Kultur

23.5.2018 10:38 ・ Uppdaterad: 23.5.2018 10:38

Framgångar för ”outsidern” på filmfestivalen i Cannes

Vid årets filmfestival i Cannes prisades och uppmärksammades flera konstnärliga och udda filmer från Asien, Afrika, Mellanöstern och mindre europeiska länder.

IPS

Arbetarbladet

 

Många av de uppmärksammade filmerna handlade om outsiders och lyfte ämnen som rasism, jämställdhet, fattigdom och funktionsnedsättning.

Guldpalmen tilldelades i år till japanske Manbiki Kazokus film Shoplifters medan den svenska filmen Gräns, regisserad av Ali Abbasi, född i Iran och boende i Danmark, fick priset Un Certain Regard. Detta pris går till filmer som juryn anser som originella och nyskapande.

I samma serie tävlade filmen Rafiki (Vän) som handlar om kärleken mellan två kvinnor i Kenya. Där har filmen förbjudits, trots att detta är första gången en kenyansk film visas på festivalen. Regissören Wanuri Kahui säger att hon är rörd över det mottagande filmen fick och att publiken gärna vill se modern afrikansk film, som går bortom de vanliga stereotypa bilderna av fattigdom och katastrofer.

I huvudtävlingen väckte den arabiskspråkiga komedin Yomeddine, regisserad av Kairofödde A.B. Shawky, om en före detta spetälsk man i Egypten också stor uppmärksamhet. Liksom den afroamerikanske regissören Spike Lees film BlackKklansman. Den sistnämnda tilldelades Juryns stora pris, det näst finaste priset på festivalen.

Yomeddines huvudkaraktär Beshay har botats från spetälska men har aldrig lämnat den koloni för smittade där hans familj satte honom som barn. När hans fru dör ger han sig ut på jakt efter sina rötter på sin trogna åsna. Han får sällskap av en föräldralös pojke som heter Obama. Det är starten på en uppiggande roadmovie genom Egypten som bär tydliga spår av Don Quixote.

Spike Lees film uttrycker stark ilska mot rasism. Den handlar om en afroamerikansk polis som lyckas infiltrera Ku Klux Klan och Lee har fört in aktuella händelser som när Heather Heyer dödades under en protest mot vitmakt-demonstrationen i Charlottesville.

Jämställdhet var också i fokus på årets festival. Bland annat uppmärksammades att bara en kvinnlig regissör, Jane Campion med filmen Pianot, har vunnit Guldpalmen och att mycket få filmer av kvinnor har visats på festivalen överhuvud taget. 82 av 1 645 filmer gjorda av kvinnor har visats i huvudtävlingen i Cannes sedan festivalen startade 1946. 82 kvinnor genomförde en manifestation kring detta på röda mattan i Cannes under årets festival.

En mindre uppmärksammad protest arrangerades några dagar senare av svarta kvinnor som arbetar i den franska filmindustrin. Sexton kvinnor som har skrivit boken Noire n’est pas mon metier (Att vara svart är inte mitt yrke) protesterade mot bristen på bra roller för svarta.

Tre kvinnliga regissörer hade med filmer i årets huvudtävling. Den libanesiska filmskaparen Nadine Labaki fick årets Jury-pris för en film om en pojke som stämmer sina föräldrar för att de födde honom.

 

 

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU