Kotimaa

Suomalaistaiteilijoilta viime hetken kannanotto – Aki Kaurismäki, Paleface ja 41 muuta: ”Guggenheimin toivotamme tervetulleeksi…”

Elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki.

Joukko suomalaisia taiteilijoita on tänään allekirjoittanut seuraavan kannanoton koskien Guggenheim-museota:

– Me taiteilijat emme hyväksy Guggenheim-säätiön rahoittamista verorahoilla, kun samaan aikaan Suomen omilta museoilta leikataan rahoitusta ja toimintaedellytyksiä.

– Olemme kuitenkin ilahtuneita monien varakkaiden henkilöiden kiinnostuksesta designia ja arkkitehtuuria kohtaan ja toivomme, että tämä näkyy myös heidän suhtautumisessaan suomalaisia muotoilijoita, arkkitehtejä ja museoita kohtaan.

– Guggenheimin toivotamme tervetulleeksi yksityisellä rahalla rakennettuna ja ylläpidettynä, he toteavat.

Allekirjoittajia on yhteensä 43.

Heidän joukossaan ovat muun muassa elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki,  galleristi Ilona Anhava, kirjailija Johanna Sinisalo, arkkitehti Tarja Nurmi, Kansallismuseson näyttelypäällikkö Minerva Keltanen, Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin johtaja Leena-Maija Rossi, kirjailija Monika Fagerholm sekä muusikko-räppäri Paleface.

”Guggenheimin toivotamme tervetulleeksi yksityisellä rahalla rakennettuna ja ylläpidettynä.”

Helsingin kaupunginvaltuusto ratkaisee tänä iltana Guggenheim-hankkeen kohtalon.

Käytännössä valtuusto ottaa kantaa siihen, hyväksyykö se kaupungin ja Guggenheim Helsingin tukisäätiön välisen sopimuksen.

Äänestyksestä odotetaan tiukkaa.

Jakoa