Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Kotimaa

St1:n Mika Anttonen: Elämäni virhe maksoi yli 1 000 000 taalaa — ”Muutoksia on hankala saada aikaan, jos kaikki pelkäävät tekevänsä virheitä”

Jari Soini
Mika Anttonen opiskeli aikoinaan energiatekniikkaa Teknillisessä korkeakoulussa.

Energiayhtiö St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen nousi työpaikallaan Nesteellä seisomaan tuolille ja huusi niin kovaa kuin kurkusta lähti ”nyt tuli moka”. Hän oli juuri tehnyt alku-urallaan elämänsä virheen. Öljyt seisoivat New Yorkin satamassa. Hän joutui myymään ne yli miljoonan taalan tappiolla. Anttonen tajusi, että silloin jos koskaan, potkut olivat lähellä.

Virpi Kirves-Torvinen

— On kova paikka, kun ei tiedä, miten lopulta käy, hän summaa.

Hän ei kuitenkaan saanut potkuja. Anttonen ei lamaantunut, vaan päätti ottaa opikseen. Hän alkoi työskennellä entistä enemmän. Näyttämisenhalu kasvoi.

— En tiedä, miten mussa iski se tunne. Kotikasvatus varmaan auttoi, hän kertoo.

Virheen tekeminen ja sen myöntäminen vapauttaa itsessä energiaa oikeisiin asioihin.

Virheet ja niistä oppiminen työyhteisöissä on aihe, josta Anttonen puhuu mielellään. Suomalaisilla on vielä paljon opittavaa. Virhe kannattaa myöntää heti. Se, miten työyhteisö kohtaa ja käsittelee virheiden tekemistä, erottaa hyvät työyhteisöt muista.

— Virheen tekeminen ja sen myöntäminen vapauttaa itsessä energiaa oikeisiin asioihin.

Parhaimmillaan muut tulevat tukemaan, ja koko työyhteisö voi oppia virheestä. Virheitä välttävä ei usein uskalla ottaa myöskään riskejä.

— Muutoksia on hankala saada aikaan, jos kaikki pelkäävät tekevänsä virheitä, Anttonen tähdentää.

Anttonen uskoo, että mahdottomasta voi tehdä mahdollisen. Hänestä Suomen ja EU:n näkemys ilmastoasioista on liian positiivinen.

— Lähtötilanteen pitää olla oikea, että voi saada aikaan ratkaisuja. Emme ole vielä ihan ymmärtäneet miten vaikeaa ilmastonmuutoksen hillitseminen tulee olemaan, hän tähdentää.

On aika vakava juttu, jos vain haluamme siivota omaa takapihaa.

Anttosesta sähköautot eivät ratkaise ongelmaa ainakaan lähitulevaisuudessa. Sähköautot maksavat huomattavasti tavallisia autoja enemmän. Siksi autonvalmistajat joutuvat myymään niitä tappiolla.

Pelkästään sähköautoja myyvät ovat todella vaikeassa tilanteessa. Jos sähköautojen määrä kasvaa huomattavasti, vanha autokanta siirtynee kehitysmaihin. Se on vain ongelman siirtämistä.

— On aika vakava juttu, jos vain haluamme siivota omaa takapihaa, Anttonen vakavoituu.

Norja on sähköautoissa huomattavasti Suomea edellä. Anttonen ihmettelee, mistä suomalaisten perheiden ostovoima riittäisi yhtäkkiä sähköautojen ostoon. Norjassa bussikaistat ovat ruuhkautuneet. Sähköautot ovat lisänneet yksityisautoilun määrää, ja autojen kokonaismäärä on kasvanut. Myöskään bensan ja dieselin kulutus ei ole vähentynyt.

Lue koko Mika Anttosen haastattelu torstain 9. maaliskuuta Demokraatista ja katso video.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Toimituksen valinta

Marja Luumi

Työmarkkinat
10.8.2020
Tämä lasikatto on vielä rikkomatta – Maria Teikari pyrkii Akavan johtoon: ”Lopullinen kimmoke oli huoli ay-liikkeen tulevaisuudesta”
Lue lisää

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Chefredaktör: Johan Kvarnström
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE