Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Tampereen Teatterikesän ohjelmiston punaisena lankana on “rohkeuden teatteri” –

Sveitsiläisen Basel-teatterin Medea-tulkinnassa tragediaklassikkoon tulee lapsinäkökulma.

Tampereen Teatterikesässä nähdään elokuussa  muun muassa eurooppalaisen teatterikentän kärkinimiin lukeutuvan Milo Raun ohjaus ensimmäistä kertaa Suomessa. Kotimaisessa ohjelmistossa on puolestaan useita teattereiden yhteistuotantoja.

Demokraatti

Demokraatti

Pohjoismaiden suurin ja pitkäikäisin teatterifestivaali järjestetään 5.-11. elokuuta, nyt 51. kerran.

Esitykset valinneen festivaalin taiteellisen johtoryhmän – Hilkka-Liisa Iivanainen, Aleksis Meaney ja Tanjalotta Räikkä – kiteyttää vuoden 2019 pääohjelmisto olevan rohkeuden teatteria.

– Vahvojen teemojen ohjelmiston lävistää taiteilijoiden rohkeus nostaa arat asiat esille, rohkeus murskata stereotypioita ja tabuja, rohkeus kohdata pelkoja. Esityksissä käsitellään esimerkiksi siirtomaavallan ja rasismin purkamista sekä inhimillisten pelkojen syitä ja niiden vaikutusta jokapäiväiseen arkeen. Ohjelmistomme ei silti ole synkkä, päinvastoin! Se juhlistaa siviilirohkeutta ja läsnäoloa, ja kutsuu katsojat saamaan elämänvoimaa vavahduttavista teatterielämyksistä.

Kansainvälisiä vieraita saapuu Iso-Britanniasta, Australiasta, Kanadasta, Sveitsistä, Saksasta, Belgiasta ja Ruotsista. Kotimaisessa ohjelmistossa nähdään puolestaan esityksiä muun muassa Kansallisteatterilta, Teatteri Jurkalta, Red Nose Companylta, Circo Aereolta, Tanssiteatteri MD:ltä sekä teattereiden yhteistuotannoilta. Tänä vuonna Pääohjelmistossa on kaikkiaan 19 produktiota.

Milo Raun ohjaus ensi kertaa Suomessa

Eurooppalaisen teatterikentän kärkiohjaajiin lukeutuva Milo Rau (s. 1977) tuo ensi kertaa esityksensä Suomeen. La Reprise on tositapahtumiin perustuva viisinäytöksinen rikoskertomus, joka pohtii esittämisen ja todellisuuden välistä suhdetta. Sveitsiläissyntyinen Rau on moneen otteeseen palkittu taiteentekijä, joka on saanut muun muassa vuonna 2018 The European Theatre -palkinnon. Rau tunnetaan vuonna 2007 perustamastaan teatteri- ja elokuvatuotantoihin keskittyvästä ryhmästä International Institute of Political Murder (IIPM). Hän on tällä hetkellä myös belgialaisen NTGent-teatterin taiteellinen johtaja.

Australialaisen Hot Brown Honeyn World Pollination Tour valtaa vihdoin myös Suomen ja ensimmäisenä Tampere-talon ison salin. Ryhmä luottaa politiikkaa ja hiphopia yhdistävässä show’ssaan taiteen kykyyn muuttaa kulttuuria. Ympäri maailmaa kiertänyt esitys murskaa ennakkoluuloja ja purkaa kolonisaation perinteitä näyttämö näyttämöltä.

Australialiasta tulevat myös Anne-Louise Sarks ja Kate Mulvany, jotka ovat kirjoittaneet antiikin Kreikan synkimpiin kuuluvan Euripideen tragedian uudelleen. Sveitsiläisen Basel-teatterin Medeassa äidin hirvittävää tekoa katsotaan nyt tragedian sivuhenkilöiden, lasten näkökulmasta.

Brittiläinen Keisha Thompson pohtii sooloteoksessaan Man on the Moon monimutkaista suhdetta isäänsä ja sitä, millaista on elää mustaihoisena naisena Iso-Britanniassa.

Iranista kotoisin oleva, tällä hetkellä Berliinissä asuva Nassim Soleimanpour tutkii nimeään kantavassa esityksessään, miten kieli yhtäällä yhdistää ihmisiä ja toisaalla taas erottaa. Hänen kanssaan molemmissa esityksissä nähdään suomalaiset näyttelijät, jotka Soleimanpour kohtaa vasta lavalla.

