi hänen mukaansa sekä ilmastoa että Suomen taloutta.

– Sähköinen liikenne on kasvanut globaaliksi markkinaksi, jota poliittinen tahto lisäksi lietsoo.

– Emme saa jättää miljardimarkkinoita muille – olemmehan katsoneet sivusta jo aurinkoenergian nousua maailman johtavaksi teknologiaksi.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat