Kotimaa
17.9.2019 11:42 ・ Päivitetty: 17.9.2019 11:42
Superilta karu tilannekatsaus hoivakriisin jälkeen: Hoidon laatu ei parantunut ja hoitajat joutuvat yhä pyykkäämään ja siivoamaan
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin selvityksen mukaan hoidon laatu ja hoitajien työolot eivät ole parantuneet. Super selvitti yksityisellä sektorilla työskenteleviltä jäseniltään tilannetta kevään niin sanotun hoivakriisin jälkeen.
Super kertoo tiedotteessaan selvityksen alustavien tulosten kertovan, että korjauksia ei ole tehty siinä määrin kuin työnantajat ovat antaneet ymmärtää. Työnantajat olivat luvanneet lisätä henkilöstön määrää ja korjata työoloja.
Superin kyselyyn vastasi noin 2000 Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa työskentelevää superilaista. Heistä vähintään kaksi kolmesta vastasi, ettei hoidon laatu ole parantunut.
Keväällä yksityisen sektorin ongelmat vanhusenhoidossa nousivat otsikoihin, kun hoivakodeissa paljastui useita puutteita ja epäkohtia. Monessa yksikössä henkilöstömitoitus alittui, ja mitoitus koettiin riittämättömäksi.
– Hoitajat toivat esiin eettistä kuormaa siitä, että he eivät voi hoitaa niin hyvin kuin haluaisivat ja pitäisi. Työnantajat lupasivat asiaan pikaista muutosta. Kyselyn mukaan näyttää siltä, että työntekijöitä ei ole aidosti kuultu eikä epäkohtiin ole puututtu riittävästi, tiedotteessa todetaan.
Superin kyselyssä paljastuu, että hoitajien työajasta kuluu edelleen iso osa muuhun kuin varsinaiseen hoitotyöhön. Yli kaksi kolmasosaa kyselyyn vastanneista kertoi, että työtehtäviin kuuluu joka päivä siivousta, pyykkäystä ja/tai ruokahuoltoa.
– Super on ehdottomasti sitä mieltä, että hoitajien tulee keskittyä vain hoitotyöhön ja tukityöhön on palkattava työntekijät erikseen, liitto linjaa.
Super on vaatinut lakiin 0,7:n vähimmäishenkilöstömitoitusta ja se on toteutumassa. Tällä hetkellä käytössä on suositus 0,5:n minimimitoituksesta. Mitoitusta on kuitenkin nostettava hoitoisuuden mukaan, esimerkiksi saattohoitotilanteissa tai muistisairaiden hoidossa.
Superin kysely kertoo, ettei työntekijöiden määrää ole lisätty asiakkaiden tarpeiden mukaan. Näin sanoo yli 70 prosenttia Attendolla, Esperissä, Mehiläisessä ja Pihlajalinnassa työskentelevistä kyselyyn vastanneista superilaisista.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.