Politiikka
26.1.2023 16:25 ・ Päivitetty: 26.1.2023 17:18
SDP:n kansanedustaja moukaroi Finnairia rajusti: ”Pöyristyttävää”
Yle uutisoi maanantaina, että Finnair käynnistää kaksi kannustinohjelmaa, joista toinen koskee kaikkia henkilöstöryhmiä ja toinen yhtiön johtoa.
Henkilöstön kannustinohjelman piiriin kuuluvat työntekijäryhmät, jotka ovat lähteneet mukaan säästöohjelmaan. Heidän työehtonsa ovat siis huononemassa. Kannustinohjelman ulkopuolelle jäävät puolestaan ne työntekijäryhmät, jotka eivät ole mukana säästöohjelmissa.
SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee sanoo tiedotteessaan olevansa tyrmistynyt Finnairin viimeaikaisista toimista. Al-Taee väläyttää jälleen yhtiön vetämistä pois pörssistä ja palauttamista suoraan valtion omistukseen.
– Pidän erittäin tuomittavana tällaista toimintaa, jossa jo tällä hetkellä heikkojen työehtojen piirissä olevien työntekijöiden työehtoja yritetään edelleen heikentää ja silti samaan aikaan ryhdytään palkitsemaan yhtiön johtoa. Tällainen on tämänhetkisessä taloustilanteessa lyhytnäköistä henkilöstöpolitiikkaa. Valtio on tukenut Finnairin toimintaa voimakkaasti kriisien aikana. Nyt ei ole bonusten jaon paikka.
FINNAIRILLA on parhaillaan käynnissä muutosneuvottelut, joiden seurauksena yhtiö voi irtisanoa jopa 450 työntekijää. Yhtiö kaavailee matkustamohenkilökunnan ulkoistuksia pitkille reittilennoille Thaimaahan ja Pohjois-Amerikkaan.
Al-Taee arvostelee tiedotteessaan Finnairia myös aikomuksesta palkata kesätyöntekijöitä Airpro:n kautta. Al-Taeen mukaan Airpro:ta koskeva työehtosopimus on heikompi ja huonompi työehdoiltaan kuin työehtosopimus, jota Finnair joutuu noudattamaan.
– Työehtosopimuksilla shoppailu pienten ja lyhytaikaisten säästöjen vuoksi on erittäin huonoa henkilöstöpolitiikkaa. Finnair ei aio palkata omia kesätyöntekijöitä, vaan käyttää välikätenä yhtiötä, joka on osa toista kokonaan valtion omistamaa yritystä eli Finaviaa. Tällainen toiminta ei todellakaan kuulu valtionyhtiön hyviin liiketoimintatapoihin.
SDP:N kansanedustaja muistuttaa, että valtio on tukenut reippaasti Finnairia kriisien aikana.
– Ymmärrämme kaikki Venäjän sodan tuomat muutokset lentoreitteihin, kustannusten nousun muun muassa polttoaineissa, ja siltikin niin sanotut säästöt, jotka yhtiö nyt sanoo saavansa, eivät nosta yhtiön kannattavuutta pitkässä juoksussa. Nyt olisikin viisasta pohtia, tulisiko Finnair vetää pörssistä suoraan valtionomistukseen. Tällä hetkellä veronmaksaja ottaa kaiken riskin Finnairin tappioista samalla kun johto veloittaa bonuksia.
– On pöyristyttävää, että veronmaksajalle koituvan riskin lisäksi vuosikymmenen ajan venynyttä henkilökuntaa nyt ruoskitaan tällä tavalla, al-Taee sanoo.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.