Politiikka
18.4.2016 15:51 ・ Päivitetty: 18.4.2016 15:51
Ex-ministeri: ”Pidän ministeri Bernerin esitystä vaarallisena”
Kansanedustaja Krista Kiuru (sd.) arvostelee kovin sanoini liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) tänään esittelemää mallia valtion tie-, rata- ja meriväylien yhtiöittämisestä.
Kiuru muistuttaa aluksi, että liikennepolitiikka on tähän asti ollut yksi julkisen vallan työkaluista, kun ollaan haluttu nopeuttaa esimerkiksi asuntotuotantoa tai teollisia investointeja.
– Tuntuu erikoiselta, että valtion omistama suuryhtiö toteuttaisi eduskunnan tavoitteiden pohjalta liikennepolitiikkaa, joka nauttisi kansan enemmistön luottamusta. Eduskunnalta poistuisi budjettivallan myötä määräysvalta, jolloin uusi osakeyhtiö lipuisi kansanvallan ohjauksen saavuttamattomiin. Uusi yhtiö toimisi kuitenkin eri lainalaisuuksilla alueellisuuden, kansallisen kilpailukyvyn ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta, Kiuru sanoo.
Nykyisistä valtionyhtiöistä löytyy jo nyt Kirun mukaan esimerkkejä joiden omistajaohjausta on syystäkin arvosteltu.
– Nyt ministeri Berner on perustamassa harmaata vyöhykettä valtionyhtiöllä, jossa julkisen vallan kannalta yhteiskunnan perustehtävät ja yksityinen sijoitustoiminta sekoittuvat. Jatkossa liikennepolitiikan vaikutusvaltaisimmat olisivat muutamat hallituksen jäsenet vaaleilla valitun eduskunnan sijaan. Uusi yhtiö mahdollistaisi tulevaisuudessa myös kansallisomaisuuden pilkkomisen helpommin, Kiuru varoittaa.
Nyt ministeri Berner on perustamassa harmaata vyöhykettä valtionyhtiöllä, jossa julkisen vallan kannalta yhteiskunnan perustehtävät ja yksityinen sijoitustoiminta sekoittuvat.
Berner esitti, että jatkossa väylien rahoitus korvattaisiin käyttäjämaksuilla, joita jokainen maksaisi tarpeidensa mukaan.
Lisää aiheesta
– Valtion väyläinfrastruktuuria on yleisesti pidetty yhteisesti verovaroin ylläpidettävänä omaisuutena, joka jokaisen kansalaisen liikkumisen lisäksi mahdollistaa myös muut yhteiskunnan toiminnot, johon käyttäjäperusteinen maksu sopii huonosti, Kiuru sanoo.
– Kyseenalaisena voi myös pitää esityksen lopullisia vaikutuksia kansalaisten kustannuksiin. Vaikka liikenteen verotusta kevennettäisiinkin, kustannukset sekä yhtiön katteet olisi silti kerättävä liikenteestä. Verotuksen sijaan kustannukset piiloutuisivat maksujen lisäksi lippujen sekä palvelujen ja tuotteiden hintoihin. Valvonta vaatisi myös käytännössä, että Ollilan työryhmän esityksen mukaisesti otettaisiin käyttöön liikkumista paikantava järjestelmä laskun seuratessa perässä.
Kiuru pitää selvänä, että maksajia löytyisi enemmän ruuhka-Suomen liikenneväylille.
– Joko suhteelliset kustannukset nousisivat muualla Suomessa tai väylien taso ja kunto laskisi. Pidän ministeri Bernerin tämänpäiväistä esitystä vaarallisena Suomen kansan kannalta. Onko tämä sellaista ideologista keskittämistä joka keskustalle käy, hän kysyy.
Kiurun mielestä on sinänsä hyvä, että väylien rakentamisen ja väylänpitoon kuitenkin voidaan kehitellä uusia, oikeudenmukaisia malleja.
– Tiukka julkisen talouden kehys sitoo tällä hetkellä väylähankkeita liikaa ja Sipilän hallitus on leikannut väylärahoitukselta rahoitusta väylänpidon parantamiseksi erityisesti alemmalla tieverkolla.
Krista Kiuru on ollut kansanedustaja Satakunnan vaalipiiristä vuodesta 2007. Hän toimi opetus-, asunto- ja viestintäministerinä hallituksissa vuosina 2011-2015.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.