Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Tutkijat: Vaalikampanjointi somessa keskittyy asioihin – mahdollisuuksia henkilöbrändin rakentamiseen ei vielä täysin hyödynnetä

iStock

Kuntavaaleista on ennakoitu kaikkien aikojen somevaaleja, mutta vastoin yleistä luuloa se ei tarkoita entistä henkilökeskeisempää kampanjointia. Tampereen yliopiston viestinnän tutkijoiden selvityksen mukaan somekampanjointi keskittyy usein puolueisiin ja asioihin.

Demokraatti

Demokraatti

Tutkijat selvittivät puolueiden ja niiden puheenjohtajien viestintää viime eduskuntavaalien aikana. Tutkimus tarkasteli politiikan henkilöitymistä sosiaalisessa mediassa ja sanomalehdissä.

Tutkimuksen mukaan eduskuntavaaleissa sanomalehtien uutisointi oli henkilökeskeisempää kuin puolueiden ja niiden puheenjohtajien viestintä somessa. Myös puheenjohtajien yksityiselämästä kirjoitettiin selvästi useammin sanomalehdissä kuin sosiaalisessa mediassa.

– Tutkimustulos on mielenkiintoinen, sillä sosiaalisen median on ajateltu korostavan henkilöitä ja siten kannustavan puolueita ja politiikoita henkilökeskeisempään viestintään. Tutkimuksemme perusteella näyttää kuitenkin siltä, että tämä ei välttämättä pidä paikkaansa, kertoo tutkimushanketta vetänyt Tampereen yliopiston professori Pekka Isotalus tiedotteessa.

Selvityksen mukaan puolueen puheenjohtajan näkyvyyttä somessa hyödynnetään hyvin samalla tavalla puolueesta ja puheenjohtajasta riippumatta.

Puheenjohtajilla näyttää tutkimuksen perusteella olevan tapana kertoa omista henkilökohtaisista piirteistään somessa lähinnä viittaamalla heistä tehtyihin lehtijuttuihin. Näin ollen politiikan henkilöityminen sanomalehdissä vaikuttaa myös henkilöitymisen kehitykseen sosiaalisessa mediassa.

Tutkimusryhmän mukaan näyttääkin siltä, että suomalaiset poliitikot ja puolueet eivät vielä hyödynnä kaikkia sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia henkilöbrändin rakentamiseen vaalikampanjassa.

– Kuntavaaliehdokkaiden kannalta tämä on myös positiivista, sillä sosiaalisessa mediassa on nyt hyvä mahdollisuus lähteä tekemään muista erottuvaa viestintää, tutkimusryhmä arvioi tiedotteessa.

Professori Pekka Isotaluksen johtamassa tutkimusryhmässä tutkijoina ovat Elisa Kannasto ja Laura Paatelainen. Tutkimus on toteutettu Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus Cometissa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE