Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

“Uusi tähti on syttynyt” – Monte Carlon perjantai todisti mestarin hurjan ulosajon ja myös Lappi ulkoili pellolla

Esapekka Lappi on perjantain jälkeen viidentenä Monten MM-rallissa.

Monten alkutahdit olivat niin haastavat kuin ennakoitiin. Rengasvalinnat ja kelin vaihtelu sateessa sekä tien likaantuminen veivät kuljettajilta luoton nuottiinsa.

Pertti Knuuttila

– Kyllä on jo viiden auton jälkeen niin likaista, että ei tunnista enää kelinuotista samaksi tieksi, sanoi Esapekka Lappi, joka oli perjantain päivähuollossa viidentenä jo puolitoista minuuttia rallia johtavan Toyotan Elfyn Evansin takana.

Lappi ehti myös ulkoilla pellolla viidennellä pätkällä.

– Kyllä siinä melkein yleisön apua tarvittiin, että päästiin pois. Kyllä se ihan sukkana meni suoraan ulos 90 asteen risteyksestä, kertoi Lappi.

– Liian pehmeällä autolla lähdettiin. Ei ollut luottoa. Nyt täytyy jäykistää huollossa iltapäivän lenkille, suunnitteli Fordin WRC:llä ensimmäistä rallia ajava Lappi.

Päivän päätteeksi ja 165,54 erikoiskoekilometrin jälkeen oli Lapin ero neljäntenä ajavaan Hyundain Sebastien Loebiin jo 50,3 sekuntia. Viimeisellä ek:lla Evansin ohittaneeseen ja johtoon 1,2 sekunnilla siirtyneeseen Ogieriin Lapin ero venähti jo lähes kahteen minuuttiin.

Lapin tallitoveri Teemu Sunisen kisa suli jo torstai-iltana tekniikkamurheisiin.

Lisää aiheesta

– Lopulta vaihdelaatikko ei ollut enää yhteydessä pyöriin. Keskilukko ei toiminut, hydrauliikan lämmöt nousivat, eikä rattivaiheet toimineet, selvitti Suninen keskeyttämisensä syytä.

– Vasta kolmelta aamuyöllä päästiin nukkumaan hotellille, pois pätkältä. Unet jäivät vähiin, kertoi Suninen, joka jatkoi ralli2-säännön turvin ajoaan perjantaina.

Tommi Mäkisen johtamalle Toyota-päällikölle ei Evansin vauhti tullut yllätyksenä.

– Elfyn on oikeassa iässä, on jo kokemusta ja vauhtia, arvioi Mäkinen uutta 31-vuotiasta tulokaskuljettajaansa, jonka kaappasi M-Sportin Fordilta.

– Uusi tähti on syttynyt. Ogier kattelee vielä ja tuntui, että jännitti aamulla. Oli totisen oloinen. Kalle (Rovanperä) ajaa astetta varovaisemmin, arvioi Mäkinen tiimiään.

Ogier oli kolmantena päivähuollossa, vain 0,2 sekuntia toisena ollutta Hyundain Thierry Neuvillea hitaampana ja 9,7 sekuntia Evansin takana. Mäkisen oli helppo hymyillä.

– Kolme päivää Elfyn testasi. Hyvin sai auton sopivaksi itselleen, kuittasi Mäkinen.

Luotto autoonsa oli myös Evansilla.

– Saan kaiken autosta irti mitä tarvitsen. Olen onnellinen. Vaikka ei helppoa ole ollutkaan, kiteytti Evans ajonsa kärkipaikalla.

Toiseksi parhaana suomalaisena ja kuudentena päivähuollossa ollut Rovanperä oli Lapista 24,6 sekuntia jäljessä.

– Likaista on ollut, sitä en odottanut. Uusi olosuhde. Oppia on tullut, ihan ok. Ei voi olla tyytyväinen. Aliohjaamista, kritisoi puuppolalainen ajoaan ja säätöjään autossaan.

Hän oli kuitenkin ilmiömäisesti nopein suomalainen viidennellä, seitsemännellä ja kahdeksannella ek:lla.

Perjantai muuttui raadolliseksi kuherrukseksi Hyundaille siirtyneelle, Viron Ott Tänakille. Neljännellä erikoiskokeella, neljänneltä sijalta 2,8 sekunnin takaa-ajoasemasta Ogierista, hallitseva maailmamestari poistui tieltä tangentin suuntaisesti, auton pohjattua röykkyihin ja viimeisimmäksi tien pientareeseen. Tänak ja kartturi Martin Järveoja pääsivät omin voimin ulos pahoin pudotuksessa romuttuneesta autostaan. He ovat kuitenkin tarkkailussa sairaalassa yön yli.

Tänakin poistuminen Hyundain vahvuudesta pakotti Neuvillen ja Sebastien Loebin ajamaan varman päälle iltapäivän lenkillä. Pohja-ajalla Ogier ohitti heti kuudennella ek:lla yli viisi sekuntia nopeammalla ajolla Neuvillen, nousten kokonaiskilpailussa toiseksi, ja Toyota siirtyi kaksoisjohtoon.

Toyotan kuljettajien tukihenkilö, kokenut ralliajaja ja taustavaikuttaja jo Tommi Mäkisen omalta mestaruusajalta, Lasse Lampi oli vakuuttunut jo ennen rallin starttia keventyneen Toyotan iskukyvystä MM-sarjassa.

– Ei tässä ihmeitä ole tehty. Minimipainon (1190 kg) voi saavuttaa nyt vähän eri tavalla. Tietenkin paino pitää saada oikeaan paikkaan, selvitti Lampi Toyotan pääinsinöörin Tom Fowlerin kertomaa 5 kilon vähennystä alustan osista, jousittamattomasta massasta.

– Me ollaan aika valmiita uuteen kauteen. Paljon kertoo kuljettajista, että vaikka testattiin monta sataa kilometriä, yhtään puskuria ei tarvinnut vaihtaa, vihjaisee Lampi muutoksen laadusta.

– Merkkimestaruuden menettämisestä uutisoitiin ja laitettiin paljon Toyotan tekniikkamurheisiin. Iso osa ongelmista viime vuonna tuli kuitenkin kiinteästä betonista tai kiinteistä kivistä. Itsestään auto ei hajoa. Irtokivestä mahdollisuus hajoamiseen on pieni, mutta ei liikkumattomasta peruskalliosta tai valetusta kanttikivestä. Kyllä osumissa kumi tai metalli periksi antaa. Viime vuoden Monten jälkeen ajettiin kaikki kisat vahvemmilla vanteilla. Vaikka kyllä muilla kevyemmät kestivät hyvin, selvittää Lampi muutosten taustoja.

– Kyllä yllätys oli suuri, kun Tänak lähti. Toivottavasti tilalle tulleen Ogierin kausi ei jää yhteen. Hänellä on kyky tyytyä vähempäänkin, jos huomaa, ettei nyt pärjää kilpailijoille. Tietenkin yritettyään ensin hyökätä. Siinä on samaa kuin Tommilla aikoinaan. Mestarit aina muistetaan. Ja Kallellekin olisi hyvä olla kokeneemman opissa, arvioi Lampi.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE