Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Tallipäällikkö Adamo vahvisti: Rallihistoriaa uusiksi kirjoittanut Jari Huttunen ajaa MM-rallin WRC:llä tänä vuonna

Pertti Knuuttila
Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo antoi tukevan halauksen Jari Huttuselle hänen hämmästyttävästä voitostaan WRC-luokassa maalissa.

Kiuruveteläinen Jari Huttunen kartturinaan Mikko Lukka voitti WRC2-luokan ja oli uskomattomasti yleiskilpailun viides huikean sekuntikamppailun jälkeen. Huttunen voitti Norjan Mads Östbergin 7,5 sekunnin erolla. Samalla Huttunen-Lukka parivaljakko kirjoitti rallihistoriaa uusiksi, viides tila R5-autolla on korkein sijoitus MM-rallissa nykyisten WRC-autojen aikakaudella.

Pertti Knuuttila

Rallin maalissa Hyundain tallipäällikkö vahvisti, että Huttunen ajaa MM-rallin täysiverisellä WRC:llä tänä vuonna. Milloin ja missä, Andrea Adamo ei suostunut paljastamaan. Kaksi SM-rallia Hyundain WRC:llä ajanut Huttunen ei itse tiennyt asiasta, hänellä seuraava ralli kalenterissa on Viron MM-ralli heinäkuun puolivälissä ja sitä ennen yksi päivä testiä.

– Toivotaan niin, että WRC:n rattiin pääsisi. Tämä oli vaikea kisa, koneessa oli pätkimistä. Tänään kopsahti vielä kiviaitaan ja takaovi auki tultiin. Se oli sellainen lipsahdus, mikä tulee helposti, jos ei aja täysillä. Vauhti ei ollut häikäisevän kovaa, mutta riitti. Hermoja testaa tuollainen, joskus on tullut sanomista niskaan, kun on vetänyt täysillä ja sitten vehkeet eivät ole kestäneet, selvitti Huttunen tavoilleen hillitysti voittajana maalissa.

Rallin jälkeisessä FIA:n lehdistötilaisuudessa Huttunen selvitti viikonlopun ongelmiaan.

– Kuusi kallistuksen vakaajaa meni rikki, mutta ne eivät näkyneet ulospäin. Niiden takia hävisin aikaa paljon.

Vehkeiden kunnossa pito nousi vuoden 2021 Sardinian MM-rallin kantavaksi teemaksi laajemminkin. Kymmenestä ralliin startanneesta WRC:stä ilman keskeytystä reitin selvitti vain neljä autokuntaa. Rallin vieminen tuoreille tuulimyllyteille koetteli harkintaa paljon. Terävät tiestä pilkistävät siirtolohkareiden särmät tekivät tuhoa. Toisella ajokerralla niitä nousi myös irtokiviksi. Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala arveli rallin jälkeen, ettei ole hyvä, jos ralli muuttuu pelkäksi kestävyyskilpailuksi.

Rallin MM-sarjan viides osakilpailu Sardiniassa päättyi lopulta näytöstyyliin ranskalaisen Sebastien Ogierin tämän kauden kolmanteen voittoon. Toyotan ensimmäisen voiton Sardiniassa varmisti kakkostilallaan walesilainen Elfyn Evans. Kolmas neljännen kerran tällä oli Hyundain Thierry Neuville ja neljäs Toyotan kakkostiimin Takamoto Katsuta.

Lisää aiheesta

– Oli kyllä aluksi fiilis, että olisi parempi pysyä kotona. Tästä tulee huono viikonloppu, kärsin paljon lähtöpaikasta. Tästä tuli hämmästyttävä viikonloppu. Tämä on hyvä maailmanmestaruustaistolle. Tästä täytyy nauttia. En usko, että täällä olisi kovin usein voitettu ensimmäiseltä lähtöpaikalta, selvitti Ogier tyytyväisenä 52. MM-rallin voittoaan.

Ogier kilpailutaktiikan hallinta oli kaunista seurattavaa. Edellisen rallin jälkeiset säädöt, paluu tuttuun palauttivat luottamusta. Hän hyödynsi riskinotolla perjantaina aura-autona ollessaan kaikille uusien erikoiskokeiden arvaamattomuuden. Lauantaina hän säästi pehmeitä renkaita, jo ounastellen mahdollista sadekeliä päätöspäivälle. Rankkasade rintama ei aivan osunut päätöserikoiskokeiden päälle. Hänellä oli kuitenkin käytössään yksi pehmeä rengas enemmän kuin muilla keskeyttämättömillä kuljettajilla. Hän tunnusti rehdisti, että oli eri vauhdissa Tänakin kanssa, mutta virolaisen keskeytyksen jälkeen kertoi, että sitten alkoi erilainen ralli. Kausi on vahvasti menossa kohti Ogierin kahdeksatta maailmanmestaruutta, laskelmoivan fiksulla ajolla.

– Veden pysäyttämä moottori meinasi kostautua lopussa. On vaikea arvioida, seisooko pätkällä 20 vai 40 sekuntia, onneksi kone käynnistyi kolmella ja kävi sitten neljällä. Minulla aluksi vaikeaa saada luottamusta ja täällä ei voi olla nopea, jos ei ole luottoa, summasi Evans.

– Ei ole huonosti täällä, että vaikeuksien kanssa taisteltuaan onnistuu kuitenkin nappaamaan 20 pistettä. Power stagen viisi bonuspistettä on ainoa asia, johon olen tyytyväinen, kiteytti Neuville, joka onnistui saavuttamaan MM-sarjassa kahdella pisteellä Evansia.

Kun seitsemän osakilpailua on jäljellä kasvatti Ogier MM-johtonsa 11 pisteeseen ennen tallitoveri Evansia, josta 18 pisteen päässä on Neuville. Neljäntenä, 57 pisteen päässä on Viron Ott Tänak. Katsuta nousi viidenneksi, pisteen päähän Tänakista.

– Kyllä oli odotusarviot voitosta ajamisesta täällä vähän alhaalla, mutta ne kääntyivätkin kaksoisvoitoksi, myhäili tallipäällikkö Latvala, jonka johtama talli kasvatti johtoaan merkkimestaruudesta 49 pisteeseen.

– Itseasiassa tämä oli ensimmäinen voitto Toyotalle Italiassa sitten vuoden 1994, jolloin voittajaksi ajoi Didier Auriol, tarkensi Latvala.

Rallin MM-sarja jatkuu juhannuksena Safari-rallilla Keniassa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE