Kotimaa
9.4.2025 06:44 ・ Päivitetty: 9.4.2025 06:44
”Tämä tuli niin yllättäen ja puun takaa” – lähijunakondutööreistä liki 80 prosenttia irtisanomisuhan alla
VR aloittaa lähiliikenneyksikön muutosneuvottelut. VR ja HSL kertoivat asiasta tiedotteissaan tiistaina. Helsingin Sanomien mukaan neuvottelut voivat johtaa enimmillään jopa 130 lähijunakonduktöörin irtisanomiseen.
VR ja HSL kertovat ryhtyvänsä valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola ei ala vielä spekuloida henkilöstövaikutuksilla.
- Muutosneuvottelut ovat vasta käynnistymässä. Ylipäätänsä muutoksen tavoitteena on, että turvallisuushenkilökunnan näkyvyyttä ja järjestyksenvalvontahenkilöstöä lisätään. Samalla nopeutetaan vasteaikaa, jolla pystytään reagoimaan häiriöihin, Punola sanoo STT:lle.
Punola kertoo, että VR ja HSL ovat alkaneet miettiä, miten matkustajien turvallisuuden tunnetta saadaan lisättyä.
VR:N lähijunien konduktöörit lopettivat lippujen myynnin junissa 2017.
- Konduktöörien tehtävät ovat todella paljon muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Jokaisessa lähijunassa ei ole enää konduktööriä, Punola lisää.
Hän sanoo, että vasta muutosneuvotteluiden yhteydessä selviää kustannusvaikutukset.
- Tavoitteena on, että muutos on HSL:lle kustannusneutraali, Punola huomauttaa.
Konduktöörit ovat VR:n palveluksessa, mutta minkä tahon alla turvallisuushenkilöstö jatkossa työskentelee lähijunissa, ei ole vielä selvillä.
- Tätä on aikaista spekuloida. Kaikki mikä liittyy henkilöstöpuoleen, käydään läpi neuvotteluissa.
Punola kertoo, että VR:llä työskentelee tällä hetkellä noin 150 lähiliikenteen konduktööriä, joista noin 130 HSL-alueella.
KONDUTÖÖREJÄ edustava Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Petri Lillqvist kertoo, että kutsu muutosneuvotteluihin tuli kesken yhdistyksen hallituksen kokouksen tiistaina.
- Tämä tuli niin yllättäen ja puun takaa. Neuvottelukutsu tuli kesken hallituksenkokouksen konsernin pääluottamusmiehelle ja matkustusliikenteen luottamusmiehelle, Lillqvist kertoo.
Hän sanoo, että kaksi vuotta sitten lähijunaliikenteessä oli konduktöörejä noin 300. Nyt heitä on enää 163.
- Viimeiset kaksi vuotta on systemaattisesti HSL:n vaatimuksesta konduktöörien määrää lähijunissa vähennetty, koska VR:n ja HSL:n välinen sopimus sen mahdollistaa, Lillqvist sanoo.
HSL kilpailutti keväällä 2020 lähijunaliikenteen ja VR voitti sen. Sopimus kattaa kymmenen vuotta ja se päättyy 2031.
Lillqvist kertoo, että häiriökäyttäytyminen ja uhkatilanteet junissa ovat lisääntyneet.
- Tämä on sitten VR:n ja palveluntilaajan (HSL) ratkaisu tähän asiaan. Pistetään loputkin konduktöörit pihalle ja otetaan heidän tilalleen vartijoita.
Lillqvist huomauttaa, että melkein 80 prosenttia lähijunien konduktööreistä on nyt uhan alla.
Ville Väänänen / STT
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.