Politiikka

”Suomessa on 200 000 aikuista vailla toisen asteen koulutusta” – Sd-kansanedustaja vaatii lisäpanostuksia talouskasvun turvaamiseksi

Jukka-Pekka Flander/SDP
Jukka-Pekka Flander/SDP
Jukka-Pekka Flander/SDP

Hallituksen tulee ottaa vakavasti Esko Ahon esittämät toimenpiteet ja satsata voimakkaasti Lounais-Suomen kasvavan teollisuuden tarpeisiin tulevassa budjettiriihessä, toteaa SDP:n kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (kuvassa).

– Odotan ministeri Lintilältä nopeita toimenpiteitä, hän toteaa. 

Elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) asettama selvitysmies Esko Aho on jättänyt tänään selvityksensä Lounais-Suomen meriklusteriin ja autoteollisuuteen liittyvästä niin sanotusta positiivisesta rakennemuutoksesta. Ahon selvitys tukee jo aikaisemmin esillä olleita teemoja esimerkiksi koulutuksen, tutkimuksen ja liikkuvuuden kehittämisestä Lounais-Suomessa.

– Avainasemassa on ammattitaitoisen kotimaisen työvoiman tarjonnasta huolehtiminen. Nyt pitää turhia vatuloimatta huolehtia siitä, että teollisuuden henkilöstötarpeisiin vastataan aloittamalla nopeasti tarvittavaa koulutusta sekä toisella asteella että korkeakouluissa, Eloranta toteaa.

– Pitää muistaa, että Suomessa on 100 000 alle 30-vuotiasta nuorta ja 200 000 aikuista vailla toisen asteen koulutusta. Nyt olisi loistava tilaisuus tarjota heille suoraan työllistymiseen johtavaa koulutusta.

Yritykset eivät saa rekrytoitua osaavaa väkeä.

Koko länsirannikolla, Turun lisäksi esimerkiksi myös Porissa, on Elorannan mukaan todella kova pula insinööreistä. 

– Yritykset eivät saa rekrytoitua osaavaa väkeä.

Diplomi-insinöörikoulutukseen tarvitaankin hänestä kestävämpi ratkaisu kuin tekniikan verkostoyliopisto, joka tulee toimimaan lähinnä ensiapuna insinööripulaan.

– Me tarvitsemme Turkuun ihan oman, koko länsirannikkoa palvelevan teknillisen tiedekunnan, jossa opiskelija voi opiskella koko tutkintonsa. Nyt alkavassa verkostoyliopistossa on se ongelma, että di-opinnoista noin puolet pitää suorittaa muualla kuin Turussa, esimerkiksi Lappeenrannassa.

– Tämä ei ole omiaan houkuttelemaan alueen nuoria koulutukseen. Samalla vaarantuu yritysten henkilöstötarpeisiin vastaaminen,  Eloranta toteaa.

Meriklusterille pitäisi Elorannan mielestä myös kiireesti laatia uusi kansallinen kilpailukykystrategia.

Meriklusterille pitäisi Elorannan mielestä myös kiireesti laatia uusi kansallinen kilpailukykystrategia, sillä edellinen strategia laadittiin täysin toisenlaista tulevaisuutta ajatellen.

– Strategia sisältäisi muun muassa osaamisen ja koulutuksen kehittämiskokonaisuuden ja sen valmistelua ja toteutusta tulisi tukea alueellisin toimenpitein. Näin saamme varmistettua edellytykset sille, että kasvu tehdään kotimaisin voimin ja suomalaisella työllä, Eloranta linjaa.

Koulutuksen lisäksi Eloranta korostaa, että asuminen ja logistiikka ovat avaintekijöitä taloudellisen kasvun turvaamisessa. Hänen mukaansa nyt tarvitaan kaiken tyyppisiä uusia joustavia asuntotuotannon ja asumisen ratkaisuja. Lisäksi työmatkaliikennettä Turkuun ja Turusta pitää vahvistaa säteittäin kaikilla pääyhteysväleillä. 

– Häiriötön ja sujuva tavaralogistiikka on elinehto sekä Valmet Automotivelle että Turun telakalle. Sekä tavara- että henkilöliikenne tulevat kasvamaan erittäin voimakkaasti.

 – Jotta Lounais-Suomen vahva talouskasvu saadaan maksimaalisesti hyödyttämään koko Suomen talouskehitystä ja elinvoimaisuuden kasvua, tarvitaan nyt nopeita ja joustavia koulutus- ja logistiikkaratkaisuja sekä valtiovallan tukitoimia niiden synnyttämiseksi.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 46 Demokraatti
NYT LOPPUI JUOMINEN - Aiemmin nuoret ryyppäsivät Islannin kansallispäivänäkin
PÄÄTOIMITTAJALTA - Kun idoli paljastuu petturiksi
ANTTI HEIKKINEN - Menestyskirjailijalla on monta rautaa tulessa
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat