Recension: De tysta tvillingarna är en berörande film om ungdomar med mentala problem

Łukasz Bąk/Focus Features
Tamara Lawrance och Letitia Wright som Jennifer och June Gibbons.

Den polska filmveckan i Helsingfors avslutades i år med en engelskspråkig film av Agnieszka Smoczyńska som utspelar sig i Storbritannien.

De tysta tvillingarna (2022) baserar sig till en del på boken The Silent Twins. Boken utkom 1986 på förlaget Penguin och den skrevs av den brittiska undersökande journalisten Marjorie Wallace. Hon hade intervjuat tvillingarna Jennifer och June Gibbons, vilka på den tiden vårdades på den psykiatriska anstalten Broadmoor, en av Storbritanniens mest berömda anstalter med anor till den viktorianska tiden. Tvillingarna hade begått brott men inte ansetts tillräkneliga och förpassats till den rättspsykiatriska vården. Den amerikanska manusförfattaren Andrea Seigel har bearbetat berättelsen om systrarna Gibbons till ett rätt särpräglat filmmanus. Agnieszka Smoczyńska är en av Polens mest innovativa regissörer av sin generation och slutresultatet är en angelägen historia om ungdomar som misslyckas med att anpassa sig till samhället.

Smoczyńska är född 1978 i Wrocław och är av en klart yngre generation än t ex Agnieszka Holland som på senare år har upprätthållit den stolta polska filmtraditionen. Holland var i början regissörsassistent åt Andrzej Wajda och kan anses ha fört vidare traditionen av en riktigt gyllene generation. Smoczyńska hör till de regissörer som nu har hunnit mogna och föra stafettpinnen vidare, ett par generationer efter Wajdas generation.

Precis som sådana regissörer som Wajda, Holland och Krzysztof Kieślowski före henne har Smoczyńska nu möjligheten att verka som regissör även utanför Polens gränser. De tysta tvillingarna som är hennes första engelskspråkiga film har ändå till en stor del faktiskt blivit till film innanför Polens gränser. Filmen är polsk-brittisk-amerikansk och förutom för Storbritannien har man valt inspelningsplatser i Polen. Hela filmens handling utspelar sig i Storbritannien, men det har förhindrat varken Smoczyńskas hemstad Wrocław eller sanatoriet i Szczawno-Zdrój att föreställa brittiska miljöer.

Man kan kanske tänka sig att De tysta tvillingarna är betydligt mer polsk än vad man först skulle tro när man hör talas om en film som handlar om ett sällsynt fall i psykiatrins historia i Storbritannien. Som film är den kanske till lika delar polsk som brittisk. Den ansluter sig både till en stolt polsk dramatradition och till den brittiska traditionen om samhällskritiska filmer om folk som hade svårt att anpassa sig till samhället under Margaret Thatchers år vid makten. I biroller syns även polska skådespelare, till exempel Kinga Preis har en mindre roll i filmen.

Till det multinationella i filmen bidrar att manusförfattaren är amerikansk och huvudpersonerna ska föreställa afrokaribiska invandrare i Storbritannien. En av huvudrollsinnehavarna, Letitia Wright, är brittisk men hon är född i Guyana. Tamara Lawrance är född och uppvuxen i Storbritannien men hennes mor invandrade dit från Jamaica. Filmen handlar om systrarna Gibbons med barbadisk släktbakgrund. Systrarna växer upp i England och Wales. För det mesta vägrar de att alls kommunicera med andra än varandra och som gemensamt språk har de det barbadiska kreolspråket bajanska.

På sitt sätt är De tysta tvillingarna en postinvandringsfilm om rasifierade individer i ett samhälle där de upplevs som avvikande redan på grund av sin etniska härkomst. Vad händer när barn till barbadiska invandrare får psykiska problem och börjar knarka och vänder sig till en brottslig livsstil? Filmens åskådare får uppleva världen ur de på många sätt förvirrade flickornas kaotiska perspektiv. Det hela blir en resa till sinnets mörkaste trakter. Det har gjorts många filmer om missanpassade individer inom såväl polsk, brittisk som amerikansk film. De tysta tvillingarna lever upp till förväntningarna och tar något av det bästa av de olika traditionerna. Slutresultatet blir en unik blandning av både auditiva och visuella intryck.

De tysta tvillingarna är ingen lätt film att ta till sig, men det samma kan sägas om några av Wajdas stora mästerverk, till exempel Danton. Smoczyńska har trots allt lyckats prestera en film som är ingen genomsnittlig film utan en film som placerar sig ett större europeiskt sammanhang och som är intressant att jämföra med de fall där polska regissörer tidigare har fått tillträde till den bredare europeiska arenan. Förhoppningsvis får hon göra ytterligare sådana här filmer som sätter henne på världskartan och visar upp vad den polska traditionen har att ge även oss andra utanför Polens gränser.

Filmen är tragisk men ändå till delar hoppingivande. Det går på tok för filmens invandrarflickor men de är också sällsynt känsliga och begåvade individer med författardrömmar. Den ena av flickorna lyckas faktiskt skriva en bok som publiceras. Det är sådant som har hänt på riktigt, i Storbritannien för några decennier sedan. Men utmaningarna för skolvärlden och psykvården är bestående och filmen lyfter fram aktuella frågor om hur patienter bör bemötas, samtidigt som det hela görs utifrån patientens perspektiv. Än idag är det brittiska samhället, såsom många andra, ett samhälle där många unga mår illa. En sådan film ställer fler frågor än levererar svar, men frågorna som ställs förblir aktuella.

De tysta tvillingarna är en berörande historia om två säregna, känsliga och begåvade individer som går vilse och bryter ihop. Samhället omkring dem klarar inte riktigt av att bemöta dem. Filmen baserar sig förstås på Marjorie Wallaces bok och den som förmår att möta tvillingarna på deras villkor är ingen annan än Wallace som spelas av Jodhi May. Till en del är filmen också en historia om en undersökande journalist som lyckas få upp ögonen för bristerna i det brittiska mentalvårdssystemet och ge mentalt sjuka ungdomar en röst. Rollen som Wallace är ändå en liten biroll i filmen där det är de två flickorna som är i centrum från början till slut. Som mindre barn spelas June av Leah Mondesir-Simmonds och Jennifer av Eva-Arianna Baxter, men för det mesta spelas de av Wright och Lawrance. De två tar hand om sina stjärnroller med en sådan inlevelseförmåga att helheten verkligen lyfter och man kommer in i en orosfylld och kaotisk värld där det är lätt att hamna på villovägar.

Filmen ska visas under de polska filmveckorna i Seinäjoki (huvudbiblioteket 11.10), Lahtis (Kino Iiris 15.10), Tammerfors (Niagara 18.10), Jyväskylä (Kino Aurora 25.10) och Uleåborg (Studio 1.12). I Helsingfors visades filmen den 6.10.

Recension: De tysta tvillingarna (Focus Features/Universal Pictures/Gutek Film, 2022)

Speltid: 113 min.

Regi: Agnieszka Smoczyńska.