Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Talous

25.5.2021 09:49 ・ Päivitetty: 25.5.2021 09:49

Finlayson, Vallila ja Makia saman emoyhtiön alle isossa yritysmylläyksessä

LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Tekstiili- ja vaatealan yhtiöt Finlayson, Vallila, Makia siirtyvät uuden Manna & Co -emoyhtiön omistukseen. Tunnetut suomalaisyhtiöt kuitenkin jatkavat erillisinä yhtiöinä konsernin sisällä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Finlayson ja Vallila ovat kodintekstiilejä valmistavia perinteikkäitä yrityksiä. Makia puolestaan on 2000-luvun alussa Helsingissä perustettu vaatemerkki. Emoyhtiöön siirtyy myös Finlaysonin omistama jalkineita valmistava tytäryhtiö Reino & Aino sekä 20 prosenttia metsästys- ja retkeilyvaatteita valmistavasta Sastasta.

Suurella yritysjärjestelyllä pyritään kasvattamaan resursseja ja luomaan mahdollisuuksia tuotemerkkien kansainvälistymiselle.

– Järjestelyn myötä pystymme kiihdyttämään brändien kasvua ja kehitystyötä aivan uudella voimalla. Käytännössä tämä tarkoittaa synergioita esimerkiksi tuotesuunnittelussa, valikoituja askeleita brändien kansainvälisessä laajentumisessa sekä uudenlaisten jakelukanavamallien luomista yhdessä kumppaneiden kanssa, Manna & Co:n ja Finlaysonin hallituksen puheenjohtaja Risto Voutilainen kertoo tiedotteessa.

– Olemme jatkossakin avoimia yritysjärjestelylle, jos kriteerimme täyttävät brändit ovat halukkaita liittymään joukkoomme, hän jatkaa.

Manna & Co:n liikevaihdon kerrotaan olevan noin 90 miljoonaa euroa ja käyttökatteen 14 prosenttia. Konsernissa työskentelee 350 ihmistä.

Tekstiililalan liikevaihto loikkasi roimasti

Yritysjärjestelystä kerrottiin tiistaina, jolloin myös alan etujärjestö Suomen Tekstiili & Muoti julkaisi osin pirteitä lukuja alan kehityksestä.

Tekstiilialan yritysten liikevaihdon kerrottiin kasvaneen tammi-maaliskuussa 20 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kasvua selittävät esimerkiksi se, että osa yrityksistä siirtyi valmistamaan koronan aikana suojavarusteita tai niiden materiaaleja. Myös lisääntynyt ajanvietto kotona on kasvattanut sisustustekstiilien kysyntää.

Vaatealalla kasvu oli alkuvuonna kituisampaa, mutta maaliskuussa alan liikevaihto korona-aikaa edeltävälle tasolle. Vaatevalmistaja Makian mukaan uuden emoyhtiön kookkaat hartiat ovatkin turva myös koronasta toivuttaessa.

– Koronapandemia on vain kiihdyttänyt kuluttajatottumusten ja jakelukanavien murrosta. Kasvu ja kannattavuus kasautuvat tässä ympäristössä, jonka takia pienempien toimijoiden on tärkeätä yhdistää voimiaan, Makian Totti Nyberg kommentoi yritysjärjestelyä tiedotteessa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU