Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Sirkusarvio: Circo Aereon Perhosessa on pienten keinojen hurmaa

Vojtech Fülepin pienimuotoiset hulluttelut riemastuttavat kiherteleviä lapsikatsojia.

Circo Aereon uusin teos on tsekkiläiselle sirkus- ja tanssitaiteilija Vojtech Fülepille tehty sooloesitys “Perhonen”. Fülep on nykysirkusryhmä Cirk La Putykan perustajajäseniä, jonka kanssa Circo Aereo ja esityksen ohjaaja Maksim Komaro on aikaisemminkin tehnyt yhteistyötä.

Suomalaisen nykysirkuksen pioneeri ja konkari Komaro on tunnettu omalakisesta huumoristaan ja siitä, ettei kaikki välttämättä ole sitä mitä odottaa. Näin on Perhosenkin kohdalla.

NYKYSIRKUS
Circo Aereo, Ateneum-Sali
Perhonen

Ohjaus ja konsepti Maksim Komaro – Animaatio ja konsultointi Kalle Nio – Puvut Kati Mantere – Valot Juho Rahijärvi – Ääni Atte Kantonen – Esiintyjä Vojtech Fülep

Yli 5-vuotiaille suunnatun sanattoman esityksen nimi on hyvin symbolinen ja tarkoittaa tässä yhteydessä oikeastaan ihmisen kasvua ja uskallusta olla oma itsensä.

Fülepin esittämä ujo ja aika yksinäinen mies asuu talossaan junaradan vieressä muistellen ja haaveillen. Ohi ajavan junan taloa vavisuttavat tärinät toimivat symbolina kehittyvälle muutokselle. Pikku hiljaa mies uskaltautuu, ihan konkreettisestikin, kuoriutumaan kotelostaan eli lukuisista vaatteistaan ja tavoittelemaan unelmiaan.

Tapahtumat koostuvat pienistä arkipuuhista syömisineen ja nukkumaan menemisineen, mutta kaikessa on pieni enemmän tai vähemmän odottamaton vinksahdus, jolla leikitellään taitavasti liioitellen.

Esitys ja sen keinot ovat selvästi sukua mykkäelokuvien pienille miehille, Chaplinille ja Keatonille, mutta Perhosen mies on lempeämpi, rauhallisempi ja helpommin samaistuttavan oloinen.

Fülep on esiintyjänä ilmeikäs, kokenut ja taitava. Vaikka kaikki näyttää rennon hetkelliseltä, on toiminta tarkasti suunniteltua. Pienimuotoiset hulluttelut selvästi riemastuttavat kiherteleviä lapsikatsojia, mutta aikuiskatsoja voi välillä hivenen turhautua ymmärtäessään jujun heitä nopeammin.

Esitys päättyy hyvin kauniiseen kuvaan, kun suojakuorensa eli talonsa konkreettisesti hajottua mies katoaa taivaalle valkoisten perhosten joukkoon.

Visuaalisesti esitys luottaa yksinkertaisuuden voimaan. Vaikka tavaraa on paljon, väriskaala on neutraali, valoilla (Juho Rahijärvi) tehdään vain tarvittava ja kaiken annetaan keskittyä esiintyjään. Kokonaisuutta kuorruttaa määrittelemätön haikeus, jota Atte Kantosen äänisuunnittelu musiikkeineen tukee.

Perhonen on sydämellisesti sykähdyttävä esitys, joka luottaa siihen, että myös pieni on kaunista.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE