Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Tanssiarvio: Vaisu tutkielma tanssijan suhteesta kenkiin

Sini Salo

Wilma-Emilia Kuosan uuden sooloesityksen Walk a mile in my Shoes aihe on kutkuttava. Kengät ja niiden merkitys ihmisen elämässä on tuskin kenellekään täysin mitään sanomatonta.

Annikki Alku

Demokraatti

Käytämme kaikki kenkiä ja joihinkin kenkiin saattaa jopa liittyä tärkeitä muistoja. Tanssijalle kengät voivat olla vielä merkityksellisimpiä. Eri tanssilajeihin kuuluvat erilaiset kengät tai tossut ja eri roolien kenkien yhteen laskettu kokonaismäärä ja -laatu voi olla suuri. Tanssijan käyttämiin kenkiin voi siis kohdistua paljon suuria tunteita.

TANSSI
Koko-teatteri
Walk a mile in my Shoes

Konsepti, koreografia ja tanssi Wilma-Emilia Kuosa – Dramaturgia Henry Hanikka – Näyttämötyön ohjaus Anna Veijalainen – Valot Pietari Salmi – Ääni Wilma-Emilia Kuosa ja työryhmä

Kousan päämääränä oli tutkailla esityksessään kenkien kautta omaa tanssihistoriaansa ja samalla haastaa tapaa, joita erilaisilla kengillä liikkumiseen niin arjessa kuin tanssissa liittyy.

ERILAISIA KENKIÄ olikin Koko-teatterin näyttämöllä useissa kasoissa ja kyllä osaa niistä käytettiinkin koreografian elementteinä. Pääasiassa Kuosa kuitenkin tanssi pehmeissä jazz-nilkkureissa. Baletin kärkitossut ja steppikengät vilahtivat muutamissa tanssiosuuksissa toteutumattomien haaveiden tulkkina, ainakin sillä tavoin niitä käytettiin. Raskaan oloiset, isot hiihtomonot puolestaan edustivat lapsuutta ja sen vaikutusta.

Tai ainakin näin minä tulkitsin. Esityksen kompastuskivenä nimittäin oli se, hyvin henkilökohtaisiin aiheisiin pohjautuvissa teoksissa usein oleva ongelma, että tanssijan liikkeet ja ilmaisu kertoivat hänelle itselleen paljon enemmän kuin mitä ulkopuolinen katsoja niistä pystyi näkemään. Tanssin historiaakaan en varsinaisesti esityksestä löytänyt, viittauksia monenlaisiin tanssityyleihin kylläkin.

Tanssijana Kuosa oli sulava ja pehmeäliikkeinen. Hänessä oli energiaa ja uskallusta suoraan kontaktiin yleisön kanssa. Parhaimmillaan hän oli omimmassa lajissaan jazz- ja showtanssissa.

Lopun varjokuvatanssi oli yksi esityksen kohokohtia. Muuten koreografia oli rakenteeltaan ja liikekieleltään vähän lepsu ja toisteinenkin, paikoin jopa lähellä pelkkää näyttämöllä liihottelua.

Kuosan näyttävä, sininen, glitterikimalteinen kokovartalotrikoo jäi kokonaisuudesta vähän irralleen. Sen merkitystä ei sen enempää käsitelty, eikä toisaalta myöskään koreografisesti tai ilmaisullisesti liiemmin haastettukaan.

Walk a mile in my Shoes -esityksessä oli useita, pieniä oivaltavia hetkiä, mutta kokonaisuus ei yltänyt siihen tinkimättömyyteen ja räväkkyyteen, jota ilmeisesti oli tavoiteltu. Siihen esitys oli liian vaisu.

 

Juttua muokattu 31.8. klo 09:22. Korjattu sukunimi “Kousa” oikeaan muotoon Kuosa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE