Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

EU:n ja Kiinan kauppasodassa uusi askel, kohteena sähköautot

AFP / LEHTIKUVA
Kuvassa Volvoja kiinalaisessa satamassa.

EU-maat päättävät tänään siitä, asetetaanko Kiinasta tuoduille sähköautoille pysyvästi aiempaa korkeammat tullimaksut.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Auton maahantuonnin hinta Kiinasta Eurooppaan nousisi Autoalan keskusliiton mukaan nykyhinnoilla valmistajasta riippuen 5  000-10  000 eurolla, jos maksut siirtyisivät sellaisenaan hintoihin.

Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala ei usko, että kuluttajat näkevät juuri muutosta hinnoissa.

-  Se voi olla, että loppukädessä hinnat eivät muutu näistä tulleista huolimatta juurikaan. Kilpailutilanne kuitenkin aina ratkaisee hintatason.

Kiinalaiset voivat haluta vallata markkinaa Euroopasta, jolloin autoja kannattaa mahdollisuuksien mukaan myydä jonkin aikaa tappiolla. Ja vaikka EU-komissio on löytänyt autojen hintojen taustalta Maailman kauppajärjestön WTO:n sääntöjen vastaista tukipolitiikkaa, Lausala uskoo kiinalaisilta löytyvän myös aitoa etua.

-  Siellähän on myös eittämättä aitoa kilpailuetua koko tuotantoketjussa.

Lisäksi valmistusta on mahdollista siirtää Kiinasta EU:n tullimuurien sisälle, mitä on jo tapahtunutkin.

Suomessa kiinalaisten sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli Autoalan keskusliiton datan mukaan viime vuonna vain 1,3 prosenttia. Tämän vuoden elokuun loppuun mennessä osuus oli puolestaan 1,7 prosenttia.

EU-KOMISSIO on jo asettanut kiinalaisille sähköautoille väliaikaisia tulleja, jotka nousivat valmistajasta riippuen korkeintaan 36,3 prosenttiin saakka. Tiedot pysyvistä maksuista eivät ole vielä julkisia, mutta STT:n tietojen mukaan myös pitkäaikaisten tullimaksujen taso on lähellä komission elokuussa asettamia tasoja.

Tullimaksujen korotus koskee myös merkiltään eurooppalaisia sähköautoja, jotka on valmistettu Kiinassa. Esimerkiksi ruotsalaista Volvoa ja Yhdysvaltalaista Teslaa valmistetaan osin Kiinassa.

Autovalmistajien kannalta kysymys on lisäksi siitä, kohdistuuko niihin vastatoimia Kiinan markkinoilla. Euroopan markkinoiden lisäksi useat valmistajat kisaavat myös Kiinan markkinoista, eivätkä ne haluaisi joutua vastatoimien kohteeksi.

Lausala sanoo, että esimerkiksi Saksassa Mercedes-Benz, Volkswagen ja BMW ovat vedonneet siihen, että Saksan hallitus äänestäisi esitystä vastaan.

-  Karkeasti noin kolmasosa heidän koko maailmanlaajuisesta myynnistään tapahtuu Kiinassa. Ja tämä on heille tietenkin erittäin iso haaste, koska he pelkäävät vastatoimia.

EUROOPPALAISET voivat nähdä kuluttamiensa tuotteiden hinnoissa ajan mittaan nousua, jos EU ja Kiina alkaisivat ottaa vuorovedoin uusia askeleita kohti kauppasotaa.

Kiina on käynnistänyt tutkinnat konjakista ja brandysta sekä sianlihasta ja maitotuotteista. Tutkinnat ovat Maailman kauppajärjestön sääntöjen mukaiset, mutta ajoitus on vihjannut vastaliikkeistä EU-maiden toiminnalle.

Jäsenmaat tekevät päätöksen Kiinasta tuoduista autoista perjantaina EU-komission tuontisuojakomiteassa. Jos määräenemmistö äänestää tullien puolesta, niiden on määrä olla lähtökohtaisesti voimassa viiden vuoden ajan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE