Turva – Hymy

St1:n Mika Anttonen: Elämäni virhe maksoi yli 1 000 000 taalaa — ”Muutoksia on hankala saada aikaan, jos kaikki pelkäävät tekevänsä virheitä”

Kuva: Jari Soini
Mika Anttonen opiskeli aikoinaan energiatekniikkaa Teknillisessä korkeakoulussa.

Energiayhtiö St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen nousi työpaikallaan Nesteellä seisomaan tuolille ja huusi niin kovaa kuin kurkusta lähti ”nyt tuli moka”. Hän oli juuri tehnyt alku-urallaan elämänsä virheen. Öljyt seisoivat New Yorkin satamassa. Hän joutui myymään ne yli miljoonan taalan tappiolla. Anttonen tajusi, että silloin jos koskaan, potkut olivat lähellä.

— On kova paikka, kun ei tiedä, miten lopulta käy, hän summaa.

Hän ei kuitenkaan saanut potkuja. Anttonen ei lamaantunut, vaan päätti ottaa opikseen. Hän alkoi työskennellä entistä enemmän. Näyttämisenhalu kasvoi.

— En tiedä, miten mussa iski se tunne. Kotikasvatus varmaan auttoi, hän kertoo.

Virheen tekeminen ja sen myöntäminen vapauttaa itsessä energiaa oikeisiin asioihin.

Virheet ja niistä oppiminen työyhteisöissä on aihe, josta Anttonen puhuu mielellään. Suomalaisilla on vielä paljon opittavaa. Virhe kannattaa myöntää heti. Se, miten työyhteisö kohtaa ja käsittelee virheiden tekemistä, erottaa hyvät työyhteisöt muista.

— Virheen tekeminen ja sen myöntäminen vapauttaa itsessä energiaa oikeisiin asioihin.

Parhaimmillaan muut tulevat tukemaan, ja koko työyhteisö voi oppia virheestä. Virheitä välttävä ei usein uskalla ottaa myöskään riskejä.

— Muutoksia on hankala saada aikaan, jos kaikki pelkäävät tekevänsä virheitä, Anttonen tähdentää.

Anttonen uskoo, että mahdottomasta voi tehdä mahdollisen. Hänestä Suomen ja EU:n näkemys ilmastoasioista on liian positiivinen.

— Lähtötilanteen pitää olla oikea, että voi saada aikaan ratkaisuja. Emme ole vielä ihan ymmärtäneet miten vaikeaa ilmastonmuutoksen hillitseminen tulee olemaan, hän tähdentää.

On aika vakava juttu, jos vain haluamme siivota omaa takapihaa.

Anttosesta sähköautot eivät ratkaise ongelmaa ainakaan lähitulevaisuudessa. Sähköautot maksavat huomattavasti tavallisia autoja enemmän. Siksi autonvalmistajat joutuvat myymään niitä tappiolla.

Pelkästään sähköautoja myyvät ovat todella vaikeassa tilanteessa. Jos sähköautojen määrä kasvaa huomattavasti, vanha autokanta siirtynee kehitysmaihin. Se on vain ongelman siirtämistä.

— On aika vakava juttu, jos vain haluamme siivota omaa takapihaa, Anttonen vakavoituu.

Norja on sähköautoissa huomattavasti Suomea edellä. Anttonen ihmettelee, mistä suomalaisten perheiden ostovoima riittäisi yhtäkkiä sähköautojen ostoon. Norjassa bussikaistat ovat ruuhkautuneet. Sähköautot ovat lisänneet yksityisautoilun määrää, ja autojen kokonaismäärä on kasvanut. Myöskään bensan ja dieselin kulutus ei ole vähentynyt.

Lue koko Mika Anttosen haastattelu torstain 9. maaliskuuta Demokraatista ja katso video.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Kokemäenjoen nousu uhkaa jo asuintaloja Huittisissa ja Kokemäellä

Kuva: LEHTIKUVA / HANDOUT / MERITAITO OY
Kokemäenjokea on viime aikoina koeteltu. Enne joulua jokeen valui öljyö tuhansia litroja, nyt hyydenpato uhkaa nostaa tulvia.

Kokemäenjoen pinnan nouseminen on aiheuttanut Satakuntaan tulvavaaran, kertoo Suomen ympäristökeskus. Joen pinta nousi tiistaina hyydepadon takia yli puoli metriä ja nousu jatkui keskiviikkonakin.

Tilanne on vaikein joen alavalla keskiosalla Kokemäellä ja Huittisissa, jossa vesi on noussut paikallistielle ja kastellut peltoja ja vapaa-ajanrakennusten kivijalkoja. Jos pinta nousee vielä 10–15 senttiä, myös asuintaloja ja eläinsuojia on kastumisvaarassa ja paikallistie voidaan joutua sulkemaan.

Vedenkorkeus on nousussa myös Porin keskustan kohdalla, mutta sinne ei ennusteta ongelmia.

Huittisten tilannetta yritettiin tiistaina helpottaa suurentamalla Kolsin juoksutuksia, mutta vaikutus vedenkorkeuteen oli hyvin pieni. Lauantaista lähtien jääkannen muodostumista jokeen yritetään edistää pienentämällä virtaamaa.

Suomen retkikunta kotiin Etelämantereelta

Kuva: lehtikuva/kari poppis suomela

Suomalainen Finnarp-retkikunta palaa Etelämantereelta tänään. Retkikunta vietti Suomen Etelämanner-tutkimusasema Aboalla kaksi kuukautta.