Ruotsalainen näyttelijä-tanssija Sofia Södergård heittäytyy teoksessaan Slick drag-kuningas Qarl Quntiksi. (Kuva Andreas Nilsson)

Ruotsalainen näyttelijä, tanssija, koreografi ja DJ Sofia Södergård tuo festivaalille teoksensa SLICK, jossa Södergård on drag-kuningas Qarl Qunt. Katsoja pääsee seuraamaan hahmon neljättä maailmankiertuetta kabareeta, tanssia ja fyysistä teatteria yhdistävässä esityksessä.


Klassikkosovitukset, historialliset tarinat ja totuudet

Teatterikesän kotimaisessa kattauksessa Suomen Kansallisteatterilta nähdään Pajtim Statovcin kiitettyyn esikoisromaaniin perustuva Johanna Freundlichin ohjaus Kissani Jugoslavia.

Suomen Kansallisteatrteri on Teatterikesässä Johanna Freundlichin ohjauksella Kissani Jugoslavia. Kuvassa Ville Tiihonen ja Toni Harjajärvi. (Kuva Tommi Mattila)

Teatteri Jurkan Nora ravistelee pölyt klassikosta irtautuessaan Henrik Ibsenin Nukkekoti-näytelmästä. Maria Jotunin klassikkonäytelmään Miehen kylkiluu on tarttunut puolestaan ohjaaja Mikko Roiha. Tämä komedia rakkaudennälästä on kahdeksan eri teatterin yhteistuotanto.

Kolme suomenruotsalaista teatteria, Klockriketeatern, Sirius Teatern ja Teater Mestola, on yhdistänyt voimansa tarttuessaan saksalaissyntyisen Peter Weissin näytelmään Marat/Sade. Näytelmä tuo lavalle Ranskan vallankumouksen jälkeiset kuohuvat vuodet. Thalia-palkitun esityksen ohjauksesta vastaa Juha Hurme.

Milja Sarkolan Ryhmäteatterille käsikirjoittama ja ohjaama Harriet vie vuoteen 1918 ja ammentaa hänen sukunsa tositarinasta. Harriet pohtii historiankirjoitusta, totuutta ja muistamista. Saara Turusen Q-teatterille käsikirjoittama ja ohjaama Medusan huone ammentaa sekin kreikkalaisesta mytologiasta, Medusan myytistä. Teos on kuvaus sukupuoleen liittyvästä vallasta ja hiljentämisen käytännöistä.

Huilpeämpää menoa tarjoaa mestarimiimikko Marc Gassot’n sirkushurvittelu Lion – The Weird and Magical Abracadabra Show, joka kunnioittaa perinteistä sirkusta maustaen sitä mimiikalla, klovnerialla ja taikatempuilla. Myös nuoriin uppoavan teoksen ohjauksesta vastaa Circo Aereon Sanna Silvennoinen. Esitys on tehty yhteistyössä Kansallisteatterin, Tampereen Työväen Teatterin ja Turun Kaupunginteatterin kanssa.

Näyttelijä Geoffrey Eristan sooloteos N.E.G.R.O. – Nhaga & Erista Growing ‘n Reaching Out käsittelee rodullistettua kehoa, mustaa maskuliinisuutta ja sitä, millaista on kasvaa afrikkalaisten vanhempien lapsena suomalaisessa yhteiskunnassa.

Tanssiteatteri MD:ltä nähdään kahden suomalaisen huippukoreografin yhteisilta. Alpo Aaltokosken Sisaret on koreografia sisarusten välisestä yhteydestä. Susanna Leinosen Kenttä pureutuu puolestaan Suomen sisällissodan jälkeiseen aikaan nykynaisen  näkökulmasta. tänä vuonna Tanssin maineteko -palkinnon saanut, Jarkko Mandelinin luotsaama Kinetic Orchestra vierailee ensimmäistä kertaa Teatterikesässä esityksellään I’m Liquid.

Red Nose Companyn arvostelumenestys Babylon käsittelee vallankäyttöä naisnäkökulmasta ja ottaa kantaa sukupuolten välisiin valtarakenteisiin.

Vuonna 1969 Tampereen Teatterikesän hittiesitys oli paikallisen Popteatterin Hair-musikaali. Tänä vuonna palataan legendaariseen hippikesään, kun Tampereen yliopiston, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen konservatorion suurtuotanto Hair valloittaa jälleen festivaalin. Pauliina Hulkon ohjauksessa pohditaan, mitä annettavaa musikaalilla on juuri tässä ja nyt.

Katuteatteriesityksen koko perheelle tarjoaa Les Dudes esityksellään Stories in the City. Teoksen esiintyjät ovat Pikku Kakkosesta suomalaisyleisölle tuttu teatterintekijä Senja Meriläinen ja muun muassa Cirque du Soleilille työskennellyt Philippe Dreyfus

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE