D-kasvo
8.11.2018 20:00 ・ Päivitetty: 10.11.2018 10:47
Aleksis Salusjärvi kiersi kymmenissä oppilaitoksissa ja kertoo nyt, mitä on nähnyt: ”Elämme tilanteessa, joka on aivan sietämätön. Opettajat joutuvat tekemään töitä uppoavan laivan kanssa.”
Päätoimittaja Aleksis Salusjärvi esittelee edellisenä päivänä tapaamansa vangin kirjoittamaa tekstiä. Kännykän näytöllä tikkukirjainten tekstimassa sivun toiselta laidasta toiseen lävähtää silmille.
– Sellaista vankien teksti usein on, heidän on vaikea hahmottaa sitä. Parhaat lukemani säkeet ovat olleet juuri heidän tekemiään, Salusjärvi kertoo.
Hän on tavannut vankeja viime keväästä lähtien. Salusjärvellä ei ole vielä vanki-projektilleen rahoitusta, mutta asian tärkeys ajaa sen ohi.
– Meillä Suomessa on vain vähän kirjoja, jotka kertovat näiden ihmisten elämästä.
”Mykkä makkaransyöjä, joka kaataa metsää ja elää perheessä” ei voi Salusjärvestä olla ainoa kirjojen malli miehestä. Vangit ovat hänen uusi kohderyhmänsä. Syksystä 2016 tammikuuhun 2018 hän kiersi ammattikouluja UPM:n ja Lukukeskuksen Sanat haltuun- kampanjassa. Salusjärvi piti rap-artisti Mikko Sarjasen kanssa lukutyöpajoja kolmelle tuhannelle ammattikoulujen teknisten alojen opiskelijoille eri puolilla Suomea.
Salusjärvi on vieraillut useissa kymmenissä oppilaitoksissa tapaamatta ainuttakaan rehtoria henkilökohtaisesti. Myös opettajat jäävät yksin.
– Koko komentoketju on mennyt rikki. Elämme tilanteessa, joka on aivan sietämätön. Opettajat joutuvat tekemään töitä uppoavan laivan kanssa.
Salusjärvi painottaa kaiken opetuksen perustuvan vuorovaikutukseen; juuri siitä ei saisi tinkiä.
– Opettajat ovat niitä, jotka mekastavat jopa potkujenkin uhalla. Pitäisi perustaa opettajien fanikampanja. Me todella tarvitsemme heitä. Teemme ihmeellisiä digiloikkia, mutta sen ei pitäisi tapahtua näiden asioiden kustannuksella, hän tähdentää.
Nämä ihmiset voi tehdä näkyviksi. Menetettyjä tapauksia ei ole olemassa. En ole nähnyt yhtään tyhmää tai lahjatonta poikaa.
Ammatillisen koulutuksen reformin myötä lähiopetuksen määrä on vähentynyt huomattavasti ja se, jos mikä huolettaa Salusjärveä. Mitä tapahtuu näille nuorille, jotka nimenomaan tarvitsisivat erityistä tukea oppimiseensa? Heitä voi olla ryhmässä jopa 20-50 prosenttia.
– Tilanne voi olla se, ettei nuori pysty taistelemaan oman heikkoutensa kanssa ja tippuu kyydistä.
Nuorten miesten ”kukaan ei voi ymmärtää minua”-ajatus on Salusjärvelle hyvin tuttu. He kokevat olevansa altavastaajia. Elämä on selviytymistaistelua.
– Kun he saavat onnistumisen kokemuksia, he kasvavat henkisesti viisitoista senttiä.
Se tekee Salusjärven työstä palkitsevan; miten huikeaa onkaan nähdä heidän joukossaan monia piileviä lahjakkuuksia.
– He saattavat olla vilpittömän hämmästyneitä, miksi kukaan on heidän asioistaan kiinnostunut. He eivät haasta itseään. He eivät tunne olevansa osa tätä maata, tai millä tavalla kiinnittyä yhteiskuntaan.
Ammattikouluvierailuilla Salusjärvi on tajunnut olevansa oikean asian äärellä; juuri sen, mitä hän haluaa tehdä.
– Nämä ihmiset voi tehdä näkyviksi. Menetettyjä tapauksia ei ole olemassa. En ole nähnyt yhtään tyhmää tai lahjatonta poikaa.
Salusjärvi on puhunut pitkään siitä, miten nuorilta miehiltä puuttuvat lukevat esikuvat. Hän kirjoittaakin parhaillaan toimittaja Emmi Jäkön kanssa tarinamuotoista tietokirjaa Into- kustannuksen Sankaritarinoita pojille (ja kaikille muille). Mukana on miehen malleja presidentti Martti Ahtisaaresta Antti Tuiskuun ja Lyömättömän linjan perustaneeseen Lasse Reijomaahan.
– Se on haastava vastuu. Yritän olla sanojeni mittainen. Kirjoittaminen on ollut tosi hauskaa.
Tuntuu tärkeältä jutulta tehdä materiaalia, mikä voisi kiinnostaa nuoria, Salusjärvi luonnehtii.
Lue koko laaja Aleksis Salusjärven haastattelu torstain 8. marraskuuta Demokraatista.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.