Yhdeksänhenkinen retkikunta onnistui tavoitteissaan huolimatta useasta etelän kesän lumimyrskystä, kertoo Ilmatieteen laitos.

Retkikunnan kahden geologin kenttätyöt päättyivät joulukuussa, ja he palasivat kotimaahan jo silloin.
Seuraavan kerran Suomen retkikunta lähtee Etelämantereelle marras-joulukuun vaihteessa 2018.

STT

Keskustelua aiheesta

YLE: Rollaattorilla ulkonaliikkuvalle suositellaan kypärää

Kuva: Thinkstock

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta suosittaa rollaattorilla liikkuville kypärää ja valojen käyttöä liikenteessä. Taustalla on onnettomuus, jossa vanhus menehtyi rollaattorionnettomuudessa. Näin kertoo Yle Uutiset verkkosivuillaan.

Alkuvuodesta sattui Ylen mukaan onnettomuus, jossa auto törmäsi tien reunassa rollaattorin kanssa kävelleeseen iäkkääseen jalankulkijaan. Henkilöllä oli tummat vaatteet, eikä hänellä ollut heijastimia. Lisäksi hän käveli tien oikeaa laitaa. Vanhus menehtyi onnettomuudessa.

Takaa tulleen auton nopeus oli rajoitusten mukainen, mutta auton tuulilasi oli huuruinen. Auton kuljettaja ei havainnut tien laidassa kävellyttä henkilöä, vaikka tie oli valaistu.

Onnettomuutta selvitti tutkijalautakunta. Jotta vastaavanlaisilta onnettomuuksilta vältyttäisiin, on tutkijalautakunta päätynyt suosittamaan rollaattorilla liikkuville muun muassa kypärän käyttöä sekä ulkokäyttöön tarkoitettuihin rollaattoreihin valoja ja heijastimia. Niillä olisi mahdollista estää vastaavanlaisen onnettomuuden tapahtuminen.

– Kun kaatuu, niin kypärä voisi vammoja estää, kertoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

Parkkarin mukaan tutkijalautakunta ei raportissaan ota kantaa siihen, miten ihmiset suositukseen suhtautuvat tai pitäisikö esimerkiksi kypärä saada pakolliseksi.

– Kypärä olisi keino estää päävammoja. Jos haluaa tällaisia vammoja estää, niin kypärällä se olisi mahdollista.

Rollaatoria käyttävä ihminen on yleensä vanhus, jonka liikkuminen ja havainnointikyky voi olla madaltunut. Kypärä voisi Kalle Parkkarin mukaan estää päävammat, jos rollaattorin avulla liikkuva ihminen menettää tasapainonsa ja kaatuu.

– Pelkkä kaatuminen voi tapahtua myös hiljaisen liikenteen tiellä ja kävelyteillä. Jokainen voi harkita, haluaako käyttää jonkinlaista päänsuojusta.

 

Nyt ei mennä vain rannalle löhöilemään – kaupungit kiinnostavat suomalaisia

Kuva: Lehtikuva / Timo Jaakonaho
Turisteja Espanjalaisilla portailla Roomassa,Italiassa.

Lähes puolet suomalaisista suunnittelee matkustavansa ulkomaille kaupunkilomalle tänä vuonna, ilmenee tuoreesta lomamatkaennusteesta.

Ennusteen mukaan kaupunkilomien suosio on kasvanut merkittävästi edellisestä vuodesta. Viime vuonna kaupunkilomaa ulkomailla suunnitteli 36 prosenttia suomalaisista ja nyt 49 prosenttia. Myös rantalomia suunnitellaan nyt enemmän.

– Matkasuunnitelmien toteutumista puoltaa se, että kolme neljästä arvioi käyttävänsä rahaa matkailuun enemmän tai saman verran kuin edellisenä vuonna. Erityisesti 25–34-vuotiaat ja Suur-Helsingin alueella asuvat aikovat käyttää rahaa matkailuun muita ryhmiä aiempaa enemmän, kertoo Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen tiedotteessa.

Kotimaan kaupunkilomaa suunnittelee puolestaan 35 prosenttia suomalaisista. Kotimaan kaupunkilomien suosio on kasvanut tasaisesti viimeisten kolmen vuoden aikana.

Puolet suomalaisista aikoo lomailla ylipäätään kotimaassa tänä vuonna. Lähes puolet kotimaan lomaa suunnittelevista aikoo matkustaa sukulaisten tai tuttavien luokse.

Suomalaisten lomasuunnitelmia mittaavan tutkimuksen toteutti Kantar TNS Matkamessujen toimeksiannosta. Tutkimukseen vastasi 1 050 ihmistä joulukuussa.

Helsingissä äänestettiin, vaihtuuko Lenininpuiston nimi – puheenjohtajan kanta ratkaisi

Kuva: Getty Images

Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli tänään kokouksessaan Lenininpuiston uudelleennimeämistä.

Lautakunta ei kannattanut Sinisen valtuustoryhmän ryhmäaloitetta Alppiharjussa sijaitsevan Lenininpuiston nimen muuttamisesta Ukko-Pekan puistoksi.

Päätös syntyi äänin 5-5, jolloin puheenjohtajan kanta ratkaisi asian.

Lautakunnan äänestyspäätös perustuu muun muassa nimistötoimikunnan lausuntoon, jonka mukaan vakiintuneita ja paikallishistoriallisesti merkittäviä paikannimiä ei tule muuttaa, ellei muuttamiseen ole pakottavaa tarvetta.

Asia etenee seuraavaksi kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta