Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Hyundai yllätti Rovaniemellä ja Ott Tänakin riski kannatti – Kalle Rovanperä lähtee lauantaihin 20 sekuntia kärjestä

Lehtikuva

Nollatuloksella MM-sarjan avannut Hyundain Ott Tänak otti Rovaniemen MM-rallin haltuun alusta alkaen. Muista kärkikuskeista poiketen vain yhden vararenkaan kanssa päivään lähtenyt ja näin kevyemmällä autolla ajanut Tänak näytti heti nälkäisyytensä ja otti näyttävän otteen Lapin kuninkuudesta. Hyundain kaksoisjohdon täydensi irlantilainen Graig Breen.

Pertti Knuuttila

– Vasta kaksi ensimmäistä erikoiskoetta ajettu. Ja ne olivat aika teknisiä, vähätteli Tänak ennen myöhäisillan huoltoa Ounasvaaralla.

– En ollut tyytyväinen ajotuntumaan kahdella vararenkaalla. Kevyempi oli parempi. Meidän renkaiden käyttö ei ollut kyllä onnistunut. Näin ei voi jatkaa, sanoi Tänak, joka kertoi kärsineensä myös eturenkaidensa täydellisestä loppumisesta.

Kalle Rovanperän kisa alkoi hyvällä vauhdilla. Ensimmäisellä ek:lla penkkaan hukattu kymmenen sekuntia kuitenkin pudotti hänet kolmanneksi, vaikka väliajoissa hän oli samalla sekunnilla Viron Ott Tänakin kanssa. Toisella ajokerralla tappiota tuli ajamalla 9,8 sekuntia ja Rovanperä lähtee lauantaihin kolmannelta sijalta 20,4 sekunnin takaa-ajoasemasta.

Sebastien Ogier on rallissa yhdeksäntenä, 49,8 sekuntia Tänakista. Hän kärsi selvästi lähtöpaikastaan aura-autona reitillä. Päivän valossa tappio oli 22,7 sekuntia ja pimeällä, toisella ajokerralla 27,1 sekuntia.

– Odotan vain tämän päättymistä, purki Ogier tuntojaan.

– Mitä voit tehdä, muuta kuin jatkaa yrittämistä, jatkoi hän itseruoskintaa selvästi turhautuneena.

Lisää aiheesta

– Kyllä Hyundain vauhti yllätti. Ei ollut aloitus, jota odotettiin. Meidän pojat valitti, että puskee, selitti tallipomo Jari-Matti Latvala.

Selvästikään Toyotat eivät olleet valmistautuneet suojasään tuomaan pehmeyteen, autot eivät olleet balansissa soraisella uralla.

Hyundain kovaa aloitusta täydensi ruotsalais-norjalaisen Oliver Solberg neljänneksi kovin aika toisella erikoiskokeella – elämänsä toisella erikoiskokeella WRC-autolla ja vielä pimeässä. Hän paransi toisella vedolla aikaansa uskomattomat yli 21,7 sekuntia häviten Rovanperälle viisi sekuntia ja Tänakille 14,8!

– Kyllä ensimmäisellä kerralla ajoin varman päälle. Varmistellen ja totutellen autoon. Mutta toisella kerralla aloin jo ymmärtää paremmin autoa ja kivaa oli, kuittasi aina aurinkoinen 19-vuotias Solberg.

Vakuuttavan ihailtavaa oli pieksämäkeläisen Esapekka Lapin työskentely lievestuorelaisen Printsportin Volkswagen Polo GTI R5:llä WRC2-luokassa. Yhden MM-rallin Jyväskylässä Toyotalla voittanut Lappi jäi ilman ajopaikkaa kuninkuusluokkaan. Vielä viime kaudella hän ajoi M-Sportin Fordilla, tosin palkanmaksaja oli vielä Citroen, joka vetäytyi MM-sarjasta kesken sopimuskauden.

Iltapäivän Sarriojärvi ykköselle hän täräytti kahdeksan sekunnin luokkapohjat näytöstyyliin, allaan vain 130 kilometriä testiä uudella työkalullaan.

– Oli hyviä ideoita ja sattui natsaaman, sanoi Lappi.

– Ihan kiva päivä, yllätyksiä ei ole ollut. Väittäisin, että kahden vararenkaan kanssa oli oikea valinta. Ei ole vielä rallia ajettu. Reserviä on kyllä vielä kiristää. Kun saisi jatkettua samaa samanlaista, se lisäisi luottamusta. Ehkä kerran nojasin penkkaan, summasi Lappi vahvan näytön osaamisestaan.

Lauantai on rallin pisin päivä 144 erikoiskoekilometriä. Teiden luonne muuttuu ja ne ovat paremmin lumipintaisia. Päivä näyttää, löytyykö Tänakin riskitaktiikalla ajamaan etumatkaan keneltäkään vastausta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE