Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kolumnit

Vaalipiirijaossa piilee merkittävä demokratiavajeen vaara – erityisen suuri riski se on Uudellemaalle

Kolumnit

EEMELI PELTONEN

Järvenpään kaupunginvaltuuston puheenjohtaja

Ensimmäiset maakuntavaalit toimitetaan ensi lokakuussa, mikäli eduskunta saa käsiteltyä kesään mennessä hallituksen maakunta- ja sote-uudistusta koskevat lakiesitykset. Uudistuksessa perustettavista maakunnista kukin muodostaisi yhden vaalipiirin. Näistä vaalipiireistä valittaisiin edustajat uusiin maakuntavaltuustoihin.

EEMELI PELTONEN

Maakuntien tulevan toiminnan kannalta maakuntavaltuustoista muodostuu keskeisiä vaikuttamisen paikkoja. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä ja maakuntastrategiasta päätettäessä maakuntavaltuutetut tekevät ratkaisuja, jotka vaikuttavat suuresti kaikkien maakunnan asukkaiden arkeen.

Eduskuntavaaleista tutut Helsingin ja Uudenmaan vaalipiirit yhdistämällä maakuntavaaleihin luodaan 1,6 miljoonan asukkaan supervaalipiiri.

Hallituksen maakunta- ja sote-uudistuksen monista ongelmista maakuntavaalien vaalipiiriratkaisu on herättänyt valitettavan vähän julkista keskustelua. Vähäinen keskustelu on huolestuttavaa, sillä vaalipiirijaossa piilee merkittävä demokratiavajeen vaara. Erityisen suuri riski vaalipiirijako on Uudellemaalle.

Eduskuntavaaleissa Uudenmaan maakunta on jakautunut kahteen vaalipiiriin. Kahdesta vaalipiiristä erityisesti Uudenmaan vaalipiiriä on pidetty jo niin suurena, että jopa sen pilkkomista on esitetty viime vuosina. Helmikuussa oikeusministeriön vaalijohtaja Arto Jääskeläinen ehdotti blogissaan Uudenmaan vaalipiirin jakamista kahtia pääkaupunkiseudun kuntien ja muiden Uudenmaan kuntien vaalipiireihin.

Esitetty maakuntavaalien vaalipiiriratkaisu kulkee täysin päinvastaiseen suuntaan. Eduskuntavaaleista tutut Helsingin ja Uudenmaan vaalipiirit yhdistämällä maakuntavaaleihin luodaan 1,6 miljoonan asukkaan supervaalipiiri. Mahdollisuudet valituksi tulemiseen ovat vähäiset Helsingin, Vantaan ja Espoon ulkopuolelta. Valta vaikuttaa maakunnan asioihin keskittyisi siten vain muutamien suurimpien kuntien edustajien käsiin.

Painavat perusteet maakuntavaalien vaalipiirijaon muuttamiselle Uudenmaan maakunnan osalta täyttyvät.

Uudenmaan maakuntavaltuustolla on edessään isoja päätöksiä, jos maakunta- ja sote-uudistus hyväksytään. Jotta maakuntavaltuuston päätöksenteossa huomioitaisiin parhaalla mahdollisella tavalla koko maakunnan edut, tarvittaisiin valtuustoon edustajia kattavasti maakunnan alueelta. Yhden vaalipiirin ratkaisu tekee alueellisesti edustavan maakuntavaltuuston valinnan käytännössä mahdottomaksi.

Painavat perusteet maakuntavaalien vaalipiirijaon muuttamiselle Uudenmaan maakunnan osalta täyttyvät. Esteitä erillisratkaisulle ei pitäisi olla, koska Uusimaa eroaa merkittävästi sekä toiminnan että talouden haasteiltaan muista maakunnista. Malliksi Uudenmaan poikkeusratkaisulle voisi toimia Keski-Uudenmaan kuntien esittämä pitäytyminen nykyisissä eduskuntavaalien vaalipiirirajoissa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE