Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

“Tilannetta ei voi katsoa läpi sormien” – OAJ vaatii puuttumaan opettajiin kohdistuvaan väkivaltaan

iStock

Opettajien ja muiden opetusalan työntekijöiden kohtaamat väkivaltatilanteet ovat lisääntyneet, Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n tekemästä kyselystä selviää.

Demokraatti

Demokraatti

Päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten työsuojeluvaltuutetuille tekemän kyselyn mukaan lähes 80 prosenttia kunta-alalla ja kokonaisuudessaan yli 60 prosenttia vastaajista toteaa, että havainnot opettajiin ja muihin opetusalan työntekijöihin kohdistuvasta väkivallasta ovat lisääntyneet viimeisen kolmen vuoden aikana.

– Tilanne on huolestuttava, eikä sitä voi katsoa läpi sormien. Väkivaltatilanteisiin puuttuminen ja niiden ennaltaehkäisy eivät saa jäädä vain koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten harteille. Keskustelua on käytävä myös vanhempien ja yhteiskunnan vastuista, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto vaatii tiedotteessa.

Hän esittää, että maan hallitus kutsuu keskeiset toimijat koolle hakemaan ratkaisuja siihen, että lasten ja nuorten pahoinvointi ja väkivalta kyetään ennaltaehkäisemään nykyistä paremmin.

Opettajilla ja esihenkilöillä on oikeus turvalliseen työympäristöön, Murto korostaa, ja myös työsuojeluvaltuutettujen työtä on tuettava työpaikoilla.

MONIAMMATILLISTA ja ennaltaehkäisevää yhteistyötä pitää OAJ:n mielestä vahvistaa päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten sekä poliisin, nuorisotoimen, sosiaalitoimen ja lastensuojelun välillä.

– Tiedonkulkua on edelleen parannettava ja selkeytettävä eri toimijoiden välillä. Oppilas- ja opiskeluhuolto ei toimi riittävän hyvin, ja monista kouluista ja oppilaitoksista puuttuu kuraattori tai psykologi.

Yksi keskeinen ratkaisu työrauhan parantamiseen on OAJ:n mukaan ryhmäkokojen pienentäminen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

“On ensiarvoisen tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori saa tarvitsemaansa tukea oppimiseen.”

– Pienessä ryhmässä opiskelu edistää työrauhaa sekä auttaa kiinnittymään paremmin omaan ryhmään ja lisää yhteisöllisyyttä. Kun opettaja tietää ja tuntee jokaisen ryhmänsä oppijan, hänen on myös helpompi havaita muutoksia ja reagoida ongelmiin, Murto kertoo.

Myös oppimisen tuella on suuri merkitys, sillä jopa neljännes perusopetuksen oppilaista tarvitsee tehostettua tai erityistä tukea, hän muistuttaa. Eduskunnassa on parhaillaan käsittelyssä oppimisen tuen uudistamista koskeva lakiesitys.

– On ensiarvoisen tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori saa tarvitsemaansa tukea oppimiseen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE