Talous
5.8.2025 07:01 ・ Päivitetty: 5.8.2025 10:55
Ehdotus autojen uudesta romutuspalkkiosta saa kovaa kritiikkiä
Hallituksen kaavailema henkilöautojen romutuspalkkio saa kritiikkiä: palkkiolle esitetyt ehdot ovat ympäristöjärjestöjen mielestä turhan löysiä eivätkä vaikuta tarpeeksi liikennepäästöihin.
Asian nostavat esiin lausunnoissaan muun muassa ympäristöministeriö, Suomen ympäristökeskus ja Suomen luonnonsuojeluliitto.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 2 500 euroa, kun uutena hankitun auton käyttövoimana on joko sähkö tai vety. Palkkio olisi pienempi eli 2 000 euroa, kun uutena hankitun auton käyttövoimana on jokin muu ja hiilidioksidipäästöt enintään 140 grammaa kilometriltä.
Ympäristöministeriö sanoo, että 140 gramman raja tarkoittaa, että suurin osa kaikista uusista autoista olisi tukikelpoisia.
- Tämä heikentää mahdollisuutta ohjata valintoja aidosti vähäpäästöisiin vaihtoehtoihin eikä kohdenna tukea lainkaan vaikuttavasti, ministeriön lausunnossa sanotaan.
Ministeriö ehdottaa, että päästörajan alentamista 120 grammaan kilometriltä tulisi harkita romutuspalkkion ohjaustehon vahvistamiseksi.
Saman raja-arvon nostavat esiin lausunnoissaan myös Syke ja Suomen luonnonsuojeluliitto. Molemmat huomauttavat, että aiemmissa vastaavissa romutuspalkkiokampanjoissa raja on ollut korkeintaan 120 grammaa kilometriltä.
SYKE MOITTII esitettyä raja-arvoa kunnianhimon puutteesta. Keskus huomauttaa, että ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset mitatut päästöt olivat Suomessa viime vuonna alle 69 grammaa kilometriltä. Uusissa bensa-autoissa päästöt olivat 121 grammaa.
- Ajoneuvokannan hiilidioksidipäästöjen näkökulmasta olisikin tarpeen kohdentaa kampanja erityisen vähäpäästöisiin ajoneuvoihin, Syken lausunnossa sanotaan.
Luonnonsuojeluliitto sanoo, että romutuskampanjan ilmastovaikutukset olisivat nykymuodossaan mitättömät.
- Esitetty päästöraja on niin löysä, että se mahdollistaa uudemman polttomoottoriauton hankinnan romutuspalkkion turvin, liitto sanoo.
Luonnonsuojeluliitto myös huomauttaa, että raja-arvoon kiinnitetään huomiota jopa esitysluonnoksessa.
Luonnoksessa arvioidaan, että rajan asettaminen 140 grammaan johtaa bensa- ja diesel-autojen menekin kasvuun ja täyssähköautojen sekä ladattavien hybridien menekin vähenemiseen jonkin verran verrattuna malliin, jossa päästöraja olisi 120 grammaa.
MYÖS VALTION taloudellinen tutkimuskeskus VATT pohtii päästörajan mielekkyyttä. VATT:n mukaan 140 gramman raja on päästövähennysten näkökulmasta niin korkea, että palkkio tuskin tuottaa merkittäviä päästövähennyksiä polttomoottoriautojen osalta.
Esitysluonnoksen lausuntoaika päättyi tiistaina. Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema luonnos perustuu Petteri Orpon (kok.) hallituksen kevään puoliväliriihen päätöksiin. Romutuspalkkio olisi voimassa vuosina 2026-2027.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.