Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

16.9.2023 10:18 ・ Päivitetty: 16.9.2023 10:18

Selvitys autoilun nousevista kustannuksista kirvoittaa kovaa kritiikkiä hallitukselle – ”Perussuomalaiset pettivät ensin pienituloiset, nyt petetään autoilijat”

Arja Jokiaho

Tänään otsikoihin noussut selvitys siitä, millä tavoin autoilijoiden – erityisesti työmatkojaan autolla ajavien – kustannukset uhkaavat nousta, on herättänyt keskustelua ja kirpeää kritiikkiä. Erityisesti on moukaroitu perussuomalaisia vaalilupausten pettämisestä, sillä puolue piti vaaleissa esillä autoilun kustannuksia.

Anna-Liisa Blomberg

Demokraatti

SDP:n riveistä tylyä kritiikkiä on jo antanut kansanedustaja Joona Räsänen. Samaan sävyyn lataa tiedotteessaan nyt myös SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen, jonka mukaan STT:n selvityksen mukainen autoilijoiden kustannusten nousu on ikävä jatko perussuomalaisten petettyjen lupausten sarjaan.

STT:n selvityksen mukaan töihin autolla ajavien kustannukset voivat nousta jopa sadoilla euroilla, koska hallitus aikoo korottaa matkakuluvähennyksen omavastuuosuutta ja samalla Marinin hallituksen tekemät korotukset verovähennyksiin päättyvät.

– Orpon-Purran hallituksen toimet autoilijoita kohtaan purevat erityisen kipeästi vuorotyötä tekeviin ja pitkiä työmatkoja ajaviin ahkeriin suomalaisiin. On käsittämätöntä, ettei edes perussuomalaiset ole puolustaneet hallitusneuvotteluissa näiden kansalaisten etuja, Pia Viitanen ihmettelee tiedotteessa.

Viitanen kritisoi valtiovarainministeri Riikka Purran perussuomalaisia myös aiemmista petetyistä lupauksista. Viitasen mukaan ensin puolue petti pienituloiset, vaikka vaalien alla luvattiin, ettei pienituloisilta leikata.

– Toisin kävi, vaikka Purra vaalien alla linjasi, ettei leikkaaminen pienituloisilta käy. Nyt petetään rankasti myös autoilijat, kun elämisen kustannukset nousevat työmatkoja ajavilla. Tämä menee jo asteikolle törkeä petos, Viitanen lataa tiedotteessa.

AIHETTA kommentoivat myös SDP:n varapuheenjohtajat Niina Malm ja Matias Mäkynen viestipalvelu X:ssä.

– Samaan aikaan, kun työvoiman pitäisi liikkua matala-ja keskipalkkaisissa ammateissa, hallitus päättää vaikeuttaa työn vastaanottoa, Malm kirjoittaa.

Malm huomauttaa, että ennen vaaleja luvattiin ”vaikka mitä aleja polttoaineeseen”, mutta lupaukset eivät vastaa harjoitettavaa politiikkaa.

– Tästä sitten maakuntien sisällä ja maakunnista toiseen työtä tekevät ihmiset kärsii. Kun työmatkaa väkisin tulee kymmeniä, ellei sata kilometriä. Hallituksen päätöksenteko tuntuu rajoittuvan ajatukseen, että aina voi liikkua ratikalla?

Mäkynen puolestaan muistuttaa, että Marinin hallitus valitsi työmatkakuluvähennyksen, koska se oli valtiontalouden, ilmaston ja ihmisten kulujen kannalta bensaveron laskemista tehokkaampi vaihtoehto.

– Nyt identiteettiposeerauksen vuoksi kokoomus ja perussuomalaiset kulkevat eri suuntaan, Mäkynen kiteyttää.

KRITIIKKIÄ hallitukselle kaikuu myös muun opposition sekä ammattiyhdistysliikeen suunnalta. Moitteita antaa muiden muassa palkansaajakeskusjärjestö SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

– Työmatkan hinta nousee monilla. Hallitus hehkuttaa työlinjaansa, mutta tosiasiassa työtä tekeviltä viedään satoja euroja ja tehdään samalla julkiselle taloudelle kallis ja kuluttajalle tehoton bensaveron lasku, hän kirjoittaa X:ssä.

Teollisuusliiton yhteiskuntasuhdepäällikkö Timo Nevaranta kommentoi X:ssä, että työssäkäynnin hinnan nousu kolahtaa erityisesti teollisuuden työntekijöihin.

– Työssäkäynnin hinta nousee erityisesti teollisuuden työntekijöillä, joiden on usein välttämätöntä kulkea työmatkat omalla autolla. Matkakuluvähennys olisi järkevää säilyttää vuoden 2023 tasossa. Asian syytä olla esillä budjettiriihessä, Nevaranta kirjoittaa.

Autoilijat saavat Orpon hallitukselta sekä kämmentä että rystyä.

KESKUSTAN kansanedustajista kritiikkiä hallitukselle tiedotteissaan antavat Tuomas Kettunen ja puolueen varapuheenjohtaja Petri Honkonen.

– Jos hallitus päättää ensi viikolla rajuista veronkiristyksistä työmatka-autoilijoille, on kyseessä selkeä vaalilupausten pettäminen. Vaaleissa luvattiin myös, että diesel-vero poistuu ja ammatti-diesel toteutetaan. Missä nämä autoilijoille luvatut parannukset viipyvät, Honkonen kysyy tiedotteessaan.

Kettunen vaatii Purraa ja pääministeri Petteri Orpoa (kok.) perumaan aikeensa leikata autoilijoiden työmatkavähennystä. Kettusen mukaan Purran ajama veronkiristys työmatkansa autolla kulkeville on kova isku ”metrolinjojen ulkopuoliselle Suomelle”. Kettusen mukaan se heikentää arkista toimeentuloa ja nostaa työnteon kynnystä valtaosassa maata.

– Purra ja Orpo lätkäisevät satojen eurojen veronkorotuksen työmatka-autoilijalle. Työnteon kannattavuus vähenee ja toimeentulo heikkenee. Samalla hallitus syytää jättisumman velkarahaa miljardeja maksavaan Turun tunnin junaan, Kettunen ihmettelee tiedotteessa.

Myös Honkonen nostaa Turun tunnin junan tapetille.

– Asioiden tärkeysjärjestys on Orpolla ja Purralla täysin väärä. Työmatka-autoilijoiden ajojahti ja tolkuton tunnin juna ei ole oikea linja oikeistohallitukselta. Pistäkää tämä kokonaisuus nyt uuteen harkintaan ja tavallinen työtätekevä suomalainen etusijalle, Honkonen vaatii.

– Autoilijat saavat Orpon hallitukselta sekä kämmentä että rystyä. Työmatkavähennystä heikennetään, tiestön korjausvelka kasvaa, jakeluvelvoite nousee nykytasosta, luvattua ammatti-dieseliä ei tule, diesel-vero ei poistu eikä polttoaineen hinta laske. PS ja kokoomus pettävät nyt autoilijoille annetut lupaukset raskaasti, Kettunen sanoo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU