Teatteri ja Tanssi
27.6.2019 11:45 ・ Päivitetty: 27.6.2019 11:51
Teatteriarvio: Ryhmiksen murhajunassa hilpeys käy kauhistuksen yli
Siihen nähden, että näytelmän keskiössä on kahdeksan enemmän ja vähemmän kuolettavaa teräaseen iskua rintaansa saanut lapsenmurhaaja, Suomenlinnan linnakenäyttämön katsomossa hörähdellään ja hihitetellään kaksi ja puolituntisen esityksen aikana paljon. Yleisöreaktiot ja pääasiallisena näyttämönä toimivan korskean junanvaunun mielessään yhdistämällä joku voisi kuvitella, että nyt ollaan kokoonnuttu katsomaan kansankomediaa Savonmuan Hilima, tuota rillumareikauden elokuvafarssinakin tutuksi tullutta junasekoilua.
Orient Express, Agatha Christien sen matkustavaisiksi luoma henkilögalleria ja ennen kaikkea ja yksitysetsivä Hercule Poirot ovat kuitenkin hyvin kaukana rillumarein junttimaisuudesta. Eleganssia ja arroganssia, ökyrikkautta ja aatelisia, niillä on Christien juna lastattu myös teatteriesityksessä.
Ja yhä vaan meitä naurattaa.
Hauskuutusta, ei hiustennostatusta
Erityisesti farssien ja musikaalien parissa meritoitunut amerikkalaiskäsikirjoittaja Ken Ludwig on – vieläpä Christien perikunnan pyynnöstä – kirjoittanut Dame Agathan Idän pikajunan arvoitus -dekkariklassikosta näyttämöversion, joka taitaa olla lähempänä farssikomediaa kuin jännitysnäytelmää. Ludwigin virityksen Ryhmäteatterin kesäkappaleeksi ohjannut Juha Kukkonen on jatkanut samalla polulla, joten Suomenlinnassakin tarjolla on enemmän naurua kuin hammastenkiristystä ja hiustennostatusta
TEATTERI
Ryhmäteatteri, Hyvän Omantunnon Linnake
Agatha Christie – Ken Ludwig: Idän pikajunan arvoitus
Ohjaus Juha Kukkonen – Suomennos Laura Raatikainen – Lavastaja Janne Siltavuori – Puvut Ninja Pasanen – Valot Ville Mäkelä – Ääni Jussi Kärkkäinen – Naamiointi Pia Mikkonen – Rooleissa Kristo Salminen, Minna Suuronen, Sara Paavolainen, Johanna Kokko, Helena Vierikko, Asta Sveholm, Toni Wahlström, Jari Virman, Joel Hirvonen, Lasse Viitamäki, Tuulia Eloranta
Hyvä niin. Tämä nimenomainen Christien rikosromaani on yksi hänen luetuimmistaan (rinnalle pääsee ehkä vain Eikä yksikään pelastunut eli entiseltä nimeltään Kymmenen pientä n-poikaa, mitä diskreettisyyssyistä ei enää käytetä) ja versioiduimmistaan, joten liki kaikki tuntevat sen juonenkulun ja loppuratkaisun. Trilleriaineksillä on siis aika turha pelata näyttämöllä, koukku on pitänyt etsiä muualta. Kun ei voi jännityttää, on syytä huvittaa.
Itsekin näyttelijätaustainen Ryhmis-luotsi Juha Kukkonen luottaa ohjauksessaan näyttelijävoimiin. Roolitus on ollut tarkkaa, ja tyylittely lavalla osuvan yliampuvaa.
Kruununa on itse murhamysteeriä ratkova Hercule Poirot, johon kirjassa ja sen lukuisissa filmatisoinneissa ladatut maneerit Kristo Salminen on noukkinut visusti vasuunsa, ja jalostanut aineksista omannäköisensä hahmon. Suomenlinnan Poirot on siis kuin olla pitää: älykäs ja ärsyttävä, snobi ja itseriittoinen. Ja rakastettava. Ranskaan päin murtava aksentti – niillä tässä esityksessä ylipäätäänkin pelaillaan paljon – on loppua kohti vähän rasittavaksi käyvä. Eh bien – olisivatko repliikkeihin asetellut ranskankieliset idiomit sittenkin riittäneet tekemään hahmosta riittävän belgialaisen?
