Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Tämä on modernia orjuutta” – kuljetusala vaatii stoppia epäterveelle kilpailulle

Kuljetusalan ammattiliitot ympäri Euroopan kehottavat kaikkia allekirjoittamaan Fair Transport -kansalaisaloitteen, jotta kuljetusalalla rehottava epäterve kilpailu, sosiaalinen polkumyynti ja harmaa talous saadaan aisoihin. Suomalainen ay-liike on laajasti tukemassa kansalaisaloitetta.

Suomalainen kuljetusalakaan ei ole säästynyt röykytykseltä. Eduskunta äänesti viime viikolla käytännössä kuljetusalan lähetetyt työntekijät lainsäädännön ulkopuolelle. Kohtalon päivät ovat käsillä myös kabotaasikuljetuksilla. Kabotaasilla tarkoitetaan maan sisäisiä tilapäisiä kuljetuksia toisen EU-maan rekisterissä olevilla ajoneuvoilla.

Suomalaiset kuljetusalan liitot muistuttavata, että näkyvissä on vain jäävuoren huippu. Epätervettä kilpailua, sosiaalista polkumyyntiä ja harmaata taloutta esiintyy niin maalla, merellä kuin ilmassa.

Kuljetusliitot korostavat, että ne eivät vastusta vapaata liikkuvuutta jos ja kun lakeja ja asetuksia noudatetaan.

– Mutta niin kauan kuin entisten Itä-Euroopan maiden sosiaaliset ja taloudelliset erot verrattuna EU:n niin sanottuihin vanhoihin jäsenvaltioihin ovat nykyisenkaltaiset, pitää esimerkiksi kabotaasiliikennettä rajoittaa ja valvontaa lisätä tuntuvasti.

Liitot pitävät sinisilmäisenä oletuksena, että Itä-Euroopasta tuleviin kuljettajiin sovellettaisiin suomalaisia työehtoja ja maksettaisiin työehtosopimuksen mukaista palkkaa, kuten laki edellyttää.

Jos emme tee mitään, asiat eivät korjaannu nyt eivätkä tulevaisuudessa.

Lisää aiheesta

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Jere Pulska on nähnyt todellisuuden.

– Kohtaan yhä useammin kuljettajia, jotka on pakotettu asumaan viikkoja, jopa kuukausia rekkojensa ohjaamoissa näkemättä läheisiään ja ilman mitään sosiaali- tai muuta turvaa, hän kuvaa tilannetta.

Näiden kuljettajien palkka ylittää hänen mukaansa harvoin 1 000 euroa kuukaudessa.

– Takuutunteja tai -palkkoja ei tunneta. Tämä on modernia orjuutta ja hyväksikäyttöä, joka meidän tulee lopettaa. Yhteisten pelisääntöjen puuttuessa me kuljettajat emme ole samalla viivalla ja kilpailu vääristyy. Tästä kärsivät rehelliset työnantajat ja harmaa talous ottaa Euroopan synkkään syleilyynsä, Pulska muistuttaa.

Kuljetusalan ammattiliitot pitävät siksi tärkeänä, että kansalaisaloite saadaan EU-komission käsittelyyn. Sen on saatava miljoona allekirjoitusta seitsemästä EU-maasta.

Aloite koostuu lainsäädäntöehdotuksista, joilla varmistetaan terve kilpailu ja työntekijöiden yhdenvertainen kohtelu ja yhteiset pelisäännöt eri liikennemuodoissa heidän kotimaastaan riippumatta.

Kuljetusliitot vaativat myös valvontaan yhteisiä periaatteita ja rangaistuksia. EU:ssa tulee ensi vuonna käsittelyyn laaja liikennelakipaketti, jonka sisältöön kansalaisaloitteella halutaan vaikuttaa.

– Jos emme tee mitään, asiat eivät korjaannu nyt eivätkä tulevaisuudessa! Me tavalliset kuljetusalan palkansaajat olemme ryhtyneet toimiin ympäri Eurooppaa, Pulska tähdentää.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE