Työmarkkinat
9.12.2024 08:19 ・ Päivitetty: 9.12.2024 08:21
Ammattiliitosta karu arvio: “Attendon irtisanomiset ovat vasta alkusoittoa sote-palveluiden alasajolle”
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on pettynyt hoiva-alakonserni Attendon irtisanomisiin.
Attendo ilmoitti tänään irtisanovansa 150 työntekijää muutosneuvotteluiden päätteeksi.
– Yhtiö laittaa ihmisiä kortistoon, koska Suomen hallitus leikkaa armotta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, JHL kritisoi tiedotteessa.
Attendo on yksi suurimmista hoiva-alan konserneista Suomessa. Se on jo aiemmin kertonut Kaunialan Sairaalan muutosneuvotteluista, joissa työnsä menetti 149 työntekijää.
Irtisanomisten taustalla ovat JHL:n mukaan Suomen hallituksen päätökset, jotka leikkaavat sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitusta miljardeilla euroilla.
– Attendon irtisanomiset ovat vasta alkusoittoa sosiaali- ja terveyspalveluiden alasajolle. Väenvähennykset uhkaavat palveluita, jotka ovat välttämättömiä ihmisten oikeuksille.
JHL:N VASTAAVA sopimusasiantuntija Laura Tuominen on pettynyt raskaisiin henkilöstöleikkauksiin.
Lisää aiheesta
– On vastuutonta leikata entisestään henkilöstöstä, joka sinnittelee jo nyt jaksamisensa äärirajoilla. Samalla palvelutarve kasvaa. Palveluiden toteuttamiseen tarvitaan riittävästi ammattilaisia sekä hoitotyöhön että avustaviin ja tukipalvelutehtäviin.
Yksityisen sosiaali- ja terveysalan tilanteesta kertoo karua kieltään esimerkiksi se, että työtapaturmien määrä alalla on ollut jyrkässä nousussa, JHL huomauttaa. Tilanne poikkeaa muista merkittävistä toimialoista. Tiedot selviävät Tapaturmavakuutuskeskuksen tilastoista.
Hyvinvointialueet ovat jo joutuneet leikkaamaan palveluitaan ja vähentämään työntekijöitä. Hallituksen leikkauslinjan takia myös palveluiden ostot yksityisiltä sote-yrityksiltä vähenevät, JHL painottaa.
Palveluiden käyttäjille tilanne näkyy liiton mukaan entistäkin pidempinä hoitojonoina.
– Esimerkiksi vanhuspalveluissa tilanne on täysin ristiriitainen. Tarve hoivalle lisääntyy, mutta pääsy hoidon ja hoivan piiriin viivästyy, koska työntekijöitä ja resursseja on liian vähän. Ympärivuorokautisen hoivan ja kotihoidon asiakkaat ovat entistä huonokuntoisempina ja vanhempia, mikä lisää työn vaativuutta.
JHL MUISTUTTAA, että Attendo ja muut vanhuspalveluiden palveluntuottajat valmistautuvat lisäksi hallituksen päätökseen, joka laskee ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoitusta vuoden 2025 alusta. Mitoitus muuttuu 0,65:sta 0,6 työntekijään asiakasta kohden. Linjaus näyttää johtavan leikkauksiin nykyisestä henkilöstöstä, liitto arvioi.
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on todennut, että ympärivuorokautisen hoivan henkilömitoituksessa on aina otettava huomioon asukkaiden yksilölliset palvelutarpeet, palvelujen laatu ja asiakasturvallisuus. Tämä ei muutu, vaikka henkilöstömitoitus muuttuu.
“Henkilöstömitoituksen minimistä ei saa tulla maksimia.”
Vanhuspalvelulain mukaista vähimmäismitoitusta ei ole tarkoitus soveltaa kategorisesti, JHL toteaa. Lain mukaan henkilöstömitoituksen on oltava vähimmäismitoitusta korkeampi, jos asukkaiden palvelutarve sitä edellyttää. JHL:n puheenjohtaja Håkan Ekström vaatii hyvinvointialueilta ja yrityksiltä tarkkuutta asiassa.
– Henkilöstömitoituksen minimistä ei saa tulla maksimia. Hyvinvointialueiden ostopalvelusopimuksia ei voida laatia siten, että hoivan hinnoittelu perustuu säännönmukaisesti vähimmäismitoitukseen.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.