Poikkevaa tässä Idän pikajunan Poirot’ssa on hänen tunteikkuuteensa ja vietikkyytensä. Poirot on Christien kirjoissa korostetun kohtelias ja hienotunteinen naissukupuolta kohtaan, eikä flirttailu juuri kuulu hahmon repertuaariin. Nyt kuuluu. Poirot-Salmisen olemuksessa on hetkin jopa kiihkoa, kun hän iskee silmänsä upeaan matkatoveriinsa kreivitär Andrenyihin. Tätä muuten näyttelee Salmisen puoliso Johanna Kokko, mutta se nyt on ammattinäyttelijöistä puhuttaessa sivuseikka…
Tyypittely sallittu
Koomisuusmittarilla asteikon yläpäässä tässä tyypittelyjuhlassa operoivat junayhtiön maineesta tarkkaa pomo Boucia esittävä Toni Wahlström, sekä murhauhriksi tulevaa Samuel Ratchettia että brittieversti Arbuthnotia (milä ritarillisuuden ruumiillistuma!) kaksoisroolissa tekevä Jari Virman sekä hurskasta seuraneiti Greta Ohlssonia valloittavalla ruotsiaksentilla esittävä Helena Vierikko ,
Eivät kyllä paljon säästele Ryhmäteatterin kaksi eri aikakausien leading ladyakaan. Sara Paavolainen oli 1980-90-luvulla monien Ryhmis-produktioiden säkenöivä tähti, ja pääsee taas ”pelamaan omilla vahvuuksillaan” ruhtinatar Dragomiroffina; hahmoon on lainattu sopivasti piirteitä Raila Leppäkosken ns. Tähtitrilogian (1984, 1994, 2005) Eevasta kuin vaikkapa Oscar Wilden Ihanneaviomiehen (1996) Lady Chilternista. Minna Suuronen on ollut Ryhmikseen kiinnitettynä vuodesta 1998 lähtien, ja päässyt tekemään niin hienoja naispäärooleja kuin moniroolisia tyypittelyjä sydämensä kyllyydestä – Orient Expressin diiva rouva Hubbard voisi olla synteesi niistä kaikista!
Itse junaviritelmä on lavastaja Janne Siltavuorelta melkoinen taidonnäyte, jonka toimivuuteen myös äänisuunnittelija Jussi Kärkkäinen ja valosuunnittelija Ville Mäkelä ovat antaneet panoksensa. Periaatteessa näyttämöllä on vain metallikehikko vaunua markkeeraamassa, mutta siihen on saatu mahtumaan niin salonkivaunu, ravintolavaunu kuin makuuhyttiosastokin. Kun tämä kompleksi saadaan vielä liikkumaan (tosin vain paikallaan) ja ämyreistä kajahtaa kolketta ja veturintuhinaa, päästään niin lähelle rautatietunnelmia kuin Susisaaressa, muutaman kilometrin päässä mantereesta ja lähimmistä kiskoista, on mahdollista.
Idän pikajunan arvoitus on näyttämöllä viihdyttävä, hyvin näytelty paketti. Ei yhtään enempää. Ei edes jännittävä. Siitä ei kannata etsiä mitää historiallisia syvyyksiä eikä universaaleja viisauksia. Se täyttää paikkansa kesäisessä viihdetarjonnassa niin kuin ovat aikanaan täyttäneet Christien murhamysteerit irti arjesta -tyyppisenä lukemistona.
Se toki myös osoittaa, että puhkiluetun ja -katsotun rikostarinankin voi saada toimimaan näyttämöllä, kun tekee vähän toisin.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.