Politiikka
18.2.2017 11:09 ・ Päivitetty: 18.2.2017 11:09
Sosiaali- ja terveydenhuollon maksut johtaneet ulosottoon – SDP:n Taavitsainen: “Kunnissa tunnetaan huonosti asiakasmaksulakia”
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut eivät saisi kansanedustaja Satu Taavitsaisen (sd.) mukaan aiheuttaa toimeentulotuen tarvetta tai olla esteenä palvelujen käytölle. Hän kirjoittaa blogissaan asiakasmaksujen kolminkertaistuneen vuodesta 1990.
– Viimeisin 30 prosentin korotus tuli Sipilän hallitukselta viime vuonna ja sen päälle lääkkeiden ja matkojen omavastuiden korotukset. Tuleva sote-uudistus uhkaa nostaa asiakasmaksuja entisestään, Taavitsainen sanoo.
Yksi suurimmista ryhmistä, joka kärsii maksukorotuksista on Taavitsaisen mukaan kotitaloudet, joissa on työttömyyttä. Maksut vaikeuttavat palvelujen käyttöä myös pienituloisilla työssäkäyvillä, eläkeläisillä ja vammaisilla.
– Monissa perheissä sosiaali- ja terveydenhuollon maksut ovat johtaneet velkaantumiseen, ulosottoon ja maksuhäiriöihin. Ihmiset ovat joutuneet perumaan lääkärinaikoja, koska heillä ei ole ollut varaa maksaa käyntiä. Myös lääkärin määräämiä lääkkeitä on jäänyt rahan puutteen vuoksi ostamatta apteekista.
Kuntalaisille on tiedotettava aktiivisesti mahdollisuudesta maksujen alentamiseen tai perimättä jättämiseen.
Taavitsaisen mukaan kunnissa tunnetaan huonosti asiakasmaksulain 11 pykälään perustuva oikeus sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen alentamiseen. Pykälässä säädetään kuntien velvollisuudesta kohtuullistaa tai jättää perimättä asiakasmaksuja, jos ne vaarantavat henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä.
Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisen verkoston EAPN-FInin tuoreen kyselyn mukaan suurin osa kuntien työntekijöistä ei tiennyt, että asiakasmaksuja olisi kohtuullistettu. Kyselyn mukaan vapautuksen tai kohtuullistamisen mahdollisuudesta ei tiedetä, ei tiedoteta eikä ohjeisteta riittävästi. Lisäksi vapautuksen tai kohtuullistamisen hakeminen on monimutkaista.
– Vakiintuneet käytännöt puuttuvat ja asiakkaat jäävät yksin eri viranomaisten palloteltaviksi.
– On ehdottoman tärkeää, etteivät asiakasmaksut aiheuta toimeentulotuen tarvetta tai ole esteenä palvelujen käytölle. Kuntalaisille on tiedotettava aktiivisesti mahdollisuudesta maksujen alentamiseen tai perimättä jättämiseen. Työnantajan tulee kouluttaa ja ohjeistaa työntekijänsä, jotta jokainen heistä osaa neuvoa asiakkaita kohtuullistamisen hakemisessa, Taavitsainen sanoo.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.