Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Kotimaa

8.8.2018 12:21 ・ Päivitetty: 8.8.2018 12:21

”Ei mennyt niinkuin Strömsössä” – Helsinki-Vantaalla savunneen tsekkiläiskoneen vaaratilanteesta tutkinta

Evakuoitu tsekkiläinen lentokone Helsinki-Vantaan lentoasemalla 3. elokuuta 2018.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) käynnistävää tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta koskien tshekkiläiskoneen evakuointia perjantaina. Johtaja Veli-Pekka Nurmi Otkesista sanoi keskiviikkona STT:lle, että viranomaiset selvittävät esimerkiksi pelastustoimien ja evakuoinnin sujuvuutta.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Kone oli lähtöasetelmissa, kun siinä havaittiin savua.

– Lentokenttäalueella, jossa piti ylittää kiitotie, kävi ilmi, että vartiointiliikkeellä, pelastajilla tai poliisilla ei ollut automaattisesti lupia liikkua kiitotiellä. Tämä toi viivettä, Nurmi kertoi.

– Ei mennyt ollenkaan niin kuin Strömsössä.

Kentällä on lentoaseman oma palokunta, joka pääsee alueelle.

– Mutta jos kohteessa täytyy vaikka savusukeltaa, niin pelastuslaitos tekee sen. Kun mennään liikennealueelle, pitää olla ajolupa, koulutus ja ajoneuvo, jossa on laitteisto lennonjohdon kanssa kommunikointiin.

Nyt ajolupaa ei ollut, joten pelastajat joutuivat kiertämään reitillä.

– Jos siellä olisi ollut oikea tulipalo, tilanne olisi ollut erittäin hankala. Kiireessä jokainen minuutti ratkaisee, Nurmi sanoi.

– Uskomme, että saamme selville, miten prosessia voitaisiin parantaa ja nopeuttaa.

Tässä oli vähän viidakon lain tuntumaa, jossa vahvat rynnivät ja lapsiperheet tuppaavaat jäämään jalkoihin.

Myös koneen evakuointi sujui epäjärjestelmällisesti etenkin käsimatkatavaroiden suhteen. Kaikki matkustajat eivät jättäneet matkatavaroita paikoilleen.

– Henkilökunta johtaa koneen evakuoinnin. Koetamme katsoa, miten sen voisi tehdä järjestelmällisemmin kuin nyt. Tässä oli vähän viidakon lain tuntumaa, jossa vahvat rynnivät ja lapsiperheet tuppaavaat jäämään jalkoihin, Nurmi huomautti.

Czech Airlinesin lentokone tyhjennettiin koneen liukumäkien kautta matkustajien ilmoitettua savuhavainnoista matkustamossa. Koneessa oli 140 ihmistä.

– Yritämme tutkinnassa päästä ilmiöön kiinni, emme pyöri tässä niinkään yhden toimijan ympärillä. Tutkinnan tarkoitus on turvallisuuden parantaminen, Nurmi sanoi.

Otkes tiedotti aiemmin tällä viikolla, että savuttaneen koneen vika löytyi ilmastointilaitteesta.

Nurmi arvioi, että tutkinnan valmistumiseen menee kuukausia. Otkes valmistaa sen pohjalta suositukset turvallisuuden parantamiseksi.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU