Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Politiikka

3.3.2019 08:30 ・ Päivitetty: 3.3.2019 08:30

Teepä tämä perässä ja monena päivänä peräkkäin – kansanedustaja välitti julkisuuteen karun esimerkin hoitajan työvuorolistasta

Merja Mäkisalo-Ropponen toteaa, että kotihoidon tavoitteena on saada lisättyä asiakkaan luona tehtävää aikaa ja näin tehostaa kotihoidon toimintaa. Nyt se monin paikoin tapahtuu kyseenalaisiin keinoin työntekijöiden siirtymäaikoja työsuunnitelmissa lyhentämällä.

Ikäihmisten palveluasumisen ongelmien kuten haamuhoitajien ja isojen firmojen vilpillisen toiminnan kitkemisen lisäksi kotihoidon laatuun on suunnattava selkeästi lisää resursseja ja aikaa.

Demokraatti

Demokraatti

Palvelupakettikulttuuri ja pikaiset tarkastuskäynnit ovat väärä suuntaus, mikäli haluamme ylläpitää kotihoidon asiakkaiden toimintakykyä, sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.).

Hän toteaa tiedotteessaan kotihoidon muuttuneen yhä enemmän erilaisten palvelupakettien tarjoamiseksi asiakkaille ja hoitajien rooli on muuttunut yhä enemmän pikaisesti asiakkaan luona ”tarkastuskäyntejä” tekeväksi.

– Suuntaus on väärä, sillä jos halutaan, että asiakkaat voivat asua kotona pidempään, on kuntouttavaan ja ylläpitävään toimintaan panostettava. Kotiin vietävien palvelujen sijasta tulisi huolehtia siitä, että asiakkaat pääsevät ulos omasta kodistaan. Tämä perusoikeus toteutuu hyvin harvoin kotihoidon asiakkaiden kohdalla, vaikka se olisi tehokkain tapa ylläpitää toimintakykyä, sanoo Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.).

Nykyisellään kotihoito voi olla hyvin pirstoutunutta ja ikäihmisen luona voi käydä lukuisia hoitajia hetkellisesti. Työntekijöiden siirtymäaikoihin ja paikallaoloon on varattava jo työvuoroja suunnitellessa riittävä aika.

– Kotihoidon tavoitteena on saada lisättyä asiakkaan luona tehtävää aikaa ja näin tehostaa kotihoidon toimintaa. Se on hyvä tavoite, mutta nyt se monin paikoin tapahtuu kyseenalaisiin keinoin työntekijöiden siirtymäaikoja työsuunnitelmissa lyhentämällä. Tämä tarkoittaa sitä, että hoitajat joutuvat tinkimään asiakkaiden luona olosta tai omasta ruokatauostaan ennättääkseen käydä kaikkien asiakkaiden luona, sanoo Mäkisalo-Ropponen.

Paikasta toiseen siirtymiseen on työntekijöillä varattu aikaa esimerkiksi 2–3 minuuttia ja todellisuudessa tämä ei ole mahdollista, ellei toinen asiakas asu naapurissa. Käyntiaikoja on työvuorosuunnitelmassa jopa päällekkäin.

– Kotihoidon työntekijät kertovat, että jos siirtymäaika on arvioitu useamman asiakkaan kanssa liian lyhyeksi tai siirtymiseen ei ole varattu lainkaan aikaa, se tarkoittaa, että ensimmäisen käynnin jälkeen asiakkaat eivät saa enää sitä aikaa, joka heille on luvattu ja suunniteltu, sanoo Mäkisalo-Ropponen.

Mäkisalo-Ropponen lähettää tiedotteensa liitteenä (katso jutun alta) esimerkin hoitajan työvuorolistasta. Siitä näkee hoitajien äärimmäisen tiukan aikataulun. Mikäli esimerkiksi siirtymissä on 6 minuutin virhe ja hoitajalla 20 käyntiä työvuoron aikana niin hän joutuu ottamaan kaksi tuntia asiakkaille luvatusta hoidosta tai omista tauoistaan. Mäkisalo-Ropponen toteaakin, että työvuorosuunnitelma ei mahdollista edes vessassa käyntiä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU