Internationellt

Satsning får fler indiska flickor att stanna i skolan

Foto: Manipadma Jena/IPS
Flickor på väg till skolan på landsbygden i delstaten Bihar. Var tionde flicka i indiska byar tvingas hoppa av skolan för att hjälpa sina familjer.

Allt fler indiska barn får möjlighet att gå i skolan, men på landsbygden är det fortfarande vanligt att flickor tvingas hoppa av för att hjälpa till i hemmen. Många kan dock återvända till skolbänken igen tack vare organisationen Educate Girls.

IPS

Arbetarbladet

 

Femtonåriga Sneha gick i skolan i sin hemstad Bhilwara i den indiska delstaten Rajasthan fram till att hennes föräldrar bestämde att hon skulle sluta. Detta eftersom de behövde hennes hjälp att ta hand om småsyskonen medan föräldrarna var ute och arbetade på fälten.

Det är ett öde som drabbar mängder av flickor på den indiska landsbygden, där många familjer menar att skolan är meningslös för deras döttrar, eftersom de ändå bara ska gifta sig och ta hand om sina egna familjer och barn.

Men i Snehas fall fick historien en annan vändning efter att hennes rektor och

Educate Girls, EG, engagerat sig i fallet. Organisationens företrädare träffade hennes föräldrar och underströk för dem att möjligheten att få en utbildning kan vara livsavgörande både för Sneha och hennes framtida familj.

– Efter samtalet insåg vi att vi hade gjort fel som tagit vår dotter ur skolan. Om hon får utbildning så får hon möjlighet att göra genomtänkta val som kan ge henne försörjning, vilket skapar möjligheter för en bättre framtid, säger Snehas pappa, Kishan Ram, till IPS.

Sneha är bara en av många indiska flickor som tack vare EG fått möjlighet att återvända till skolan. Under de senaste elva åren har den prisade organisationen hjälpt många flickor från fattiga miljöer att få den utbildning de behöver för att kunna få ett arbete, vilket i sin tur ökar deras möjligheter att undkomma fattigdomen.

I dag arbetar EG via ett nätverk på tusentals skolor i delstaterna Rajasthan och Madhya Pradesh.

– Könsbaserad diskriminering leder till en systematisk exkludering av flickor inom utbildningen. Det gör i sin tur att flickor förnekas det självbestämmande, den rörelsefrihet och ekonomiska självständighet som pojkar får möjlighet till, säger Safeena Husain, grundare av EG, till IPS.

– Utbildning öppnar dörrar för flickor och ger dem chansen till jämlika möjligheter, tillägger hon.

Nästan alla indiska barn skrivs numera in i grundskolan, men kvalitén på den utbildning som erbjuds har i många fall förblivit mycket låg. Resultaten från skolorna i Rajasthan är bland de sämsta i landet.

EG arbetar i samarbete med myndigheterna och har ett nätverk av 12 000 volontärer knutna till sig, som har till uppgift att både se till att flickorna stannar kvar i skolorna, men också verkar för att skolresultaten förbättras.

Experter menar att detta arbete verkligen behövs ute på landsbygden, där en av tio flickor i åldern mellan 10 och 14 år tvingas sluta skolan för att hjälpa till i hemmen eller för att arbeta för att dryga ut familjernas inkomster.

Skolbarn i den lilla sydindiska staden Harohalli Taluq. Nästan alla barn i landet skrivs numera in i skolan, men kvaliteten på den utbildning de erbjuds är ofta dålig. Foto: Malini Shankar/IPS

 

Neeta Lal

 

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Mest lästa

Senast

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Tf. chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE