Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

”Työn murros ilmastonmuutoksen kaltainen haaste” – Kansanedustajat kaipaavat aikuiskoulutukseen Suomen mallia

Kansanedustajat Pilvi Torsti ja Lauri Ihalainen.

SDP:n kansanedustajat Pilvi Torsti ja Lauri Ihalainen haluavat aikuiskoulutukseen Suomen mallia. Työn murros ja sen tuoma epävarmuus on heidän mukaansa ilmastonmuutoksen kaltainen haaste kaikkialla maailmassa.

– Kaikki etsivät ratkaisuja ja me voimme tässä olla eturintamassa kuten Suomelle koulutussatsauksista kuuluisana maana sopisi, Torsti ja Ihalainen toteavat.

Ihmisille on heidän mukaansa olennaista luoda tulevaisuudenuskoa ja välttää uhkakuvien ja pelon lietsontaa. SDP on valmistellut tätä varten ihmislähtöistä jatkuvan oppimisen mallia.

– Jatkuvan oppimisen malli on tärkeä tulevaisuusinvestointi. Sosialidemokraattien valmistelussa olemme etsineet ratkaisuja myös siihen, että koulutus ei kasautuisi heille, joilla sitä on eniten, vaan tavoittaisi myös ihmiset, jotka koulutusta eniten tarvitsevat, Torsti toteaa.

Torsti ja myös työministerinä toiminut kansanedustaja Ihalainen korostavat, että tarvitaan sekä työpaikoilla tarjottavaa koulutusta että malleja, joissa aikuiskoulutus ja jatkuva oppiminen ei enää ole sidottu yhteen työpaikkaan.

Työelämän pirstaloituessa SDP on esittänyt osaamistiliä, joka varmistaisi kaikille mahdollisuuden päivittää osaamistaan.

– Jo edellisessä hallituksessa selvitimme koulutusseteli- ja tilimalleja. Uskomme, että aika on nyt kypsä myös niiden edistämiselle. Lisäksi tarvitaan monia muita keinoja ja esimerkiksi työllisyydenhoidossa pitää edelleen vahvistaa mahdollisuuksia opiskella ja kouluttautua työttömyyden aikana, Ihalainen ja Torsti linjaavat.

”Tärkein keino tehdä työn jatkuva muutos turvalliseksi.”

SDP:n Osaamispolku2030-työ painottaa, että Suomen menestys ja globaali asema perustuvat osaamiseen, koulutukseen ja sivistykseen.

– Tärkein keino tehdä työn jatkuva muutos turvalliseksi ja varmistaa, että kaikki pysyvät muutoksessa mukana, on osaamisen vahvistaminen.

– On tärkeätä korostaa, että muun muassa automatisaatio, robotisaatio ja tekoäly eivät korvaa sosiaalisten, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä työelämässä – päinvastoin. Niiden merkitys kasvaa menestyvän ja tuottavan työyhteisön kehittämisessä.

Ihalainen ja Torsti ovat työparina valmistelleet monia laajoja kokonaisuuksia, joissa painotetaan työn ja koulutuksen toisiaan tukevaa liittoa työn ja työelämän murroksen keskellä. Yhteistyö alkoi Työllisyysvoimala-kirjasta 2011. Kaksikko on valmistellut yhdessä esimerkiksi oppivelvollisuutta, kolmen päivän koulutusoikeutta ja nuorten aikuisten tilanteeseen pureutunutta nuorisotakuuta, josta on otettu oppia myös muualla Euroopassa.

– Nuorisotakuun seuraava vaihe on olennainen osa jatkuvan oppimisen kokonaisuutta, koska yli 100 000 alle 30-vuotiasta on pelkän peruskoulun varassa, Torsti muistuttaa.

Torsti ja Ihalainen pitävät välttämättömänä, että ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittämistavoitteet ja laaja jatkuvan oppimisen malli kirjataan uuteen hallitusohjelmaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE