Politiikka
31.5.2018 17:56 ・ Päivitetty: 31.5.2018 17:56
”Hieman häpesin siinä tilanteessa” – lähetekeskustelussa kävi ilmi, miten käy, kun rahat eivät riitä opiskeluun
Eduskunnan lähetekeskustelussa maksuttomasta toisesta asteesta kävi konkreettisesti esille, mitä rahojen riittämättömyys voi konkreettisesti tarkoittaa.
Kansanedustaja Pilvi Torsti (sd.) kertoi hämäläislukiosta ylioppilaaksi kirjoittaneen naisen kokemuksista. Nainen joutui toisinaan odottamaan vanhempien palkkapäivää parikin viikkoa saadakseen tarvitsemansa koulukirjat.
Ikävin muisto jäi eräästä kielitunnista, kun hän viittasi, ettei ole kirjaa: ”Opettaja sanoi, ettei ilman kirjaa ole seuraavalle tunnille mitään asiaa”.
– Hieman häpesin siinä tilanteessa, kun tuntui, että olen yksin ongelman kanssa, nainen kertoi Ylen haastattelussa, kun kansalaisaloite maksuttomasta toisesta asteesta oli vireillä.
Torsti ilmoitti kannattavansa aloitetta. Hän näkee sen askeleena kohti oppivelvollisuuden laajentamista, jota SDP on ajanut vuosia vasemmistoliiton tuella.
– Tarvitsemme eheän koulupolun lähipäiväkodista lähikouluun ja sitten toiselle asteelle.
Hän muistutti, että monen toisen asteen opinnot keskeytyvät rahan vuoksi. Todennäköisesti maksullisten materiaalien vuoksi joidenkin nuorten lukio tai ammatillinen koulutus ei edes ala.
Lisää aiheesta
– Tammikuussa saimme professori Roope Uusitalon johdolla tehdyn maan parhaiden taloustutkijoiden arvion. Siinä pidetään keskeisimpänä koulutuspoliittisena kysymyksenä toisen asteen koulutusta. Tavoitteena täytyy olla toisen asteen tutkinto kaikille, kun nyt 10–15 prosenttia jää sitä vaille. Keinona toisen asteen suorittamisen varmistamiseksi esitetään vakavasti harkitsemaan oppivelvollisuuden laajentamista.
Torstin mukaan Uusitalo on todennut, että häntä hieman hävettää, että aiemmin on laskettu vain kuluja, ei toisen asteen suorittamisen vaikutuksia ja hyötyjä.
”Nuorille maksuttomuuden kylkeen tulisi oletus viedä opinnot loppuun.”
Hän uskoo, että on löydettävissä hyviä ratkaisuja, jotka perustuvat esimerkiksi kirjaston ja ammattivälinelainaamon hyödyntämiseen.
Torsti arvioi, että koulutuksen järjestäjille tulee velvollisuus vastata siitä, että nuoret todella valmistuvat.
– Nuorille maksuttomuuden kylkeen tulisi oletus viedä opinnot loppuun ja oikeus saada siihen riittävä tuki ja ohjaus.
Hänen mielestään toista astetta pitäisi myös kehittää paremmin muuttuvan maailman tarpeita vastaavaksi. Esimerkiksi yleissivistäviä opintoja olisi syytä lisätä ammatillisessa koulutuksessa.
Torsti on vakuuttunut siitä, että Suomen menestys ja globaali asema rakentuvat myös tulevaisuudessa tasa-arvoisen koulutuksen, tutkimuksen, sivistyksen ja osaamisen varaan.
– SDP on ajanut ja ajaa koulutus- ja osaamistason nostoa ja sivistyksen kunnianpalautusta laajasti.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.