Teatteri ja Tanssi
14.10.2019 13:18 ・ Päivitetty: 14.10.2019 13:18
Teatteriarvio: Senioripanttereiden karjahtelu hukkuu suuren näyttämön avaruuteen
Taisi olla toissa kesä, kun Minna Lindgreniä kirjoja väännettiin ensi kerran teatteriksi. Tampereen Pyynikinharjulla seikkailivat silloin Ehtoolehdon palvelutalon vetreät vanhukset. Tommi Auvisen ohjus oli hieman varman päälle tehtyä pikkuhauskaa kesähupia, joka ei tavoitellut sanomallisella puolella taivaita.
Helsingin kaupunginteatterin sovituksessa vuoden takaisesta Lindgrenin romaanista Vihainen leski kurkotetaan korkeammalle. Ja ehkä juuri siksi kapsahdetaan. Henna Piirron dramatisointi yrittää olla sekä pikkujoulukaudelle istuvaa suuren näyttämön crossover-komediaa että niin sanotun kolmannen iän problematikkaa vakavalla mielellä lähestyvää puhedraamaa ja kaupan päälle vähän musiikkiteatteriakin. Kimmo Virtasen ohjaama lopputulema jää kolisemaan hahmottomana tuon triangelin keskelle, eikä tahdo päästä sieltä valloilleen mihinkään suuntaan.
Aineksia olisi
Onhan se vähän hassua, että Vihainen leski on vetävimmillään ehkä juuri musiikkinumeroissaan, mikä ei varmaankaanei ole ollut tekijöiden ensisijainen tavoite. Erityisesti Kari Kirjosiipi -nimisen maskuliinisen unelmakeijun (taivaista leijuva hulvaton ja hyvä-ääninen Kari Mattila) sooloina ja eri roolihenkilöiden kanssa duettoina vetämät musanumerot saavat ilon pintaan
Ne hetket tulevat tarpeeseen, sillä muuten kaksi ja puolituntinen esitys ei juuri naurata, ei itketä.
Helsingin kaupunginteatteri, suuri näyttämö
Minna Lindgren: Vihainen leski
Dramatisointi Henna Piirto – Ohjaus Kimmo Virtanen – Lavastus Katariina Kirjavainen – Puvut Elina Vättö – Naamiointi Jutta Kainulainen – Valot Mika Ijäs ja Petteri Heiskanen – Äänisuunnittelu Jaakko Autio – Rooleissa mm. Riitta Havukainen, Eija Vilpas, Pia Runnakko, Kai Lehtinen, Sanna-June Hyde, Heikki Sankari, Kari Mattila, Leena Rapola, Marjut Toivanen
Lindgrenin romaanipohjassa olisi varmasti aineksia molempiin, hauskuuttamaan ja koskettamaan. Simppelissä tarinassa Ullis (Riitta Havukainen) saa vielä vanhoilla päivillään uuden elämän, kun hän aviomiehensä kuoltua vapautuu pitkästä omaishoitajuuden kaudesta. Avioliitto sitä ennen on mennyt miehen ja alkupäässään lasten ehdoilla.
Nyt siis aukeaisi mahdollisuus elää omaan pään mukaan. Ympäröivä todellisuus ei vaan oikein anna tilaa moiselle irtiotolle. 74-vuotiaan ei ole soveliasta tehdä samoja asioita kuin nuorempien eli tuottavien kansalaisten. Näin ajattelevat tarinassa paitsi hoitoalan ihmiset ja kaiken sortin sosiaalibyrokraatit, myös Ulliksen omat lapset. Päätösvalta omista asioista ja varallisuudesta, uudet harrastukset, kevyt bailaaminen, seksi, – nou nou tuossa iässä.
Kiikkastooli, palvelutalo, bingonpeluu, hartaat sävelet – siitä yhdistelmästä elämänsisältö olisi syytä “tuossa iässä” löytää. Mutta Ullis panee hanttiin…
Tekstissä olisi siis hyviä vastakkainasetteluja, joista voisi vääntää niin komediaa kuin vakavampaa draamaakin. Mutta kun molempiin suuntiin pinnistellen ja yhtäaikaa yritetään, juututaan taipaleelle.
Esimerkiksi Ulliksen lasten ahneus ja häikäilemätön pyrkimys saattaa äitinsä yhteiskunnan holhokiksi olisi ihan jymäkkä aihe, mutta tätä juonnetta ei saatella maaliinsa. Samalla lailla keskentekoiseksi jää Ulliksen seksuaalisen vapautumisen tematiikka: isosta aiheesta saadaan irti enimmäkseen vain pikkutuhmaa.
Liian suuri stage
Vihainen leski on potentiaalisena suurten ikäluokkien yleisömagneettina päätetty tehdä kaupunginteatterin isolle puolelle, mutta se ei sitä tilaa kykene täyttämään edes Katariina Kirjavaisen sinänsä toimivilla lavastusratkaisuilla. Musiikilliset joukkokohtauksetkin ovat sen verran köyhänmiehenmusikaalia, etteivät ne riitä lentokenttänäyttämöllä.
Jollain kaupunginteatterin pienemmällä näyttämöllä olisi ehkä se draamallinen puolikin tullut enemmän katsojan iholle. Nyt Riitta Havukainen joutuu hakemaan kontaktia jostain etäisyyksien päästä. Hän on toki esityksen vahvin lenkki, Ullis on ainoa aidosti myötäelämään herättävä näytelmän henkilö. Muu roolikirjo on varsin karikatyyrimaista, rautalangasta väännettyä.
Paitsi Kari Kirjosiipi, joka on nimeään myöten tähtipölyä ja unelmahöttöä – ja siksi riemastuttava. “Käyt kudoksiin, sä mulle nii-i-iin” laulaa hän, ja nostattaa kummasti fiilistä kaltaisessani katsojassa, joka tuntee olevansa turhan kaukana tämänmallisen esityksen oletetusta kohderyhmästä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.