Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kolumnit

Yksityisautoilu pilaa kaiken

Nora Vilva
Kolumnit

Esa Suominen

Konsulttitoimiston osakas, politiikan taustavaikuttaja.

Yksikään järkisyy ei puolla yksityisautoiluun perustuvaa yhteiskuntaa, kirjoittaa hybridiautolla ajava Esa Suominen.

Esa Suominen

Elokuussa uutisoitiin bensiinikäyttöisten autojen rekisteröintien suhteellisesta lisääntymisestä viime vuodesta. Samalla kerrottiin, että täyssähköautojen osuus uusista rekisteröinneistä oli pudonnut kolmanneksesta 27 prosenttiin.

Taustalla on ennen muuta nykyisen hallituksen fossiilisia polttoaineita suhteellisesti suosiva politiikka.

Jo tämä on huonoa kehitystä – niin päästöjen, huoltovarmuuden kuin vaihtotaseenkin näkökulmasta. Jatkamme tarpeettoman pitkään ulkomaisen tuontipolttoaineen varassa, kun voisimme liikkua kotimaisella sähköllä.

Mutta autoilun ongelmallisuus ulottuu paljon käyttövoimia ja niiden aiheuttamia ekologisia haittoja pidemmälle.

Maan kalleimpia neliöitä Kruununhaassa tai Punavuoressa käytetään valtavissa määrin parkkeeraamiseen.

SUOMALAISET pienemmät paikkakunnat ovat luonnoltaan kauniita mutta taajamiltaan vähemmän viehättäviä. Syynä on autoilun varaan rakennettu yhdyskuntarakenne.

Asumukset ovat hajallaan, mikään ei ole kävelymatkan päässä eikä joukkoliikenne kannata.

Ja kun auto on ainoa vaihtoehto, keskittyvät vähät palvelut valtatien varren ABC-asemalle ja sen viereiseen K- tai S-kauppaan – ja keskustat kuihtuvat.

Kaupungeissa istutaan ruuhkassa – ja autoillaan yhtä lailla sisääntuloväylien kauppakeskuksiin. Maan kalleimpia neliöitä Kruununhaassa tai Punavuoressa käytetään valtavissa määrin parkkeeraamiseen – vaikka niihin voitaisiin rakentaa puistoja tai lisää koteja.

On myös vaikea kuvitella typerämpää tapaa käyttää omaa pääomaa kuin nopeasti vanheneva ja jälleenmyyntiarvoaan pudottava laite, joka makaa vähintään 90 % vuorokaudesta paikallaan käyttämättömänä.

Yksikään järkisyy ei puolla yksityisautoiluun perustuvaa yhteiskuntaa.

AUTO on myös merkittävä syypää elintasosairauksiin. Kun joka paikkaan, jopa liikkumaan, mennään autolla, vähenee arkiliikunta kuin varkain.

Opetamme myös lapsemme pois normaalista liikunnallisesta elämäntavasta kuskaamalla heitä sellaisiinkin harrastuksiin, joihin he voisivat kävellä, pyöräillä, tai siirtyä julkisilla. Seurauksista maksetaan lihavuuslääkkeitä ostamalla ja opettelemalla elämään diabeteksen kanssa.

Yksityisautoilun vähentäminen – tehdään se sitten kepillä tai porkkanalla – olisi todennäköisesti erinomainen keino vahvistaa kotitalouksien taloudellista tilannetta, parantaa vaihtotasetta, edistää terveyttä, vähentää päästöjä ja tervehdyttää yhdyskuntarakennetta.

Poliittisesti vaikeaa se toki on, eikä sillä vielä hetkeen voiteta vaaleja.

Mutta tärkeää olisi huomata, että yksikään järkisyy ei puolla yksityisautoiluun perustuvaa yhteiskuntaa. Sen puolella ovat vain tunteet ja mukavuudenhalu. Eli lopulta sekä älyllinen että fyysinen laiskuus.

Kirjoittaja omistaa Kia Optima -hybridiauton, ajaa miltei joka päivä ja häpeää laiskuuttaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE