Politiikka

SDP:n Skinnari: Matkailualalla mahdollisuuksia kasvaa 20 miljardiin – ”Nyt tarvitaan valtiolta rohkeaa ja aktiivista roolia”

Kari Hulkko
Kari Hulkko
Kari Hulkko

Kemissä tänään eduskuntaryhmän työvaliokunnan ja puoluejohdon kesäkokousta pitäneen SDP:n puoluejohto korostaa teollisuuden ja matkailun yhteisen näkemyksen merkitystä. Matkailuun liittyvää valtavaa viennin kasvupotentiaalia ei ole varaa menettää.

Matkailun kokonaiskysyntä Suomessa on 14 miljardia ja matkailuelinkeinot työllistävät 140 000 ihmistä. Suomessa alalla on mahdollisuuksia kasvaa jopa 20 miljardiin vuoteen 2025 mennessä.

– Nyt tarvitaan valtiolta rohkeaa ja aktiivista roolia. Suomen on oltava mukana pidemmän aikavälin väyläratkaisuissa, kun Euroopan unioni linjaa vuoden 2023 väylärahoitusta. Eurooppalaisen liikenteen runkoverkon (TEN-T) on katettava koko Suomi, ja mukaan on saatava muun muassa jäämeren rata, sanoo SDP:n kansanedustaja, yrittäjätaustainen Ville Skinnari.

– TEN-T:n suhteen meillä kello tikittää. Runkoverkon avulla Suomi pääsisi kirjaimellisesti osaksi eurooppalaista liikenneverkkoa.

TEN-T:n suhteen meillä kello tikittää.

Hankkeen etenemisen kannalta liikenne- ja viestintäministeriöstä tulevat tiedot ovat Skinnarin mukaan huolestuttavia etenkin aikataulun kiireellisyyden vuoksi.

– Ministeriössä tehdään varmasti töitä, mutta viime kädessä hallitukselta tarvitaan poliittisia linjauksia, jotta hanke voi edetä.

– Siinä mielessä haluan kiittää hallitusta, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on ollut aktiivinen jäämeren radan suhteen etenkin norjalaisten kanssa. Mutta kyllä tässä täytyy tehdä nyt lujasti töitä.

Hänen mukaansa SDP:ssä tullaan huolehtimaan siitä, että puolueella on oma vaihtoehto kunnossa TEN-T:n edistämiseksi.

– SDP:n täytyy totta kai keskustella ministerin kanssa siitä, että missä nyt mennään.

Suomen tulisi tiivistää yhteistyötä Ruotsin kanssa.

Sosialidemokraattien mielestä pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallituksen on myös huolehdittava, että pohjoisen teollisuudelle tärkeä kuljetustuki säilyy jatkossakin.

Lisäksi Skinnari nostaa esiin, että Suomen tulisi tiivistää yhteistyötä Ruotsin kanssa. Erityisesti Luleån yhteyksien kehittäminen on hänen mukaansa tärkeää Kemi-Tornion lisäksi myös Oululle.

– Meidän pitäisi Suomessa nähdä, että tarvitsemme teollisuuteen ja matkailuun yhteisiä tavoitteita ja yhdessä toteutettavaa kehitystä. Tätä kautta voimme saada isoja hankekokonaisuuksia eteenpäin.

Vapaa-ajankalastajien puheenjohtajanakin toimiva Skinnari alleviivaa myös, että Suomen on oltava rohkea matkailualan kehittämisessä, mutta myös arvioidessaan jo tehtyjä linjauksia.

– Esimerkiksi Tenojoen tilanne on tällä hetkellä vaikea. Pienyrittäjien kesä on ollut katastrofaalinen ja yrityksiä uhkaa jopa konkurssi. Tilanteen selkeyttämiseksi kalastussopimus on neuvoteltava Norjan kanssa uudelleen.

Juttuun on täydennetty Ville Skinnarin kommentteja klo 14:27.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat