Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Tiede ja teknologia

3.10.2021 12:05 ・ Päivitetty: 4.10.2021 10:21

Suomi häntäpäässä autojen sähköistymisessä Pohjoismaissa – Norja paalupaikalla koko maailmassa

LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER
Kotimaisen Kempowerin pikalatauslaite Pukinmäen S-marketin parkkipaikalla Helsingissä.

Norjassa alle viisi prosenttia viime kuussa rekisteröidyistä uusista autoista oli bensiini- tai dieselkäyttöisiä. Yhteensä lähes 18  000 autosta 77,5 prosenttia oli täyssähköautoja ja reilut 17 prosenttia hybridejä, norjalainen tieliikenteen etujärjestö OFV kertoo.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Ruotsissa kolmasosa syyskuussa rekisteröidyistä uusista autoista oli sähköautoja ja 21 prosenttia hybridejä. Tanskassa vastaavat luvut olivat reilut 22 prosenttia ja 23 prosenttia.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan syyskuussa reilut 11 prosenttia Suomessa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista oli täyssähköautoja ja vajaat 19 prosenttia ladattavia hybridejä.

Suomessakin sähköautojen ensirekisteröintien määrä on kasvanut kovaa vauhtia. Tilastokeskuksen mukaan esimerkiksi viime vuonna sähköautojen määrä tuplaantui. Silti Suomen sähköautoistuminen laahaa reippaasti muita Pohjoismaita jäljessä.

Norjassa tavoitteena, että kaikki uudet autot ovat nollapäästöisiä vuoteen 2025 mennessä

Norja johtaa siirtymistä vihreämpään autoliikenteeseen, ei pelkästään Pohjoismaissa, vaan myös maailmalla. Yli puolet viime vuonna Norjassa ensirekisteröidyistä autoista oli sähköautoja. OFV:n mukaan sähköajoneuvojen osuus uusien autojen myynnistä oli 54 prosenttia, mikä toi yli kymmenen prosenttiyksikön kasvun edellisvuoteen verrattuna. Länsi-Euroopan suurin öljyntuottaja on panostanut voimakkaasti sähköautoilun edistämiseen tukien avulla. Maan tavoitteena on, että kaikki myydyt uudet autot olisivat nollapäästöisiä vuoteen 2025 mennessä.

Norjalaisen sähköautojärjestön pääsihteeri Christina Bun mukaan Norjassa ollaan oikealla tiellä kohti tätä päämäärää. Sähköautot yleistyivät hänen mukaansa ensin rikkailla suurkaupunkialueilla, mutta nyt niitä myydään myös runsaasti harvemmin asutuille alueille.

–  Tämä vahvistaa suuntauksen, jonka mukaan myös maaseutu on avosylin ottanut vastaan sähköllä kulkevia autoja nyt, kun markkinoilla on suuria hyviä autoja, joilla on pitkä toimintasäde, Bu sanoo.

Norjassa lähes joka kolmas uusi auto oli syyskuussa Tesla. Amerikkalainen valmistaja on hallinnut norjalaisia automarkkinoita tammi-syyskuussa 11 prosentin osuudella. Toyota yltää kakkossijalle 10 prosentin markkinaosuudella, ja sitä seuraavat Volkswagen ja Volvo.

Jessica Suni/STT

Uutiseen korjattu viimeistä kappaletta: Listaus myydyimmistä autoista koski kaikkia autoja, ei vain sähköautoja. Prosenttiosuudet kuvaavat koko alkuvuotta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU