Kultur

Chappe – nytt museum för nutidskonst i Ekenäs

Marianne Isaksson-Heimberg
Chappe har utsetts till årets reseinnovation på Finnish Travel Gala.

Chappe efter mecenaten Albert de la Chapelle heter museet som öppnades i Ekenäs den 16 april detta år. Albert de la Chapelle, hemma från Lindö gård i Tenala, donerar via sin konststiftelse museet till Raseborgs stad.

Marianne Isaksson-Heimberg

Arbetarbladet

 

 

Om husets utformning ordnades en arkitekttävling och det är det vinnande förslaget i den tävlingen, som tagit plats i hörnet av museitomten vid Gustav Vasas gata i Ekenäs. Huset är spektakulärt och sevärt, men åsikterna om huruvida det passar in på museigården eller inte går isär. Närmaste granne är det rödmyllade lilla huset, som går under namnet Blombergska gården.

Inomhus har museet hittills varit en överväldigande upplevelse fullt av rymd och ljus och liknar ingenting i museiväg, som vi tidigare sett i de här trakterna. Under öppningsutställningen kunde man inte undgå att bli hänförd och imponerad. Chappe och utställningen blev en succé av stora mått. Under de fem månader, som utställningen var öppen besöktes den av ett stort antal personer. Museet hade tidigare räknat med att ha 50 000 besökare under hela året i sina museer. Den siffran sprack redan före Chappes paus med god marginal. Chappe har varit det stora dragplåstret.

Busslast efter busslast med folk längre bort ifrån har anlänt och besökarna har förväntansfulla strömmat in genom dörrarna till Chappe.

Nu är öppningsutställningen, som berättade mycket om Albert de la Chapelle och hans livsgärning och hans intressen, ett minne blott. Museet har varit stängt en och en halv månad och man har byggt upp utställning nr 2.

Vernissagen var den 26 oktober och följande dag öppnades museet på nytt för allmänheten.

Utställningens namn är Craft Rituals.

Den nya utställningen blev säkert en stor överraskning för många, som besökte vernissagen.

En utställning utan en enda tavla, som en av de inbjudna skrev på sin Facebooksida.

Denna gång saknades också ljuset och rymden. Det var mörkt både ute och inne. Det var en mörk sagovärld man kom till denna gång. Man var tvungen att se sig noga för innan man vågade gå runt i utställningsrummen. Men blicken vande sig och man vande sig och upptäckte att det på väggen rörde sig stora rörliga bilder och filmsnuttar. I mitten av det största rummet finns också en estrad med snurrande, pyntade spinnrockar.

Och varför det?

Om ni har läst fornnordisk mytologi, så minns ni säkert också ödesgudinnorna, nornorna, Urd, Verdandi och Skuld som satt vid källan Urdarbrunnen vid världsträdet Yggdrasils fot och spann människornas öden och livstrådar. För en del korta, för andra längre. En människas livslängd berodde på hur lång hennes livstråd blev, när nornorna spann den.

Nu har Chappe anlitat nornorna för att rädda världen. Varpen i världens väv är sönder (passar ju precis in på läget i världen just nu). Nornorna är de enda som kan reparera den och åstadkomma att världen inte faller helt sönder.

En av utställningens spinnrockar. (Foto: Marianne Isaksson-Heimberg)

Teman för utställningen är kvinnokraft, åldersrikedom, hantverkstradition och nordism.

Nornorna är i 70-80-årsåldern och kommer från olika nordiska länder, en från Island, en från Sverige och den tredje från Finland. Gemensamt har de gripit sig an att rädda vår värld från undergång. Ett annat viktigt tema är händernas verk och ull, ett urgammalt och oerhört slitstarkt material och som kan formas till praktiskt taget vad som helst.

Craft rituals-utställningen vill synliggöra äldre människors skönhet och kunskaper och gamla hantverkstraditioner och naturmaterial. Konstnären Aia Jüdes är den som skapt utställningen.

Den är ett nordiskt projekt med deltagare och influenser från Sverige, Finland och Island.

Utställningens största inslag är en 54 meter lång filmloop, som glider på längs väggarna.

Den visar nornorna i olika poséer och uppgifter, omgivna av storslagna panoramalandskap och ett ständigt rinnande vatten. De glänsande spinnrockarna på podiet börjar plötsligt snurra på i sin kraft under Yggdrasils hängande grenar. Det blänker och blixtrar av färger omkring dem.

I ett av de andra utställningsrummen hittar vi de tre nornorna som ullstatyer i ungefär naturlig storlek och klädda helt i ull. Det är Tor Söderin och Johanna Hofring, som i ett par års tid hållit på och tillverkat dräkterna. De har tagit hand om ullen på alla sätt in i minsta detalj, utom då antagligen att klippa fåren, de har tvättat, färgat, kardat, spunnit, tovat, vävt och skurit ut. Resultatet är imponerande och vackert.

En modern saga kan man kanske kalla utställning nr 2 i Chappe. Visst känner man den magiska stämningen när man rör sig där i halvmörkret och fångas själv lätt av stämningen och låter sig dras in i kraftfältet.

I källarvåningen får besökarna själva prova på att måla och syssla med hantverk.

Unna dig själv en annorlunda upplevelse och gör ett besök på denna moderna utställning på Chappe – konstens hus vid havet. Utställningen pågår till 31.3.2024.

Chappe – konstens hus vid havet i Ekenäs. (Foto: Marianne Isaksson-Heimberg)

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE