Kotimaa
8.11.2018 08:54 ・ Päivitetty: 8.11.2018 08:55
Toimitusjohtaja kertoo nyt, kuinka viinatrendit ovat muuttuneet: ”Edes juhannus ei kääntänyt alkoholin myyntiä kasvuun ”
Alkoholin vähittäiskulutus laski aavistuksen tammi-elokuussa viime vuoden vastaavasta ajasta.
Laskua oli sekä litroissa että 100-prosenttisena alkoholina laskettuna, kertoo Päivittäistavarakauppa.
Touko-, heinä- ja elokuussa alkoholijuomien myynti kasvoi kuitenkin 15 prosenttia verrattuna vuoden 2017 vastaaviin kuukausiin.
Päivittäistavarakaupan mukaan helteet vaikuttavat merkittävästi sääherkkien tuoteryhmien menekkiin.
Alkoholin myynti yleensä kasvaa kesäisin muuhun vuoteen verrattuna. Kesäkauden myynti voi kuitenkin vaihdella eri vuosien välillä suuresti. Ilmiö näkyi esimerkiksi heinäkuussa 2014, jolloin alkoholin myynnissä nähtiin helteiden myötä hetkellinen piikki.
Myyntipiikit eivät kuitenkaan ole muuttaneet alkoholikulutuksen laskevaa trendiä.
– Kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta kertoo se, että alkoholilain uudistuksesta huolimatta edes päivittäistavarakaupan kesän suurin sesonki eli juhannus ei kääntänyt alkoholin myyntiä kasvuun kesäkuussa, sanoo Päivittäistavarakaupan toimitusjohtaja Kari Luoto tiedotteessa.
Taloustutkimus on arvioinut alkoholin vähittäiskulutuksen kehitystä saatavilla olevien Alkon ja päivittäistavarakaupan myyntitietojen sekä matkustajatuontitietojen perusteella.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.