Kotimaa
14.1.2025 11:02 ・ Päivitetty: 14.1.2025 11:12
Syyttäjä vaatii Rajavartiolaitokselle vähintään 100 000 euron yhteisösakkoa – taustalla partioveneonnettomuus juhannuksena 2020
Syyttäjä vaatii Rajavartiolaitokselle vähintään 100 000 euron yhteisösakkoa partioveneonnettomuudesta, jossa yksi miehistön jäsenistä kuoli juhannuksena 2020. Oikeudenkäynti alkoi tiistaina Helsingin käräjäoikeudessa.
Onnettomuus tapahtui 20. kesäkuuta 2020. Vesiliikennevalvonnassa ollut partiovene ajoi karille matkallaan Loviisan satamaan. Veneessä oli kolmihenkinen miehistö.
Pohjakosketuksen aikaan veneellä oli nopeutta noin 28 solmua, ja osuma aiheutti useita metrejä pitkät vahingot veneen pohjaan. Vaurioiden seurauksena vene upposi ja veneen ruorimies hukkui.
Syyttäjä katsoo, että Rajavartiolaitoksen toiminnassa ei ole noudatettu vaadittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta rikoksen ehkäisemiseksi.
Haastehakemuksessa kerrotaan, että vuonna 2019 eli ennen Loviisan partioveneonnettomuutta oli esitetty, että Rajavartiolaitoksen PV08-luokan veneisiin tehtäisiin alusturvallisuuteen liittyviä parannuksia sekä pelastamiseen ja turvallisuuteen liittyviä hankintoja ennen avovesikautta 2019. Tuolloin oli nostettu esiin PV08-luokan veneiden hätäpoistumisteiden ja hätäilmapullojen puuttuminen. Syyttäjän mukaan samat puutteet olivat myös Loviisan turmassa olleessa PV83-partioveneessä. Alukset olivat työturvallisuusmääräysten vastaisia, syyttäjä katsoo.
Syyttäjän mukaan PV83-veneestä ei ollut myöskään tehty erillistä vaarojen arviointia vaan arviointi on tehty yhdessä sen emäaluksen eli vartiolaiva Turvan kanssa.
- Kyseisissä 7.6.2015 ja 31.10.2017 tehdyissä vaarojen arvioinneissa ei ole vaarana tunnistettu esimerkiksi aluksen uppoamista ja sitä kautta aluksen ohjaamon täyttymistä vedellä ja sinne loukkuun jäämistä, haastehakemuksessa sanotaan.
Lisää aiheesta
Syyttäjän mukaan asiassa on tahallaan tai huolimattomuudesta rikottu työturvallisuusmääräyksiä.
RAJAVARTIOLAITOS kiistää rangaistusvaatimuksen ja vaatii sen hylkäämistä.
Oikeudelle toimitetussa kirjallisessa vastauksessa Rajavartiolaitos kiistää, että PV08-luokan veneet tai Loviisan turmassa ollut PV83-partiovene olisivat olleet työturvallisuusmääräysten vastaisia.
Rajavartiolaitoksen mukaan veneissä oli ollut säännösten mukaiset määrät uloskäyntejä ja miehistön käytössä on pelastautumisvälineitä.
Ennen turmaa esitettyjen parannustöiden viivästyminen ei Rajavartiolaitoksen mukaan tehnyt veneistä työturvallisuusmääräysten vastaisia.
Aluksen uppoamismahdollisuus ei Rajavartiolaitoksen mukaan edellytä erityistä vaarojen arviointia. Rajavartiolaitoksen mukaan on itsestään selvää, että vesillä mikä tahansa haveri, jossa esimerkiksi aluksen pohja, kylki tai kansi vahingoittuu, voi johtaa aluksen uppoamiseen.
Rajavartiolaitos sanoo, että pohjakosketuksen jälkeen PV83-veneen miehistö oli laukaissut pelastuslautan ja se oli vedessä odottamassa miehistön siirtymistä siihen.
- Jätettäessä alusta ei sen sisälle tule enää mennä silloin, kun sen pohja vuotaa. Partioveneen miehistön jäsenen valitettava menehtyminen olisi ollut vältettävissä sillä, että vene olisi jätetty eikä sen sisälle olisi enää menty, vastauksessa sanotaan.
ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUKSEN (Otkes) raportin mukaan vene upposi noin seitsemässä minuutissa pohjakosketuksen jälkeen.
Otkesin mukaan miehistö ei aluksi ymmärtänyt tilanteen vakavuutta vaan alkoi tyhjentää venettä tärkeimmistä varusteista. Kun viimeisiä tavaroita etsittiin ohjaamosta, ruorimies astui sisään ohjaamoon ja menetti tasapainonsa veneen äkillisen keikahduksen seurauksena.
- Pelastusyritysten aikana päällikkö yritti sinnikkäästi saada ruorimiehen ulos ohjaamosta. Päällikkö oli merkittävässä roolissa pelastusyrityksissä myös Rajavartiolaitoksen partioveneiden miehistöjen tultua paikalle, raportissa kerrotaan.
Otkesin mukaan päällikkö ja ruorimies olivat työskennelleet yhdessä toistakymmentä vuotta ja molemmat olivat kokeneita merivartijoita.
Partioveneen päällikkönä toiminut merivartija tuomittiin vuonna 2022 päiväsakkoihin palvelusrikoksesta ja hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä. Oikeus katsoi, että päällikkö ei ollut huolehtinut siitä, että partioveneen tähystys oli asianmukainen. Ennen turmaa päällikkö oli lisäksi luovuttanut navigointivastuun ruorimiehelle, mikä ei ollut sallittua. Hän kiisti syyllistyneensä rikokseen. Käräjätuomio on lainvoimainen.
Jecaterina Mantsinen, Iiro-Matti Nieminen / STT
Korjattu otsikon lyöntivirhe klo 13.12: Yhteisösakon suuruus on vähintään 100 000 euroa, ei 100 00 euroa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.