Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Teatteri ja Tanssi

13.9.2020 09:32 ・ Päivitetty: 13.9.2020 09:37

Arvostelu: Teatteri Jurkan Lady Chatterleyn rakastaja on kuvaus yhteydestä kahden ihmisen välillä

Kirjailija ja teatteriohjaaja Pasi Lampela on suomentanut, sovittanut sekä ohjannut Lady Chatterleyn rakastaja -romaanin pohjalta samaa nimeä kantavan esityksen Teatteri Jurkkaan. Vuonna 1928 ensimmäisen kerran Italiassa ilmestynyt, D. H. Lawrencen kirjoittama klassikko aiheutti aikanaan kuohuntaa.

Eeli Vilhunen

Ilmeisesti tarina hienostorouvan ja tämän metsänvartijan salaisesta suhteesta nähtiin liian siveettömänä. Jotain kirjan nostattaman skandaalin suuruudesta kertonee se ettei teosta julkaistu kirjailijan kotimaassa Englannissa kuin vasta vuonna 1960. Lampelan sovitus on samalla teoksen suomenkielinen kantaesitys.

Tarina sijoittuu maaseudulle, jossa Connie Chatterley hoitaa sodan runtelemaa aviomiestään Cliffordia, miehen omistamassa kartanossa. Ulkoisesti Conniella näyttäisi olevan kaikki kunnossa. On hieno koti ja tilukset sekä taloudellisesti turvattu asema. Conniesta elämä tuntuu silti tyhjältä ja olo on väsynyt. Kun Connie törmää aviomiehensä pestaamaan riistanvartija Mellorsiin, Connien maailma muuttuu. Katsojat saavat vilauksen kahden eri yhteiskuntaluokista tulevan ihmisen välillä roihahtavasta rakkaudesta, joka roihuaa metsän siimeksessä pienessä riistanvartijan mökissä.

Pienikokoinen näyttämö pakottaa tekijöitä karsimaan esityksistään rönsyt ja keskittymään oleelliseen.

Esityksen näyttelijät Matleena Kuusniemi ja Jari Virman tulkitsevat onnistuneesti tämän kahden erilaisesta todellisuudesta tulevan henkilön rakkaustarinan. Varsinkin Kuusniemi tuo Connieen selkeästi hahmottuvan kehityskaaren alun tyhjyyden kokemuksesta aina omille tunteille ja toiveille vapautumiseen. Yhdessä Kuusniemi ja Virman tekevät näkyväksi roolihahmojen välille vähitellen muodostuvan yhteyden. Se rakentuu pala palalta sanoissa, katseissa ja tauoissa. Tämän todistaminen onkin dialogiin painottuvan esityksen suurin anti.

Esityksen läpi kulkee polveillen leppoisa huumori, jonka ytimessä on roolihahmojen inhimillisyys sekä yritys olla itselle ja toiselle rehellinen.

TEATTERI
Teatteri Jurkka. Lady Chatterleyn rakastaja
Suomennos, sovitus ja ohjaus Pasi Lampela.
Lavastus Markus Tsokkinen. Puvut Heidi Tsokkinen. Ompelija Suvi Kajas. Musiikin sävellys, valo- ja äänisuunnittelu Saku Kaukiainen. Näyttämöllä Matleena Kuusniemi ja Jari Virman.
Tarinassa on läsnä klassinen kuvio rakkauden mahdottomuudesta henkilöitä ympäröivässä yhteiskunnassa. Toisaalta samalla korostuu myös rakkauden mahdollisuus. Jotain aitoa ja todellista voi löytää yllättäen jostain missä sitä ei ajatellut olevan, vaikka sitten rähjäisestä majasta fasaanihäkkien keskeltä. Esityksessä kaikki kohtaukset tapahtuukin juuri riistanvartijan mökissä, joka muodostuu jonkinlaiseksi päähenkilöiden rakkauskuplaksi. Muu tarinan maailma rajautuu tämän ulkopuolelle ja elää vain päähenkilöiden puheessa. Jossain kaukana kuuluu tehtaiden ja teollistumisen alati koveneva jyly.

Siirtymät kohtauksesta toiseen toteutetaan pimennysten avulla, mikä tekee esityksestä paikoin liiankin fragmentaarisen. Kohtauksessa latautuva tunnelma tuntuu keskeytyvän ja laskevan, kun pimennys jo vie aikahyppynä toiseen hetkeen.

Markus ja Heidi Tsokkinen vastaavat Lady Chatterleyn rakastajan visuaalisesta ilmeestä. Markus Tsokkisen lavastama Mellorsin maja on toteutettu yksinkertaisen tyylikkäästi. Intiimissä tilassa ja hienovaraista lavastusta vasten korostuu Heidi Tsokkisen kauniin yksityiskohtainen ja ajankuvaa mukaileva puvustus. Puvut näyttävät myös visuaalisesti kahden päähenkilön maailmojen eron. Conniella on hienot hatut ja pitsiset kesämekot. Mellorsilla moneen kertaan paikatut, jo hapertuvat pöksyt ja
risainen paita.

Usein tuntuu, että Teatteri Jurkan pienikokoinen näyttämö pakottaa tekijöitä karsimaan esityksistään rönsyt ja keskittymään oleelliseen. Niin myös tälläkin kertaa. Intohimoisen ja eroottisen suhteen kuvaamisessa Lampela syventyy kahden ihmisen välille rakentuvan yhteyden kuvaamiseen eikä niinkään suhteen fyysiseen puoleen. Lampelan sovituksessa esiin nousee myös ihmisen pyrkimys kohti aidompaa olemisen tilaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU